Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Żywienie roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy gleboznawstwa, fizjologii roślin i chemii nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych |
C-2 | Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży. |
C-3 | Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzania, określenia i właściwości mieszanek nawozowych stosowanych w ogrodnictwie |
C-4 | Interpretacja analiz chemicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma. Omówienie klas zasobności gleby w przyswajalny fosfor, potas i magnez. | 4 |
T-L-2 | Oznaczanie azotu mineralnego (N-NH4+ i N-NO3-) w glebie i podłożach ogrodniczych metodą destylacyjną. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczenie krzywej neutralizacji oraz oznaczenie zasolenia gleb i mieszanek (podłoży) ogrodniczych. Analiza jakościowa nawozów mineralnych. | 2 |
T-L-4 | Wykonanie mineralizacji materiału roślinnego na „sucho” i na „mokro”. Wykorzystanie spalonego materiału „na mokro” do oznaczania wybranych makro i mikroskładników metodą ASA. Obliczanie pobrania wybranych pierwiastków przez rośliny ogrodnicze na podstawie uzyskanych analiz chemicznych w ramach prowadzonych ćwiczeń. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe prawa w żywieniu roślin ogrodniczych. Wymagania pokarmowe i nawozowe roślin, czynniki wpływające na wzrost i rozwój roślin. Gleba i podłoża jako główne źródło składników pokarmowych dla roślin. | 4 |
T-W-2 | Podział, definicje i ogólne zasady stosowania nawozów ogrodniczych. Nawozy o spowolnionym działaniu oraz dolistne dokarmianie roślin ogrodniczych. Wartość nawozowa nawozów organicznych i naturalnych stosowanych w uprawie roślin. | 3 |
T-W-3 | Podłoża pochodzenia organicznego i mineralnego oraz syntetyczne w uprawie roślin ogrodniczych pod osłonami. | 3 |
T-W-4 | Technika nawożenia warzyw, roślin ozdobnych i sadów w uprawie polowej. Nawożenie roślin zielarskich. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie produktów odpadowych (przemysłowych i komunalnych) w ogrodnictwie. Oddziaływanie nawożenia na jakość plonów roślin ogrodniczych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania nawożenia.Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. | 3 |
T-W-6 | Zasady pobierania reprezentatywnych próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży z upraw szklarniowych oraz hydroponik. | 2 |
T-W-7 | Ocena stanu odżywienia roślin. Sposoby pobierania próbek roślin ogrodniczych do analiz chemicznych. | 4 |
T-W-8 | Charakterystyka nawozów mineralnych oraz zasady ich przechowywania i mieszania. Metody sporządzania mieszanek nawozowych oraz obliczanie ich dawek. | 2 |
T-W-9 | Obliczanie efektywności i opłacalności nawożenia roślin ogrodniczych. | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego | 12 |
A-L-3 | dokończenie sprawaozdań z ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej | 10 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
A-L-5 | przygotowanie prezentacji | 10 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowaneho przedmiotu | 2 |
A-W-3 | samodzielne przygotowanie do zaliczenia przredmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej | 9 |
A-W-4 | przygotowanie na kolokwium | 8 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów) |
M-3 | Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych, obsługi kolorymetru, aparatu do destylacji azotu amonowego i azotanowego, zasada działania i obsługa aparatu do absorpcji atomowej ASA) |
M-4 | Opracowanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego |
M-5 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne |
M-6 | Samodzielene studiowanie fachowej literatury |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia ozdobnych iglastych i liściastych oraz warzywniczych i sadowniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe. Zna właściwości fizyczno-chemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych azotu, fosforu, potasu i magnezu dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy, nawożenia i wykorzystania produktów odpadowych na wielkość plonu oraz jakość podstawowych roślin ogrodniczych z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Posiada wiedzę posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym do ustalania potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych | OG_1A_W09 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-4, T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-W-4, T-W-9, T-W-8 | M-6, M-2, M-1, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_U01 Potrafi pobierać i przygotować materiał glebowy i roślinny do analiz chemicznych. Wykonuje pod kierunkiem opiekuna analizy chemiczne materiału roślinnego (oznaczanie azotanów w nowalijkach, fosforu przyswajalnego w glebie, formy amonowej i azotanowej w podłożach ogrodniczych). Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Zna podstawowe metody analiz chemicznych. Potrafi obsługiwać podstawowy sprzęt laboratoryjny (kolorymetr, konduktometr, aparat do oznaczania azotu). Zna zasady wytwarzania mieszanek nawozowych. Potrafi wykonać projekt nawozowy dla gospodarstwa ogrodniczego | OG_1A_U08, OG_1A_U09, OG_1A_U11 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4, C-3, C-1 | T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-7, T-L-2, T-W-2 | M-6, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje | OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-4 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
OG_1A_O01-Ż_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej | OG_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-4, C-3 | T-W-9, T-L-1, T-W-5, T-L-2 | M-6, M-4, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia ozdobnych iglastych i liściastych oraz warzywniczych i sadowniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe. Zna właściwości fizyczno-chemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych azotu, fosforu, potasu i magnezu dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy, nawożenia i wykorzystania produktów odpadowych na wielkość plonu oraz jakość podstawowych roślin ogrodniczych z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Posiada wiedzę posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym do ustalania potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z żywieniem roślin ogrodniczych oraz ich wymagań nawozowych i pokarmowych |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz zna ich potrzeby nawozowe i pokarmowe | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_U01 Potrafi pobierać i przygotować materiał glebowy i roślinny do analiz chemicznych. Wykonuje pod kierunkiem opiekuna analizy chemiczne materiału roślinnego (oznaczanie azotanów w nowalijkach, fosforu przyswajalnego w glebie, formy amonowej i azotanowej w podłożach ogrodniczych). Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Zna podstawowe metody analiz chemicznych. Potrafi obsługiwać podstawowy sprzęt laboratoryjny (kolorymetr, konduktometr, aparat do oznaczania azotu). Zna zasady wytwarzania mieszanek nawozowych. Potrafi wykonać projekt nawozowy dla gospodarstwa ogrodniczego | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych |
3,0 | Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych | |
3,5 | Student posiada zadawalające umiejętnośc z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
5,0 | Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
OG_1A_O01-Ż_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin i ich wymagań pokarmowych i nawozowych | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża wiedza na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych | |
5,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych |
Literatura podstawowa
- J. Nużyński, Nawożenie roślin ogrodniczych, Akademia Rolnicza, Lublin, 2003, II
- S. Krzebietke, Z. Benedyka, Nawożenie roślin ogrodniczych. Zeszyt do ćwiczeń, UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2006, I
- W. Bugała, Krzewy i drzewa ozdobne, Promo Kraków, Kraków, 2005, I
- M. Breś, Nawożenie roślin ogrodniczych, Akademia Rolnicza, Poznań, 2003
- M. Czekalski, Uprawa roślin ozdobnych, Akademia Rolnicza, Poznań, 2005, I
Literatura dodatkowa
- E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I
- E. Krzywy, Żywienie roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I