Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Sztuka doboru win:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sztuka doboru win
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i wymaganiach siedliskowych winorośli, znajomość chorób i szkodników występujących na roślinach.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Typologia win.
C-2Wpływ środowiska na jakość wina.
C-3Dobór win do potraw i okoliczności.
C-4Sposoby oceny win.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia wina na świecie. Najważniejsze szczepy winorośli i ich przeznaczenie. Główne regiony produkcji wina.7
T-W-2Wpływ czynników uprawowych na cechy jakościowe owoców – barwa, smak, ekstrakt i kwasowość. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. Wpływ sposobu produkcji na jakość produktu finalnego. Technologia produkcji win białych, różowych, czerwonych, musujących.8
T-W-3Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne.8
T-W-4Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych.7
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1konsultacje5
A-W-2przygotowanie karty oceny produktu10
A-W-3zapoznanie się z materiałem roślinnym5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-5uczestnictwo w zajęciach30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O04-S_W01
Rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-2M-4, M-3, M-1, M-2S-1
OG_1A_O04-S_W02
Zna odmiany i szczepy winorośli.
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-1M-4, M-3, M-1, M-2S-1
OG_1A_O04-S_W03
Rozumie znaczenie terminu zbioru na jakość owoców i win z różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-2M-4, M-2, M-3, M-1S-1
OG_1A_O04-S_W04
Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli.
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3, C-4T-W-4, T-W-3M-4, M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O04-S_U01
Umie ocenić owoce winorośli.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-1
OG_1A_O04-S_U02
Potrafi prowadzić dokumentacje.
OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-W-4, T-W-2, T-W-3M-3, M-2, M-4, M-1S-1
OG_1A_O04-S_U03
Potrafi oceniać wina.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-1, C-3T-W-4, T-W-3M-4, M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O04-S_K01
Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-3, C-4T-W-1M-3, M-2, M-1, M-4S-1
OG_1A_O04-S_K02
Jest zorientowany w sposobie pracy sommaliera.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-4, C-3T-W-3, T-W-4M-3, M-4, M-1, M-2S-1
OG_1A_O04-S_K03
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-4, C-3, C-1T-W-4, T-W-3M-4, M-3, M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O04-S_W01
Rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu podstawowym rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców
3,5student rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców
4,0student dobrze rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe
5,0student bardzo dobrze rozumuje wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe
OG_1A_O04-S_W02
Zna odmiany i szczepy winorośli.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi wymienić i opisać najważniejsze odmiany i szczepy winorośli
4,0student opanował wiedzę w stopniu dobrym, potrafi wymienić i opisać odmiany i szczepy winorośli
4,5student posiadł wiedzę na temat odmian i szczepów winorośli w stopniu dobrym, potrafi wymienić i opisać odmiany i szczepy winorośli
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę na temat odmian i szczepów winorośli, potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę w praktyce
OG_1A_O04-S_W03
Rozumie znaczenie terminu zbioru na jakość owoców i win z różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu podstawowym rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
3,5student rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
4,0student dobrze rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
5,0student bardzo dobrze rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
OG_1A_O04-S_W04
Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę w stopniu podstawowym
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, zna podstawy sztuki sommalierskiej
4,0student opanował wiedzę na dobrym poziomie, zna sztukę sommalierską
4,5student posiada wiedzę z zakresu przedstawionej tematyki, potrafi samodzielnie wykorzystać sztukę sommalierską
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie wykorzystać sztukę sommalierską

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O04-S_U01
Umie ocenić owoce winorośli.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował umiejętność w stopniu podstawowym
3,5student potrafi ocenić owoce winorośli
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, wykonuje samodzielnie podstawową ocenę owoców
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie umie ocenić owoce winorosli
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi wykorzystać w praktyce umiejętność oceniania owoców winorośli
OG_1A_O04-S_U02
Potrafi prowadzić dokumentacje.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność prowadzenia dokumentacji
3,5student w stopniu dostatecznym potrafi prowadzić dokumentacje
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi prowadzić dokumentacje
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie prowadzi dokumentację
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie prowadzić i korzystać z dokumentacji
OG_1A_O04-S_U03
Potrafi oceniać wina.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność oceniania wina
3,5student w stopniu dostatecznym potrafi oceniać wina
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi oceniać wina
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie ocenia wina
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie i w praktyce oceniać wina

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O04-S_K01
Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych preferencjach konsumentów
3,5student potrafi zdefiniować aktualne preferencje konsumentów
4,0student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu
4,5student zna aktualne preferencje konsumentów, jest zorientowany w trendach światowego rynku win
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, jest bardzo dobrze zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów i trendach światowego rynku win
OG_1A_O04-S_K02
Jest zorientowany w sposobie pracy sommaliera.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu dostatecznym jest zorientowany w pracy sommaliera
3,5student zna podstawy pracy sommaliera
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, opanował podstawy sztuki sommalierskiej
4,5student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, dobrze zna sztukę sommalierską
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany w sposobach pracy sommaliera, bardzo dobrze opanował sztukę sommalierską
OG_1A_O04-S_K03
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole

Literatura podstawowa

  1. Caroline Darbonne, Pascal, Harmonia smaków, Wina i potrawy
  2. Ed McCarty, Style i smaki wina

Literatura dodatkowa

  1. Luis Tomas, Melgar Gil, Encyklopedia wina, Świat Win

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia wina na świecie. Najważniejsze szczepy winorośli i ich przeznaczenie. Główne regiony produkcji wina.7
T-W-2Wpływ czynników uprawowych na cechy jakościowe owoców – barwa, smak, ekstrakt i kwasowość. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. Wpływ sposobu produkcji na jakość produktu finalnego. Technologia produkcji win białych, różowych, czerwonych, musujących.8
T-W-3Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne.8
T-W-4Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych.7
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje5
A-W-2przygotowanie karty oceny produktu10
A-W-3zapoznanie się z materiałem roślinnym5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-5uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_W01Rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wpływ środowiska na jakość wina.
Treści programoweT-W-2Wpływ czynników uprawowych na cechy jakościowe owoców – barwa, smak, ekstrakt i kwasowość. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. Wpływ sposobu produkcji na jakość produktu finalnego. Technologia produkcji win białych, różowych, czerwonych, musujących.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu podstawowym rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców
3,5student rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców
4,0student dobrze rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe
5,0student bardzo dobrze rozumuje wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_W02Zna odmiany i szczepy winorośli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wpływ środowiska na jakość wina.
Treści programoweT-W-1Historia wina na świecie. Najważniejsze szczepy winorośli i ich przeznaczenie. Główne regiony produkcji wina.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi wymienić i opisać najważniejsze odmiany i szczepy winorośli
4,0student opanował wiedzę w stopniu dobrym, potrafi wymienić i opisać odmiany i szczepy winorośli
4,5student posiadł wiedzę na temat odmian i szczepów winorośli w stopniu dobrym, potrafi wymienić i opisać odmiany i szczepy winorośli
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę na temat odmian i szczepów winorośli, potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_W03Rozumie znaczenie terminu zbioru na jakość owoców i win z różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wpływ środowiska na jakość wina.
Treści programoweT-W-2Wpływ czynników uprawowych na cechy jakościowe owoców – barwa, smak, ekstrakt i kwasowość. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. Wpływ sposobu produkcji na jakość produktu finalnego. Technologia produkcji win białych, różowych, czerwonych, musujących.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu podstawowym rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
3,5student rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
4,0student dobrze rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
5,0student bardzo dobrze rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_W04Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Typologia win.
C-3Dobór win do potraw i okoliczności.
C-4Sposoby oceny win.
Treści programoweT-W-4Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych.
T-W-3Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę w stopniu podstawowym
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, zna podstawy sztuki sommalierskiej
4,0student opanował wiedzę na dobrym poziomie, zna sztukę sommalierską
4,5student posiada wiedzę z zakresu przedstawionej tematyki, potrafi samodzielnie wykorzystać sztukę sommalierską
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie wykorzystać sztukę sommalierską
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_U01Umie ocenić owoce winorośli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Wpływ środowiska na jakość wina.
Treści programoweT-W-2Wpływ czynników uprawowych na cechy jakościowe owoców – barwa, smak, ekstrakt i kwasowość. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. Wpływ sposobu produkcji na jakość produktu finalnego. Technologia produkcji win białych, różowych, czerwonych, musujących.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował umiejętność w stopniu podstawowym
3,5student potrafi ocenić owoce winorośli
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, wykonuje samodzielnie podstawową ocenę owoców
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie umie ocenić owoce winorosli
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi wykorzystać w praktyce umiejętność oceniania owoców winorośli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_U02Potrafi prowadzić dokumentacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Sposoby oceny win.
Treści programoweT-W-4Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych.
T-W-2Wpływ czynników uprawowych na cechy jakościowe owoców – barwa, smak, ekstrakt i kwasowość. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. Wpływ sposobu produkcji na jakość produktu finalnego. Technologia produkcji win białych, różowych, czerwonych, musujących.
T-W-3Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność prowadzenia dokumentacji
3,5student w stopniu dostatecznym potrafi prowadzić dokumentacje
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi prowadzić dokumentacje
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie prowadzi dokumentację
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie prowadzić i korzystać z dokumentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_U03Potrafi oceniać wina.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Sposoby oceny win.
C-1Typologia win.
C-3Dobór win do potraw i okoliczności.
Treści programoweT-W-4Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych.
T-W-3Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność oceniania wina
3,5student w stopniu dostatecznym potrafi oceniać wina
4,0student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi oceniać wina
4,5student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie ocenia wina
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie i w praktyce oceniać wina
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_K01Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Typologia win.
C-3Dobór win do potraw i okoliczności.
C-4Sposoby oceny win.
Treści programoweT-W-1Historia wina na świecie. Najważniejsze szczepy winorośli i ich przeznaczenie. Główne regiony produkcji wina.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych preferencjach konsumentów
3,5student potrafi zdefiniować aktualne preferencje konsumentów
4,0student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu
4,5student zna aktualne preferencje konsumentów, jest zorientowany w trendach światowego rynku win
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, jest bardzo dobrze zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów i trendach światowego rynku win
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_K02Jest zorientowany w sposobie pracy sommaliera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Typologia win.
C-4Sposoby oceny win.
C-3Dobór win do potraw i okoliczności.
Treści programoweT-W-3Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne.
T-W-4Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu dostatecznym jest zorientowany w pracy sommaliera
3,5student zna podstawy pracy sommaliera
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, opanował podstawy sztuki sommalierskiej
4,5student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, dobrze zna sztukę sommalierską
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany w sposobach pracy sommaliera, bardzo dobrze opanował sztukę sommalierską
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-S_K03Potrafi zorganizować pracę w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Sposoby oceny win.
C-3Dobór win do potraw i okoliczności.
C-1Typologia win.
Treści programoweT-W-4Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych.
T-W-3Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole