Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Proekologiczna i bezglebowa uprawa roślin sadowniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Proekologiczna i niestandardowa uprawa roślin sadowniczych | ||
Przedmiot | Proekologiczna i bezglebowa uprawa roślin sadowniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin sadowniczych, znajomość wymagań roślin sadowniczych, podstawy sadownictwa, podstawy gleboznawstwa, chemii i nawożenia, znajomość patogenów występujących na roślinach sadowniczych, podstawowa wiedza o klimacie regionu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z systemami upraw roślin sadowniczych. |
C-2 | Zaznajomienie z uprawą i ekologiczną. |
C-3 | Zaznajomienie z uprawą w podłożach oraz uprawami bezglebowymi roślin sadowniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Proekologiczna uprawa drzew i krzewów owocowych. | 15 |
T-W-2 | Podstawy sadownictwa ekologicznego na świecie i w Polsce. Podstawy prawne oraz finansowanie upraw proekologicznych. Rynki zbytu produktów ekologicznych. Ochrona upraw ekologicznych przed chwastami, chorobami i szkodnikami. Ekologiczne ŚOR. Sposób ewidencjonowania upraw. | 15 |
T-W-3 | Uprawy w podłożach ogrodniczych. | 5 |
T-W-4 | Uprawy bezglebowe roślin sadowniczych. | 5 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | konsultacje | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych i sprawdzianów | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 20 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: dyskusja |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-P1_W01 Zna różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O10-P1_W02 Zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2 | T-W-2 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
OG_1A_O10-P1_W03 Posiada wiedzę o uprawach bezglebowych oraz w podłożach. | OG_1A_W14, OG_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-3 | T-W-3 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-P1_U01 Potrafi wykonywać zabiegi uprawowe w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów. | OG_1A_U05, OG_1A_U06, OG_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-W-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OG_1A_O10-P1_U02 Potrafi przygotować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych. | OG_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-W-3 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
OG_1A_O10-P1_U03 Potrafi przygotować uprawę bezglebową wybranych gatunków roślin jagodowych. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-W-3 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-P1_K01 Jest zorientowany w systemach produkcji sadowniczej. | OG_1A_K07 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
OG_1A_O10-P1_K02 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-P1_W01 Zna różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów. | 2,0 | student nie opanował tematyki przedmiotu |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, zna podstawowe systemy uprawy drzew i krzewów | |
3,5 | student zna systemy uprawy dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów | |
4,0 | student ma wiedzę na temat systemów upraw dla poszczególnych drzew i krzewów, potrafi odpowiednio dobierać różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków i warunków siedliskowych | |
4,5 | student opanował wiedzę na dobrym poziomie, dostrzega różnice w zastosowanych systemach uprawy dla wybranych gatunków drzew i krzewów samodzielnie, potrafi odpowiednio dobierać różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków i warunków siedliskowych | |
5,0 | student posiada na bardzo dobrym poziomie wiedzę, dostrzega różnice w zastosowanych systemach samodzielnie jak również potrafi zastosować wiedzę w praktyce | |
OG_1A_O10-P1_W02 Zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę na temat produkcji integrowanej i ekologicznej | |
3,5 | student zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu produkcji integrowanej i ekologicznej, jak również potrafi opisać poszczególne zasady | |
4,5 | student dobrze zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej, potrafi wykorzystać te zasady w praktyce | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę teoretyczną i praktyczną, samodzielnie potrafi zastosować poszczególne zasady produkcji integrowanej i ekologicznej | |
OG_1A_O10-P1_W03 Posiada wiedzę o uprawach bezglebowych oraz w podłożach. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student dostatecznie opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, zna charakterystykę upraw bezglebowych oraz w podłożach | |
4,0 | student posiadł wiedzę na poziomie dobrym, jest w stanie praktycznie wykorzystać wiedzę o uprawach bezglebowych oraz w podłożach | |
4,5 | student dobrze wykorzystuje wiedzę teoretyczną i praktyczną o uprawach bezglebowych i w podłożach, potrafi odpowiednio dobierać systemy uprawy dla poszczególnych gatunków | |
5,0 | student na bardzo dobrym poziomie posiada wiedzę z zakresu tematyki, potrafi odpowiednio dobierać systemy uprawy dla poszczególnych gatunków, samodzielnie potrafi prowadzić uprawę bezglebową i w podłożach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-P1_U01 Potrafi wykonywać zabiegi uprawowe w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym wykonywanie zabiegów uprawowych w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów | |
3,5 | student umie wykonać zabiegi uprawowe w różnych systemach | |
4,0 | student ma dobrze opanowane wykonywanie zabiegów uprawowych w różnych systemach upraw | |
4,5 | student dobrze opanował wykonywanie zabiegów uprawowych, jest świadomy znaczenia zabiegów uprawowych, ich wpływu na rośliny i środowisko | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z zakresu tematu oraz potrafi praktycznie i samodzielnie wykonywać zabiegi uprawowe w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów | |
OG_1A_O10-P1_U02 Potrafi przygotować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym przygotować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym jest w stanie przygotować i zastosować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych | |
4,0 | student opanował umiejętność dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, umie dobrać oraz ocenić i uzasadnić przydatność zastosowanego podłoża | |
4,5 | student dobrze ocenia podłoża pod uprawę, jest zdolny do samodzielnego wyboru przygotowania zastosowanego podłoża | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z tematu zajęć, samodzielnie umie ocenić, wybrać, jak również przygotować podłoże pod uprawę roślin sadowniczych | |
OG_1A_O10-P1_U03 Potrafi przygotować uprawę bezglebową wybranych gatunków roślin jagodowych. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym przygotować uprawę bezglebową różnych gatunków roślin jagodowych | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym jest w stanie przygotować i zastosować uprawę bezglebową różnych gatunków roślin jagodowych | |
4,0 | student opanował umiejętność dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie | |
4,5 | student na poziomie dobrym jest zdolny do samodzielnego wyboru i przygotowania uprawy bezglebowej | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z tematu zajęć, samodzielnie umie ocenić, jak również przygotować uprawę bezglebową dla różnych gatunków roślin jagodowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-P1_K01 Jest zorientowany w systemach produkcji sadowniczej. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student zna podstawowe systemy produkcji sadowniczej | |
3,5 | student potrafi wymienić i opisać podstawowe systemy produkcji sadowniczej, ma świadomość znaczenia różnych systemów produkcji sadowniczej | |
4,0 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, dostrzega zależności pomiędzy systemami produkcji sadowniczej i ich wpływem na rośliny i środowisko | |
4,5 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie | |
5,0 | student bardzo dobrze jest zorientowany w systemach produkcji sadowniczej i ich wpływem na rośliny i środowisko | |
OG_1A_O10-P1_K02 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
4,0 | student jest w stanie zorganizować pracę w zespole | |
4,5 | student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole |
Literatura podstawowa
- Mika A., Cięcie drzew i krzewów owocowych, PWRiL, warszawa, 1984
- Pieniążek S., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012