Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie i technologia nawadniania upraw ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie i technologia nawadniania upraw ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz z ich zrównoważonym zagospodarowaniem. |
C-2 | Umiejętnoość charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach ogrodniczych. |
C-3 | Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin ogrodniczych. |
C-4 | Umiejętność wykonania projektu instalacji nawadnianjącej w wybranej uprawie ogrodniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru). | 4 |
T-A-2 | Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzeowania wody do nawadniania. Sezonowe jednorazowe dawki wody do nawadniania. Wyliczanie stóp opadów. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie ogrodniczej. | 2 |
T-A-4 | Zasady opracowywania kosztorysu oraz założenia inwestycyjno-eksploatacyjne instalacji do nawadniania upraw ogrodniczych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia i rozwój nawodnień w Polsce i na Świecie. | 2 |
T-W-2 | Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień. | 2 |
T-W-3 | Gospodarka wodna gleby i rośliny. | 2 |
T-W-4 | Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce. | 2 |
T-W-5 | Źródła wody i możliwości ich wykorzystania do nawadniania | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru. | 2 |
T-W-7 | Metody sterowania nawadnianiem. | 2 |
T-W-8 | Budowa i eksploatacja systemu nawadniającego stosowanego w uprawach ogrodniczych. | 2 |
T-W-9 | Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania upraw ogrodniczych. | 2 |
T-W-10 | Przyrodnicze i ekonomiczne efekty nawadniania roślin ogrodniczych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie i zaliczenie projektu. | 12 |
A-A-2 | Konsultacje | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metody eksponujące- prezentacja multimedialna |
M-3 | Metody poszukujące-ćwiczenia projektowe. |
M-4 | Metody problemowe-dyskusja problemowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Projekt. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O03-P_W14 Definiuje i ocenia potrzeby wodne i nawadniania różnych upraw ogrodniczych. Rozumie znaczenie zasobów wodnych w uprawach ogrodniczych. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-3, C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-10 | M-2, M-4, M-1 | S-3, S-1 |
OG_1A_O03-P_W16 Potrafi scharakteryzować systemy nawadniania stosowane w uprawach ogrodniczych oraz go zaprojektować dla określonej uprawy ogrodniczej. | OG_1A_W16 | R1A_W05, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-4, C-2 | T-A-1, T-W-8, T-A-4, T-W-7, T-A-2, T-W-6, T-A-3 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O03-P_U08 Umiejętnośc analizy potrzeb i efektów nawadniania upraw ogrodniczych. Dobiera system nawadniania do określonej uprawy. | OG_1A_U08, OG_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-2 | M-1, M-2, M-4 | S-3, S-1 |
OG_1A_O03-P_U09 Planuje i realizuje proste projekty dotyczące nawadniania upraw ogrodniczych. Posiada umiejętność wykonania zadania projektowego przy użyciu techniki komputerowej. | OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2 | M-4, M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O03-P_K04 Ma świadomośc znaczenia nawadniania w produkcji zdrowej żywności. | OG_1A_K04, OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-8 | M-2, M-4, M-1 | S-3, S-1 |
OG_1A_O03-P_K05 Potrafi pracować w grupie przy wykonaniu określonego zadania. | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4 | M-3, M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O03-P_W14 Definiuje i ocenia potrzeby wodne i nawadniania różnych upraw ogrodniczych. Rozumie znaczenie zasobów wodnych w uprawach ogrodniczych. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczących projektowania nawadniania. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszyskie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale równiez potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować elementy dotyczące projektowania nawaodnień. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
OG_1A_O03-P_W16 Potrafi scharakteryzować systemy nawadniania stosowane w uprawach ogrodniczych oraz go zaprojektować dla określonej uprawy ogrodniczej. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczacych projektowania nawadniania. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzytywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektyność, a także przy ich pomocy identyfikowac elementy dotyczące projektowania nawadniania. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O03-P_U08 Umiejętnośc analizy potrzeb i efektów nawadniania upraw ogrodniczych. Dobiera system nawadniania do określonej uprawy. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje podstawowe wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejetnością ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki,ale również dokonuje ich analizy.Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągnietych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutowac o osiagniętych wynikach oraz oszacowac błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutowac o osiągnietych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
OG_1A_O03-P_U09 Planuje i realizuje proste projekty dotyczące nawadniania upraw ogrodniczych. Posiada umiejętność wykonania zadania projektowego przy użyciu techniki komputerowej. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje podstawowe wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągnietych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O03-P_K04 Ma świadomośc znaczenia nawadniania w produkcji zdrowej żywności. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczących projektowania nawadniania. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować elementy dotyczące projektowania nawadniania. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszyskie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
OG_1A_O03-P_K05 Potrafi pracować w grupie przy wykonaniu określonego zadania. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczących projektowania nawadniania. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszyskie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia,potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować elementy dotyczące projektowania nawadniania. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Literatura podstawowa
- Red. S.Karczmarczyk., L.Nowak., Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006
- S.Marcilonek., Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, AR Wrocław, Wrocław, 1998
- E Kaca, Ćwiczenia z melioracji rolnych-deszczowanie roślin., SGGW Warszawa, Warszawa, 1988
- S.Zakowicz., P.Hewelke, Podstawy inżynierii środowiska, 2011
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 18 lipca 2001-Prawo wodne tekst jednolity z uwzględnieniem ustawy zmieniającej z 3.06.2005, 2011
- Dane katalogowe firm nawodnieniowych-internet oraz materiały instruktażowe., 2011