Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,50,33zaliczenie
wykładyW3 25 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy chemii nieorganicznej, podstawy gleboznawstwa,podstawy fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z ogólnymi metodami produkcji nawozów nieorganicznych granulowanych i płynnych
C-2Zapoznanie z umiejętnością doboru nawozów do dolistnego dokarmiania roślin w zależności od stosowanego nawożenia doglebowego
C-3Zapoznanie z wpływem poszczególnych grup nawozów na właściwości fizyczne i chemiczne gleb i ziem ogrodniczych
C-4Umiejętność zasady interpretacji analiz chemicznych i fizycznych części wskaźnikowych roślin ogrodniczych i ozdobnych oraz z efektami nawozowymi
C-5Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi w celu wyliczania dawek nawozów w zależności od potrzeb pokarmowych i nawozowych roślin ogrodniczych oraz z podstawowymi zasadami opracowywania projektu nawożenia roślin ozdobnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczenie zawartości ogólnej makroskładników w podłożach i ziemiach ogrodniczych metodą Nowosielskiego. Oznaczanie form przyswajalnych dla roślin fosforu potasu i magnezu.4
T-L-2Oznaczanie zawartości azotu azotanowego N-NO3 metodą salicylową w owocach i warzywach. Oznaczanie potrzeb zakwaszania ziem ogrodniczych metodą inkubacyjną (metoda próbnego zakwaszenia).2
T-L-3Opracowanie zaleceń nawozowych na podstawie analizy chemicznej gleb i podłoży. Opracowanie projektu nawożenia roślin ogrodniczych i ozdobnych w oparciu o potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin, zasobność gleb lub podłoży w składniki pokarmowe.4
10
wykłady
T-W-1Diagnostyka zasobności gleb i podłoży ogrodniczych w przyswajalny fosfor, potas i magnez. Ocena zasobności podłoży ogrodniczych w przyswajalne mikroskładniki (B, Cu, Mo, Mn i Zn).4
T-W-2Określenie wymagań pokarmowych roślin uprawnych na podstawie składu chemicznego i wielkości plonu rzeczywistego. Analiza części wskaźnikowych roślin ogrodniczych w celu ustalenia potrzeb nawozowych.4
T-W-3Charakterystyka nawozów stosowanych w produkcji ogrodniczej. Nawozy stosowane doglebowo oraz dolistne w produkcji polowej oraz pod osłonami. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych pod osłonami.4
T-W-4Wpływ nawożenia organicznego na cechy fizyczne roślin ozdobnych jednorocznych i wieloletnich.3
T-W-5Metody pobierania próbek materiału glebowego i roślinnego do analiz chemicznych. Zalecenia nawozowe dla roślin warzywnych i ozdobnych.4
T-W-6Stosowanie nawozów przeznaczonych do dolistnego dokarmiania roślin (rodzaj nawozu, forma, wielkość dawki, stężenie, terminy stosowania).4
T-W-7Obliczanie efektów ekonomicznych przy doglebowym i dolistnym, nawożeniu roślin ogrodniczych.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego14
A-L-3Dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych11
A-L-4Konsultacje1
A-L-5Samodzielen studiowanie literatury prtzedmiotowej8
44
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowanego przedmiotu2
A-W-3samodzielene przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej14
A-W-4przygotowanie do kolokwium3
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-3Metody praktyczne (demonstracja i mieszanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, zasada działania i obsługa aparatu do absorpcji atomowej ASA, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Samodzielna praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-D_W01
Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska. Ocenia na podstawie liczb granicznych zasobność gleb w mikroskładniki.
OG_1A_W09R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05InzA_W05C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-6, M-1, M-2, M-5, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-D_U01
Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów
OG_1A_U08, OG_1A_U09, OG_1A_U11R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-2T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-W-7, T-L-2, T-L-1M-5, M-2, M-6, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-D_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje.
OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-7M-2, M-1, M-4S-2, S-1
OG_1A_O01-D_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
OG_1A_K06R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-4, C-3, C-2T-L-3, T-W-7M-2, M-1, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-D_W01
Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska. Ocenia na podstawie liczb granicznych zasobność gleb w mikroskładniki.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z diagnostyką potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-D_U01
Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada minimalne umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada zadawalające umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-D_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
OG_1A_O01-D_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.

Literatura podstawowa

  1. W. Breś, Nawożenie roślin ogrodniczych. Diagnostyka potrzeb nawozowych., Akademia Rolnicza, Poznań, 2002, II
  2. A. Domagała-Świątkiewicz, Najważniejsze nawożenie, Działkowiec, Warszawa, 2004
  3. J. Stojanowska, Opracowanie zaleceń nawozowych w ogrodnictwie, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  4. 5. M. Czekalski, Liściaste krzewy ozdobne, Wyd. PWRiL, Warszawa, 2006, II
  5. 7. H. Chmiel, Uprawa roślin ozdobnych, Wyd. PWRiL, Warszawa, 2003, I
  6. 8. W. Sady, Nawożenie warzyw polowych, Wyd. Plantpress sp.z.o.o., Kraków, 2003, I

Literatura dodatkowa

  1. E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczenie zawartości ogólnej makroskładników w podłożach i ziemiach ogrodniczych metodą Nowosielskiego. Oznaczanie form przyswajalnych dla roślin fosforu potasu i magnezu.4
T-L-2Oznaczanie zawartości azotu azotanowego N-NO3 metodą salicylową w owocach i warzywach. Oznaczanie potrzeb zakwaszania ziem ogrodniczych metodą inkubacyjną (metoda próbnego zakwaszenia).2
T-L-3Opracowanie zaleceń nawozowych na podstawie analizy chemicznej gleb i podłoży. Opracowanie projektu nawożenia roślin ogrodniczych i ozdobnych w oparciu o potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin, zasobność gleb lub podłoży w składniki pokarmowe.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka zasobności gleb i podłoży ogrodniczych w przyswajalny fosfor, potas i magnez. Ocena zasobności podłoży ogrodniczych w przyswajalne mikroskładniki (B, Cu, Mo, Mn i Zn).4
T-W-2Określenie wymagań pokarmowych roślin uprawnych na podstawie składu chemicznego i wielkości plonu rzeczywistego. Analiza części wskaźnikowych roślin ogrodniczych w celu ustalenia potrzeb nawozowych.4
T-W-3Charakterystyka nawozów stosowanych w produkcji ogrodniczej. Nawozy stosowane doglebowo oraz dolistne w produkcji polowej oraz pod osłonami. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych pod osłonami.4
T-W-4Wpływ nawożenia organicznego na cechy fizyczne roślin ozdobnych jednorocznych i wieloletnich.3
T-W-5Metody pobierania próbek materiału glebowego i roślinnego do analiz chemicznych. Zalecenia nawozowe dla roślin warzywnych i ozdobnych.4
T-W-6Stosowanie nawozów przeznaczonych do dolistnego dokarmiania roślin (rodzaj nawozu, forma, wielkość dawki, stężenie, terminy stosowania).4
T-W-7Obliczanie efektów ekonomicznych przy doglebowym i dolistnym, nawożeniu roślin ogrodniczych.2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego14
A-L-3Dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych11
A-L-4Konsultacje1
A-L-5Samodzielen studiowanie literatury prtzedmiotowej8
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowanego przedmiotu2
A-W-3samodzielene przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej14
A-W-4przygotowanie do kolokwium3
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-D_W01Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska. Ocenia na podstawie liczb granicznych zasobność gleb w mikroskładniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z wpływem poszczególnych grup nawozów na właściwości fizyczne i chemiczne gleb i ziem ogrodniczych
C-1Zapoznanie z ogólnymi metodami produkcji nawozów nieorganicznych granulowanych i płynnych
Treści programoweT-W-2Określenie wymagań pokarmowych roślin uprawnych na podstawie składu chemicznego i wielkości plonu rzeczywistego. Analiza części wskaźnikowych roślin ogrodniczych w celu ustalenia potrzeb nawozowych.
T-W-1Diagnostyka zasobności gleb i podłoży ogrodniczych w przyswajalny fosfor, potas i magnez. Ocena zasobności podłoży ogrodniczych w przyswajalne mikroskładniki (B, Cu, Mo, Mn i Zn).
T-W-3Charakterystyka nawozów stosowanych w produkcji ogrodniczej. Nawozy stosowane doglebowo oraz dolistne w produkcji polowej oraz pod osłonami. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych pod osłonami.
T-W-4Wpływ nawożenia organicznego na cechy fizyczne roślin ozdobnych jednorocznych i wieloletnich.
Metody nauczaniaM-6Samodzielna praca studenta
M-1Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z diagnostyką potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-D_U01Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność zasady interpretacji analiz chemicznych i fizycznych części wskaźnikowych roślin ogrodniczych i ozdobnych oraz z efektami nawozowymi
C-2Zapoznanie z umiejętnością doboru nawozów do dolistnego dokarmiania roślin w zależności od stosowanego nawożenia doglebowego
Treści programoweT-W-6Stosowanie nawozów przeznaczonych do dolistnego dokarmiania roślin (rodzaj nawozu, forma, wielkość dawki, stężenie, terminy stosowania).
T-W-5Metody pobierania próbek materiału glebowego i roślinnego do analiz chemicznych. Zalecenia nawozowe dla roślin warzywnych i ozdobnych.
T-L-3Opracowanie zaleceń nawozowych na podstawie analizy chemicznej gleb i podłoży. Opracowanie projektu nawożenia roślin ogrodniczych i ozdobnych w oparciu o potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin, zasobność gleb lub podłoży w składniki pokarmowe.
T-W-7Obliczanie efektów ekonomicznych przy doglebowym i dolistnym, nawożeniu roślin ogrodniczych.
T-L-2Oznaczanie zawartości azotu azotanowego N-NO3 metodą salicylową w owocach i warzywach. Oznaczanie potrzeb zakwaszania ziem ogrodniczych metodą inkubacyjną (metoda próbnego zakwaszenia).
T-L-1Oznaczenie zawartości ogólnej makroskładników w podłożach i ziemiach ogrodniczych metodą Nowosielskiego. Oznaczanie form przyswajalnych dla roślin fosforu potasu i magnezu.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-6Samodzielna praca studenta
M-3Metody praktyczne (demonstracja i mieszanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, zasada działania i obsługa aparatu do absorpcji atomowej ASA, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada minimalne umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada zadawalające umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-D_K01Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnymi metodami produkcji nawozów nieorganicznych granulowanych i płynnych
C-4Umiejętność zasady interpretacji analiz chemicznych i fizycznych części wskaźnikowych roślin ogrodniczych i ozdobnych oraz z efektami nawozowymi
C-5Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi w celu wyliczania dawek nawozów w zależności od potrzeb pokarmowych i nawozowych roślin ogrodniczych oraz z podstawowymi zasadami opracowywania projektu nawożenia roślin ozdobnych.
Treści programoweT-W-1Diagnostyka zasobności gleb i podłoży ogrodniczych w przyswajalny fosfor, potas i magnez. Ocena zasobności podłoży ogrodniczych w przyswajalne mikroskładniki (B, Cu, Mo, Mn i Zn).
T-W-3Charakterystyka nawozów stosowanych w produkcji ogrodniczej. Nawozy stosowane doglebowo oraz dolistne w produkcji polowej oraz pod osłonami. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych pod osłonami.
T-W-7Obliczanie efektów ekonomicznych przy doglebowym i dolistnym, nawożeniu roślin ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-1Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się.
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-D_K02Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność zasady interpretacji analiz chemicznych i fizycznych części wskaźnikowych roślin ogrodniczych i ozdobnych oraz z efektami nawozowymi
C-3Zapoznanie z wpływem poszczególnych grup nawozów na właściwości fizyczne i chemiczne gleb i ziem ogrodniczych
C-2Zapoznanie z umiejętnością doboru nawozów do dolistnego dokarmiania roślin w zależności od stosowanego nawożenia doglebowego
Treści programoweT-L-3Opracowanie zaleceń nawozowych na podstawie analizy chemicznej gleb i podłoży. Opracowanie projektu nawożenia roślin ogrodniczych i ozdobnych w oparciu o potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin, zasobność gleb lub podłoży w składniki pokarmowe.
T-W-7Obliczanie efektów ekonomicznych przy doglebowym i dolistnym, nawożeniu roślin ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-1Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.