Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Uprawa roślin sadowniczych pod osłonami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Metody produkcji owoców wysokiej jakości
Przedmiot Uprawa roślin sadowniczych pod osłonami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 0,50,33zaliczenie
wykładyW7 20 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i wymaganiach siedliskowych roślin sadowniczych, znajomość wymagań roślin sadowniczych, podstawy sadownictwa, znajomość zagrożeń występujących w trakcie uprawy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z zasadami uprawy roślin sadowniczych pod osłonami.
C-2Zapoznanie ze sterowaną produkcją owoców.
C-3Zapoznanie ze stosowanymi rodzajami osłon.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.10
10
wykłady
T-W-1Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-2uczestnictwo w zajęciach10
15
wykłady
A-W-1konsultacje5
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
A-W-4studiowanie literatury z zakresu przedmiotu10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: dyskusje

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-M1_W01
Zna metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2T-A-1M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1
OG_1A_O10-M1_W02
Zna rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-A-1M-4, M-3, M-1, M-2S-1, S-2
OG_1A_O10-M1_W03
Zna metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2T-A-1, T-W-1M-3, M-2, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-M1_U01
Potrafi wykorzystać różnego rodzaju osłony stosowane w sadownictwie.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3T-A-1, T-W-1M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2
OG_1A_O10-M1_U02
Potrafi zaplanować sterowaną produkcję owoców.
OG_1A_U06, OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-M1_K01
Jest zorientowany w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie.
OG_1A_K07R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-2, C-3, C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-4, M-1, M-3S-1, S-2, S-3
OG_1A_O10-M1_K02
Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości.
OG_1A_K07R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-3, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1, S-3
OG_1A_O10-M1_K03
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2, C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-M1_W01
Zna metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
2,0student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
3,5student potrafi wymienić oraz ogólnie opisać metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
4,0student opanował wiedzę na dobrym poziomie, potrafi dobrze opisać metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
4,5student potrafi szczegółowo opisać metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, umie wykorzystać wiedzę dotyczącą metod produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
OG_1A_O10-M1_W02
Zna rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student potrafi wymienić i opisać rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie
3,5student w stopniu dostatecznym jest w stanie wymienić i opisać rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie
4,0student opanował w dobrym stopniu wiedzę dotyczącą rodzajów osłon wykorzystywanych w sadownictwie
4,5student na dobrym poziomie umie wymienić i opisać rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie, zna odpowiednie rozwiązania dla poszczególnych gatunków
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, zna odpowiednie rozwiązania dla poszczególnych gatunków
OG_1A_O10-M1_W03
Zna metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5student potrafi określić metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
4,0student dobrze zna metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
4,5student potrafi szczegółowo opisać metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu metod ochrony plonu dla poszczególnych gatunków roślin sadowniczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-M1_U01
Potrafi wykorzystać różnego rodzaju osłony stosowane w sadownictwie.
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym wykorzystywanie różnego rodzaju osłon stosowanych w sadownictwie
3,5student ma umiejętność na temat wykorzystywania większości rodzajów osłon stosowanych w sadownictwie
4,0student dobrze opanował umiejętność wykorzystnia różnych rodzajów osłon stosowanych w sadownictwie
4,5student opanował umiejetność na dobrym poziomie i samodzielnie wykorzystuje ją dla zastosowania różnych rodzajów osłon stosowanych w sadownictwie
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, dostrzega korzyści wynikające z zastosowania osłon w sadownictwie, samodzielnie potrafi zastosowć odpowiednie osłony w uprawie poszczególnych gatunków
OG_1A_O10-M1_U02
Potrafi zaplanować sterowaną produkcję owoców.
2,0student nie opanował umiejętności z zakresu tematu w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu podstawowym potrafi zaplanować sterowaną produkcję owoców
3,5student opanował umiejętność planowania sterowaną produkcją owoców
4,0student opanował w dobrym stopniu planowanie sterowaną produkcją owoców
4,5student potrafi dobrze planować i wykorzystać sterowaną produkcję owoców
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z zakresu tematu, w sposób umiejętny potrafi zastosować sterowaną produkcję owoców

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-M1_K01
Jest zorientowany w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie
3,5student potrafi wymienić i krótko schrakteryzować aktualne technologie stosowane w sadownictwie
4,0student zna aktualne technologie stosowane w sadownictwie
4,5student na dobrym poziomie jest zorientowany w zakresie tematu i ma świadomość potrzeby stosowania nowoczesnych technologii w uprawach sadowniczych
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany z zakresu tematu w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie i ma świadomość potrzeby stosowania nowoczesnych technologii w uprawach sadowniczych
OG_1A_O10-M1_K02
Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji owoców wysokiej jakości
3,5student ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości
4,0student ma świadomość, dobrze dobiera metody produkcji owoców wysokiej jakości
4,5student opanował zasady potrzeb produkcji owoców wysokiej jakości, uważa, że wysoka jakość owoców jest priorytetowym celem produkcji sadowniczej
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat potrzeb produkcji owoców wysokiej jakości, uważa, że wysoka jakość owoców jest priorytetowym celem produkcji sadowniczej
OG_1A_O10-M1_K03
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole

Literatura podstawowa

  1. Mika A., Cięcie drzew i krzewów owocowych, PWRiL, Warszawa, 2011
  2. Pieniążek S., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie.20
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-2uczestnictwo w zajęciach10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje5
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
A-W-4studiowanie literatury z zakresu przedmiotu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-M1_W01Zna metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze sterowaną produkcją owoców.
Treści programoweT-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
3,5student potrafi wymienić oraz ogólnie opisać metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
4,0student opanował wiedzę na dobrym poziomie, potrafi dobrze opisać metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
4,5student potrafi szczegółowo opisać metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, umie wykorzystać wiedzę dotyczącą metod produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-M1_W02Zna rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami uprawy roślin sadowniczych pod osłonami.
C-3Zapoznanie ze stosowanymi rodzajami osłon.
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie.
T-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student potrafi wymienić i opisać rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie
3,5student w stopniu dostatecznym jest w stanie wymienić i opisać rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie
4,0student opanował w dobrym stopniu wiedzę dotyczącą rodzajów osłon wykorzystywanych w sadownictwie
4,5student na dobrym poziomie umie wymienić i opisać rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie, zna odpowiednie rozwiązania dla poszczególnych gatunków
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, zna odpowiednie rozwiązania dla poszczególnych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-M1_W03Zna metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze sterowaną produkcją owoców.
Treści programoweT-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.
T-W-1Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5student potrafi określić metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
4,0student dobrze zna metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
4,5student potrafi szczegółowo opisać metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu metod ochrony plonu dla poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-M1_U01Potrafi wykorzystać różnego rodzaju osłony stosowane w sadownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami uprawy roślin sadowniczych pod osłonami.
C-3Zapoznanie ze stosowanymi rodzajami osłon.
Treści programoweT-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.
T-W-1Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym wykorzystywanie różnego rodzaju osłon stosowanych w sadownictwie
3,5student ma umiejętność na temat wykorzystywania większości rodzajów osłon stosowanych w sadownictwie
4,0student dobrze opanował umiejętność wykorzystnia różnych rodzajów osłon stosowanych w sadownictwie
4,5student opanował umiejetność na dobrym poziomie i samodzielnie wykorzystuje ją dla zastosowania różnych rodzajów osłon stosowanych w sadownictwie
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, dostrzega korzyści wynikające z zastosowania osłon w sadownictwie, samodzielnie potrafi zastosowć odpowiednie osłony w uprawie poszczególnych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-M1_U02Potrafi zaplanować sterowaną produkcję owoców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze sterowaną produkcją owoców.
Treści programoweT-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.
T-W-1Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował umiejętności z zakresu tematu w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu podstawowym potrafi zaplanować sterowaną produkcję owoców
3,5student opanował umiejętność planowania sterowaną produkcją owoców
4,0student opanował w dobrym stopniu planowanie sterowaną produkcją owoców
4,5student potrafi dobrze planować i wykorzystać sterowaną produkcję owoców
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z zakresu tematu, w sposób umiejętny potrafi zastosować sterowaną produkcję owoców
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-M1_K01Jest zorientowany w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze sterowaną produkcją owoców.
C-3Zapoznanie ze stosowanymi rodzajami osłon.
C-1Zaznajomienie z zasadami uprawy roślin sadowniczych pod osłonami.
Treści programoweT-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.
T-W-1Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: dyskusje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie
3,5student potrafi wymienić i krótko schrakteryzować aktualne technologie stosowane w sadownictwie
4,0student zna aktualne technologie stosowane w sadownictwie
4,5student na dobrym poziomie jest zorientowany w zakresie tematu i ma świadomość potrzeby stosowania nowoczesnych technologii w uprawach sadowniczych
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany z zakresu tematu w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie i ma świadomość potrzeby stosowania nowoczesnych technologii w uprawach sadowniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-M1_K02Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami uprawy roślin sadowniczych pod osłonami.
C-3Zapoznanie ze stosowanymi rodzajami osłon.
C-2Zapoznanie ze sterowaną produkcją owoców.
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie.
T-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: dyskusje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji owoców wysokiej jakości
3,5student ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości
4,0student ma świadomość, dobrze dobiera metody produkcji owoców wysokiej jakości
4,5student opanował zasady potrzeb produkcji owoców wysokiej jakości, uważa, że wysoka jakość owoców jest priorytetowym celem produkcji sadowniczej
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat potrzeb produkcji owoców wysokiej jakości, uważa, że wysoka jakość owoców jest priorytetowym celem produkcji sadowniczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-M1_K03Potrafi zorganizować pracę w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie ze stosowanymi rodzajami osłon.
C-2Zapoznanie ze sterowaną produkcją owoców.
C-1Zaznajomienie z zasadami uprawy roślin sadowniczych pod osłonami.
Treści programoweT-A-1Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami.
T-W-1Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: dyskusje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole