Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Zajęcia praktyczne z sadownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zajęcia praktyczne z sadownictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu sadownictwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
C-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
C-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1przygotowanie do zajęć terenowych10
A-T-2uczestnictwo w zajęciach20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena formująca: dyskusja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C19_W01
Student zna gatunki drzew i krzewów owocowych
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1T-T-1M-1S-1
OG_1A_C19_W02
Student ma wiedzę o formowaniu i cięciu drzew i krzewów oraz prostych zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
OG_1A_W09, OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-3T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C21_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki drzew i krzewów.
OG_1A_U12R1A_U05InzA_U06C-1T-T-1M-1S-1
OG_1A_C21_U02
Posiada umiejętność podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
OG_1A_U15R1A_U04, R1A_U06InzA_U07, InzA_U08C-2T-T-1M-1S-1
OG_1A_C21_U03
Potrafi wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach.
OG_1A_U11, OG_1A_U15R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C21_K01
Zdolny do pracy w zespole.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-1, C-2T-T-1M-1S-1, S-2
OG_1A_C21_K02
Kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów.
OG_1A_K06, OG_1A_K07R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-3, C-2, C-1T-T-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C19_W01
Student zna gatunki drzew i krzewów owocowych
2,0
3,0Student zna podstawowe gatunki drzew i krzewów owocowych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C19_W02
Student ma wiedzę o formowaniu i cięciu drzew i krzewów oraz prostych zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o cięciu i formowaniu drzew i krzewów oraz o zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C21_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki drzew i krzewów.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował umiejętność rozpoznawania drzew i krzewów w stopniu podstawowym
3,5student opanował umiejętność rozpoznawania drzew i krzewów w stopniu dostatecznym
4,0student dobrze potrafi rozpoznać gatunki drzew i krzewów
4,5student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną umiejętność z zakresu rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
OG_1A_C21_U02
Posiada umiejętność podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował cięcie i formowanie w stopniu dostatecznym
3,5student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność podstawowego cięcia i formowania drzew i krzewów, samodzielnie dobiera podstawowe metody cięcia i formowania
4,0student prawidłowo dobiera sposoby cięcia i formowania drzew i krzewów
4,5student posiada umiejętność cięcia i formowania drzew i krzewów, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność cięcia i formowania drzew i krzewów, potrafi samodzielnie podejmować decyzje i przewidywać ich efekty
OG_1A_C21_U03
Potrafi wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach.
2,0student nie potrafi wykonać podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
3,0student opanował umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w stopniu dostatecznym
3,5student opanował w stopniu dostatecznym, potrafi samodzielnie wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach
4,0student prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach
4,5student posiada umiejętność wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych zabiegów, jest zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie wykonać zabiegi pielęgnacyjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C21_K01
Zdolny do pracy w zespole.
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
OG_1A_C21_K02
Kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student w stopniu podstawowym jest kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów
3,5student opanował praktyczną wiedzę z zakresu podstawowej wiedzy na temat uprawy drzew i krzewów
4,0student prawidłowo wykorzystuje wiedzę dotyczącą uprawy drzew i krzewów, jak również umie zastosować ją w praktyce
4,5student posiada wiedzę na dobrym poziomie i jest ją w stanie umiejętnie wykorzystać w praktyce
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów

Literatura podstawowa

  1. Pieniążek S.A, Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.20
20

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1przygotowanie do zajęć terenowych10
A-T-2uczestnictwo w zajęciach20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C19_W01Student zna gatunki drzew i krzewów owocowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe gatunki drzew i krzewów owocowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C19_W02Student ma wiedzę o formowaniu i cięciu drzew i krzewów oraz prostych zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
C-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o cięciu i formowaniu drzew i krzewów oraz o zabiegach pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C21_U01Potrafi rozpoznawać gatunki drzew i krzewów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U12student potrafi identyfikować cechy różnicujące gatunki i odmiany użytkowe roślin ozdobnych, sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował umiejętność rozpoznawania drzew i krzewów w stopniu podstawowym
3,5student opanował umiejętność rozpoznawania drzew i krzewów w stopniu dostatecznym
4,0student dobrze potrafi rozpoznać gatunki drzew i krzewów
4,5student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną umiejętność z zakresu rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C21_U02Posiada umiejętność podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował cięcie i formowanie w stopniu dostatecznym
3,5student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność podstawowego cięcia i formowania drzew i krzewów, samodzielnie dobiera podstawowe metody cięcia i formowania
4,0student prawidłowo dobiera sposoby cięcia i formowania drzew i krzewów
4,5student posiada umiejętność cięcia i formowania drzew i krzewów, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność cięcia i formowania drzew i krzewów, potrafi samodzielnie podejmować decyzje i przewidywać ich efekty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C21_U03Potrafi wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach
3,0student opanował umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w stopniu dostatecznym
3,5student opanował w stopniu dostatecznym, potrafi samodzielnie wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach
4,0student prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w sadach i jagodnikach
4,5student posiada umiejętność wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych zabiegów, jest zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie wykonać zabiegi pielęgnacyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C21_K01Zdolny do pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.
C-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
C-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena formująca: dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C21_K02Kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
OG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych w sadach i jagodnikach.
C-2Opanowanie podstaw cięcia i formowania drzew i krzewów.
C-1Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów owocowych.
Treści programoweT-T-1Rozpoznawanie drzew i krzewów. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Praktyczna nauka cięcia i formowania drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian ustny
S-2Ocena formująca: dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student w stopniu podstawowym jest kompetentny w zakresie podstaw z praktycznej wiedzy dotyczącej uprawy drzew i krzewów
3,5student opanował praktyczną wiedzę z zakresu podstawowej wiedzy na temat uprawy drzew i krzewów
4,0student prawidłowo wykorzystuje wiedzę dotyczącą uprawy drzew i krzewów, jak również umie zastosować ją w praktyce
4,5student posiada wiedzę na dobrym poziomie i jest ją w stanie umiejętnie wykorzystać w praktyce
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów