Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Zajęcia praktyczne z warzywnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zajęcia praktyczne z warzywnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii roślin i oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny ogrodnicze, zasad uprawy i nawożenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami zasadami uprawy warzyw
C-2Zaznajomienie z podstawowymi zasadami polepszającymi wielkość i jakość plonu warzyw
C-3Uświadamianie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru metod uprawy, ochrony i nawadniania warzyw oraz sposobu ich zbioru

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin.10
T-T-2Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór.10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-T-2Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury fachowej, ćwiczenia i na poletkach stacji doświadczalnej, konsultacje)10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
M-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach i w Warzywniczej Stacji Badawczej oraz hali wegetacyjnej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, laboratoryjne i produkcyjne)
S-3Ocena podsumowująca: Praca kontrolna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C20_W01
Student potrafi przygotować glebę i materiał rozmnożeniowy do uprawy warzyw
OG_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1, C-2T-T-1, T-T-2M-2, M-1S-1, S-2
OG_1A_C20_W02
Student potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe
OG_1A_W04, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-T-1, T-T-2M-2, M-1S-2, S-1
OG_1A_C20_W03
Student definiuje dane agrotechniczne i metody produkcji wybranych gatunków roślin ogrodniczych
OG_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2T-T-1, T-T-2M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C20_U01
Student posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, oraz zbioru warzyw
OG_1A_U01, OG_1A_U05, OG_1A_U15, OG_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-T-1, T-T-2M-2, M-1S-2, S-1
OG_1A_C20_U02
Student potrafi analizować i interpretować oddzidływanie czynników agrotechnicznych, klimatyczno-glebowych oraz gospodarczych na produkcję ogrodniczą
OG_1A_U06, OG_1A_U05, OG_1A_U15R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-T-2, T-T-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C20_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej
OG_1A_K01, OG_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-T-1, T-T-2M-2, M-1S-1, S-2
OG_1A_C20_K02
Student potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją ogrodniczą
OG_1A_K02, OG_1A_K07R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-2T-T-2, T-T-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C20_W01
Student potrafi przygotować glebę i materiał rozmnożeniowy do uprawy warzyw
2,0Student nie opanował zakresu wiedzy w stopniu podstawowym
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat przygotowania gleby oraz materiału siewnego
3,5Student ma wiedzę dotyczącą przygotowania gleby oraz materiału siewnego
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu przygotowania gleby oraz materiału siewnego
4,5Student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu przygotowania gleby oraz materiału siewnego
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat przygotowania gleby oraz materiału siewnego
OG_1A_C20_W02
Student potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe
2,0Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat uprawy uprawy warzyw
3,5Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych
4,5Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków warzyw w zależności od przeznaczenia zbioru
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy warzyw. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków warzyw
OG_1A_C20_W03
Student definiuje dane agrotechniczne i metody produkcji wybranych gatunków roślin ogrodniczych
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej
3,5Student wymienia i charakteryzuje poznane metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Definiuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy warzyw
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych
4,5Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków warzyw w zależności od przeznaczenia zbioru
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy warzyw. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków warzyw

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C20_U01
Student posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, oraz zbioru warzyw
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw
3,5Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw
4,0Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków warzyw
4,5Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków warzyw zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki
5,0Student umie dostosować profil produkcji warzyw w zależności od czynników środowiska oraz wymagań roślin i rynku
OG_1A_C20_U02
Student potrafi analizować i interpretować oddzidływanie czynników agrotechnicznych, klimatyczno-glebowych oraz gospodarczych na produkcję ogrodniczą
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student umie wymienić czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej
3,5Student umie wymienić i scharakteryzować czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej
4,0Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost roślin warzywnych
4,5Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost i rozwój roślin warzywnych oraz doboru metod zmniejszających negatywne skutki działania czynników środowiska
5,0Student umie wykorzystać zjawiska termo- i fotoperiodyzmu w uprawie warzyw. Posiada też umiejętność sterowania czynnikami klimatycznymi w czasie uprawy warzyw w szklarni

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C20_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma świadomość wpływu czynników środowiska na wielkość oraz jakość plonu warzyw
3,5Student jest świadomy skutków niepowodzeń w uprawie roślin warzywnych pod wpływem czynników środowiska
4,0Student mając świadomość w zakresie potrzeb produkcji warzyw wysokiej jakości, steruje czynnikami klimatycznymi w szklarni i dobiera właściwe
4,5Student ma wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości
5,0Student ma bardzo wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości
OG_1A_C20_K02
Student potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją ogrodniczą
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student stara się zorganizować pracę w zespole
3,5Student w słabym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0Student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5Student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0Student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole

Literatura podstawowa

  1. M. Orłowski (red.), Polowa uprawa warzyw, Brasika, Szczecin, 2000, 1
  2. Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. UWP Wrocław, Wrocław, 2007
  3. M. Kanflewski (red.), Warzywnictwo ogólne, PWRiL, Poznań, 2007, 1

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa, Owoce Warz. Kwiaty, Działkowiec

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin.10
T-T-2Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór.10
20

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-T-2Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury fachowej, ćwiczenia i na poletkach stacji doświadczalnej, konsultacje)10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20_W01Student potrafi przygotować glebę i materiał rozmnożeniowy do uprawy warzyw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami zasadami uprawy warzyw
C-2Zaznajomienie z podstawowymi zasadami polepszającymi wielkość i jakość plonu warzyw
Treści programoweT-T-1Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin.
T-T-2Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach i w Warzywniczej Stacji Badawczej oraz hali wegetacyjnej)
M-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, laboratoryjne i produkcyjne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zakresu wiedzy w stopniu podstawowym
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat przygotowania gleby oraz materiału siewnego
3,5Student ma wiedzę dotyczącą przygotowania gleby oraz materiału siewnego
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu przygotowania gleby oraz materiału siewnego
4,5Student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu przygotowania gleby oraz materiału siewnego
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat przygotowania gleby oraz materiału siewnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20_W02Student potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z podstawowymi zasadami polepszającymi wielkość i jakość plonu warzyw
C-1Zapoznanie studentów z podstawami zasadami uprawy warzyw
Treści programoweT-T-1Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin.
T-T-2Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach i w Warzywniczej Stacji Badawczej oraz hali wegetacyjnej)
M-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, laboratoryjne i produkcyjne)
S-1Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat uprawy uprawy warzyw
3,5Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych
4,5Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków warzyw w zależności od przeznaczenia zbioru
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy warzyw. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków warzyw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20_W03Student definiuje dane agrotechniczne i metody produkcji wybranych gatunków roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami zasadami uprawy warzyw
C-2Zaznajomienie z podstawowymi zasadami polepszającymi wielkość i jakość plonu warzyw
Treści programoweT-T-1Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin.
T-T-2Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach i w Warzywniczej Stacji Badawczej oraz hali wegetacyjnej)
M-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, laboratoryjne i produkcyjne)
S-1Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej
3,5Student wymienia i charakteryzuje poznane metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Definiuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy warzyw
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych
4,5Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków warzyw w zależności od przeznaczenia zbioru
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy warzyw. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków warzyw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20_U01Student posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, oraz zbioru warzyw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
OG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z podstawowymi zasadami polepszającymi wielkość i jakość plonu warzyw
C-1Zapoznanie studentów z podstawami zasadami uprawy warzyw
Treści programoweT-T-1Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin.
T-T-2Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach i w Warzywniczej Stacji Badawczej oraz hali wegetacyjnej)
M-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, laboratoryjne i produkcyjne)
S-1Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw
3,5Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw
4,0Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków warzyw
4,5Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków warzyw zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki
5,0Student umie dostosować profil produkcji warzyw w zależności od czynników środowiska oraz wymagań roślin i rynku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20_U02Student potrafi analizować i interpretować oddzidływanie czynników agrotechnicznych, klimatyczno-glebowych oraz gospodarczych na produkcję ogrodniczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z podstawowymi zasadami polepszającymi wielkość i jakość plonu warzyw
C-1Zapoznanie studentów z podstawami zasadami uprawy warzyw
Treści programoweT-T-2Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór.
T-T-1Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach i w Warzywniczej Stacji Badawczej oraz hali wegetacyjnej)
M-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, laboratoryjne i produkcyjne)
S-1Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student umie wymienić czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej
3,5Student umie wymienić i scharakteryzować czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej
4,0Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost roślin warzywnych
4,5Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost i rozwój roślin warzywnych oraz doboru metod zmniejszających negatywne skutki działania czynników środowiska
5,0Student umie wykorzystać zjawiska termo- i fotoperiodyzmu w uprawie warzyw. Posiada też umiejętność sterowania czynnikami klimatycznymi w czasie uprawy warzyw w szklarni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20_K01Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z podstawowymi zasadami polepszającymi wielkość i jakość plonu warzyw
C-1Zapoznanie studentów z podstawami zasadami uprawy warzyw
Treści programoweT-T-1Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin.
T-T-2Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach i w Warzywniczej Stacji Badawczej oraz hali wegetacyjnej)
M-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, laboratoryjne i produkcyjne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma świadomość wpływu czynników środowiska na wielkość oraz jakość plonu warzyw
3,5Student jest świadomy skutków niepowodzeń w uprawie roślin warzywnych pod wpływem czynników środowiska
4,0Student mając świadomość w zakresie potrzeb produkcji warzyw wysokiej jakości, steruje czynnikami klimatycznymi w szklarni i dobiera właściwe
4,5Student ma wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości
5,0Student ma bardzo wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C20_K02Student potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K02student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
OG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami zasadami uprawy warzyw
C-2Zaznajomienie z podstawowymi zasadami polepszającymi wielkość i jakość plonu warzyw
Treści programoweT-T-2Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór.
T-T-1Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach i w Warzywniczej Stacji Badawczej oraz hali wegetacyjnej)
M-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, laboratoryjne i produkcyjne)
S-1Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student stara się zorganizować pracę w zespole
3,5Student w słabym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0Student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5Student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0Student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole