Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Zajęcia praktyczne z warzywnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zajęcia praktyczne z warzywnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii roślin i oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny ogrodnicze, zasad uprawy i nawożenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami zasadami uprawy warzyw |
C-2 | Zaznajomienie z podstawowymi zasadami polepszającymi wielkość i jakość plonu warzyw |
C-3 | Uświadamianie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru metod uprawy, ochrony i nawadniania warzyw oraz sposobu ich zbioru |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Przygotowanie gleby, nawożenie, tyczenie. Przygotowanie zagonów, parapetów, skrzynek wysiewnych oraz doniczek do uprawy. Zaprawianie nasion, siew nasion oraz sadzenie roślin. | 10 |
T-T-2 | Zakładanie osłon (folii perforowanej, włókniny, niskiego tunelu foliowego, ściółkowanie). Posługiwanie się podstawowymi narzędziami. Uprawy współrzędne, przedplon, poplon. Ochrona przed chwastami, szkodnikami i chorobami. Nawadnianie. Zbiór. | 10 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury fachowej, ćwiczenia i na poletkach stacji doświadczalnej, konsultacje) | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (omówienie wykonywanych czynności) |
M-2 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia na poletkach i w Warzywniczej Stacji Badawczej oraz hali wegetacyjnej) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, laboratoryjne i produkcyjne) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Praca kontrolna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C20_W01 Student potrafi przygotować glebę i materiał rozmnożeniowy do uprawy warzyw | OG_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-T-1, T-T-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
OG_1A_C20_W02 Student potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe | OG_1A_W04, OG_1A_W23 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
OG_1A_C20_W03 Student definiuje dane agrotechniczne i metody produkcji wybranych gatunków roślin ogrodniczych | OG_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2 | T-T-1, T-T-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C20_U01 Student posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, oraz zbioru warzyw | OG_1A_U01, OG_1A_U05, OG_1A_U15, OG_1A_U03 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
OG_1A_C20_U02 Student potrafi analizować i interpretować oddzidływanie czynników agrotechnicznych, klimatyczno-glebowych oraz gospodarczych na produkcję ogrodniczą | OG_1A_U06, OG_1A_U05, OG_1A_U15 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-T-2, T-T-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C20_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej | OG_1A_K01, OG_1A_K07 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
OG_1A_C20_K02 Student potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją ogrodniczą | OG_1A_K02, OG_1A_K07 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-T-2, T-T-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C20_W01 Student potrafi przygotować glebę i materiał rozmnożeniowy do uprawy warzyw | 2,0 | Student nie opanował zakresu wiedzy w stopniu podstawowym |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat przygotowania gleby oraz materiału siewnego | |
3,5 | Student ma wiedzę dotyczącą przygotowania gleby oraz materiału siewnego | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu przygotowania gleby oraz materiału siewnego | |
4,5 | Student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu przygotowania gleby oraz materiału siewnego | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat przygotowania gleby oraz materiału siewnego | |
OG_1A_C20_W02 Student potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe | 2,0 | Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym |
3,0 | Student ma ogólą wiedzę na temat uprawy uprawy warzyw | |
3,5 | Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków warzyw w zależności od przeznaczenia zbioru | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy warzyw. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków warzyw | |
OG_1A_C20_W03 Student definiuje dane agrotechniczne i metody produkcji wybranych gatunków roślin ogrodniczych | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje poznane metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Definiuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy warzyw | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków warzyw w zależności od przeznaczenia zbioru | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy warzyw. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków warzyw |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C20_U01 Student posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, oraz zbioru warzyw | 2,0 | Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym |
3,0 | Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw | |
3,5 | Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw | |
4,0 | Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków warzyw | |
4,5 | Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków warzyw zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki | |
5,0 | Student umie dostosować profil produkcji warzyw w zależności od czynników środowiska oraz wymagań roślin i rynku | |
OG_1A_C20_U02 Student potrafi analizować i interpretować oddzidływanie czynników agrotechnicznych, klimatyczno-glebowych oraz gospodarczych na produkcję ogrodniczą | 2,0 | Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym |
3,0 | Student umie wymienić czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej | |
3,5 | Student umie wymienić i scharakteryzować czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej | |
4,0 | Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost roślin warzywnych | |
4,5 | Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost i rozwój roślin warzywnych oraz doboru metod zmniejszających negatywne skutki działania czynników środowiska | |
5,0 | Student umie wykorzystać zjawiska termo- i fotoperiodyzmu w uprawie warzyw. Posiada też umiejętność sterowania czynnikami klimatycznymi w czasie uprawy warzyw w szklarni |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C20_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student ma świadomość wpływu czynników środowiska na wielkość oraz jakość plonu warzyw | |
3,5 | Student jest świadomy skutków niepowodzeń w uprawie roślin warzywnych pod wpływem czynników środowiska | |
4,0 | Student mając świadomość w zakresie potrzeb produkcji warzyw wysokiej jakości, steruje czynnikami klimatycznymi w szklarni i dobiera właściwe | |
4,5 | Student ma wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości | |
5,0 | Student ma bardzo wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości | |
OG_1A_C20_K02 Student potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega ryzyko i skutki decyzji związanych z produkcją ogrodniczą | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student stara się zorganizować pracę w zespole | |
3,5 | Student w słabym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
4,0 | Student jest w stanie zorganizować pracę w zespole | |
4,5 | Student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole |
Literatura podstawowa
- M. Orłowski (red.), Polowa uprawa warzyw, Brasika, Szczecin, 2000, 1
- Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. UWP Wrocław, Wrocław, 2007
- M. Kanflewski (red.), Warzywnictwo ogólne, PWRiL, Poznań, 2007, 1
Literatura dodatkowa
- Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa, Owoce Warz. Kwiaty, Działkowiec