Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
C-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem
C-3Analizowanie roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby
C-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się , nabycia umiejętności przygotowania analiz i interoretacji wyników badań oraz prowadzenia dyskusji naukowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii2
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów2
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.4
T-L-4Mikroorganizmy a żyzność gleby2
10
wykłady
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.6
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.2
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.3
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.3
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.4
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.4
T-W-8Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne2
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach2
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie do zaliczeń5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne (pokaz, wykonywanie doświadczeń)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F-kolokwium
S-2Ocena formująca: P-zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe oraz pytania problemowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B11_W01
Student ma wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
OG_1A_W11R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03, InzA_W05C-2, C-1, C-4, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-7, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2
OG_1A_B11_W02
Student definiuje podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
OG_1A_W11R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03, InzA_W05C-2, C-3, C-1, C-4T-W-7, T-W-8, T-L-4, T-W-5, T-L-3, T-W-10, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B11_U01
Student potrafi opisać rolę mikroorganizmów w środowisku glebowym i ma umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce
OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2, C-1, C-4T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-W-8, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2
OG_1A_B11_U02
Student posiada umiejetność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-3, C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-L-3, T-W-6, T-L-2, T-L-1, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2
OG_1A_B11_U03
Student potrafi wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-3, C-2, C-1T-W-8, T-W-4, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B11_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-1, C-4, C-2T-W-7, T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-L-4, T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B11_W01
Student ma wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
3,0Student ma w niewielkim zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
3,5Student ma w dostatecznym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
4,0Student ma w dość dobrym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
4,5Student ma w dobrym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
5,0Student ma w bardzo dobrym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
OG_1A_B11_W02
Student definiuje podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
2,0Student nie definiuje podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
3,0Student definiuje w niewielkim zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
3,5Student definiuje w dostatecznym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
4,0Student definiuje w dość dobrym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
4,5Student definiuje w dobrym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
5,0Student definiuje w bardzo dobrym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B11_U01
Student potrafi opisać rolę mikroorganizmów w środowisku glebowym i ma umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce
2,0student nie potrafi opisać roli drobnoustrojów w glebie
3,0student potrafi w niewielkim stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
3,5student potrafi w średnim stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
4,0student potrafi w dość dobrym stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
4,5student potrafi w dobrym stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
5,0student potrafi w bardzo dobrym stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
OG_1A_B11_U02
Student posiada umiejetność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
2,0student nie posiada umiejętności w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
3,0student posiada w niewielkim stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
3,5student posiada w dostatecznym stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
4,0student posiada w dość dobrym stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
4,5student posiada w dobrym stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
5,0student posiada w bardzo dobrym stopniu umiejętnośći w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
OG_1A_B11_U03
Student potrafi wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
2,0Student nie potrafi wykonać podstawowych oznaczeń mikrobiologicznych i interpretować ich wyniki
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
3,5Student potrafi w średnim stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
4,0Student potrafi w dość dobrym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
4,5Student potrafi w dobrym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
5,0Student potrafi w bardzo dobrym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B11_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
2,0Student nie ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
3,5Student ma w średnim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
4,0Student ma w dość dobrym stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
4,5Student ma w dobrym stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
5,0Student ma w bardzo dobrym stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie

Literatura podstawowa

  1. Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1986
  2. A. Nowak, Mikrobiologia, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2000
  3. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków:biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010
  4. A. Szember, Zarys mikrobiologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Fassiatova O., Grzyby mikroskopowe w mikrobiologii technicznej, WNT, Warszawa, 1983
  2. Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000
  3. Richards B.N., Wstęp do ekologii gleby, PWN, Warszawa, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii2
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów2
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.4
T-L-4Mikroorganizmy a żyzność gleby2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.6
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.2
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.3
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.3
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.4
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.4
T-W-8Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne2
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach2
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie do zaliczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_W01Student ma wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W11student ma wiedzę z zakresu mikrobiologii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w środowisku pod wpływem mikroorganizmów, w tym wykorzystywania procesów mikrobiologicznych w praktyce ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem
C-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
C-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się , nabycia umiejętności przygotowania analiz i interoretacji wyników badań oraz prowadzenia dyskusji naukowych
C-3Analizowanie roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby
Treści programoweT-W-8Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-L-4Mikroorganizmy a żyzność gleby
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, wykonywanie doświadczeń)
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F-kolokwium
S-2Ocena formująca: P-zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe oraz pytania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
3,0Student ma w niewielkim zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
3,5Student ma w dostatecznym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
4,0Student ma w dość dobrym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
4,5Student ma w dobrym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
5,0Student ma w bardzo dobrym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_W02Student definiuje podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W11student ma wiedzę z zakresu mikrobiologii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w środowisku pod wpływem mikroorganizmów, w tym wykorzystywania procesów mikrobiologicznych w praktyce ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem
C-3Analizowanie roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby
C-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
C-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się , nabycia umiejętności przygotowania analiz i interoretacji wyników badań oraz prowadzenia dyskusji naukowych
Treści programoweT-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-8Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne
T-L-4Mikroorganizmy a żyzność gleby
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne (pokaz, wykonywanie doświadczeń)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F-kolokwium
S-2Ocena formująca: P-zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe oraz pytania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
3,0Student definiuje w niewielkim zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
3,5Student definiuje w dostatecznym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
4,0Student definiuje w dość dobrym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
4,5Student definiuje w dobrym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
5,0Student definiuje w bardzo dobrym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_U01Student potrafi opisać rolę mikroorganizmów w środowisku glebowym i ma umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Analizowanie roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby
C-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem
C-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
C-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się , nabycia umiejętności przygotowania analiz i interoretacji wyników badań oraz prowadzenia dyskusji naukowych
Treści programoweT-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-L-4Mikroorganizmy a żyzność gleby
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-W-8Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, wykonywanie doświadczeń)
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F-kolokwium
S-2Ocena formująca: P-zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe oraz pytania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać roli drobnoustrojów w glebie
3,0student potrafi w niewielkim stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
3,5student potrafi w średnim stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
4,0student potrafi w dość dobrym stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
4,5student potrafi w dobrym stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
5,0student potrafi w bardzo dobrym stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_U02Student posiada umiejetność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się , nabycia umiejętności przygotowania analiz i interoretacji wyników badań oraz prowadzenia dyskusji naukowych
C-3Analizowanie roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby
C-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem
C-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
Treści programoweT-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-W-8Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-L-4Mikroorganizmy a żyzność gleby
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, wykonywanie doświadczeń)
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F-kolokwium
S-2Ocena formująca: P-zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe oraz pytania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
3,0student posiada w niewielkim stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
3,5student posiada w dostatecznym stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
4,0student posiada w dość dobrym stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
4,5student posiada w dobrym stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
5,0student posiada w bardzo dobrym stopniu umiejętnośći w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_U03Student potrafi wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się , nabycia umiejętności przygotowania analiz i interoretacji wyników badań oraz prowadzenia dyskusji naukowych
C-3Analizowanie roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby
C-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem
C-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
Treści programoweT-W-8Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-L-4Mikroorganizmy a żyzność gleby
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, wykonywanie doświadczeń)
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F-kolokwium
S-2Ocena formująca: P-zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe oraz pytania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać podstawowych oznaczeń mikrobiologicznych i interpretować ich wyniki
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
3,5Student potrafi w średnim stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
4,0Student potrafi w dość dobrym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
4,5Student potrafi w dobrym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
5,0Student potrafi w bardzo dobrym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Analizowanie roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby
C-1Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych
C-4Uświadomienie potrzeby dokształcania się , nabycia umiejętności przygotowania analiz i interoretacji wyników badań oraz prowadzenia dyskusji naukowych
C-2Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem
Treści programoweT-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-L-4Mikroorganizmy a żyzność gleby
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-8Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, wykonywanie doświadczeń)
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F-kolokwium
S-2Ocena formująca: P-zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe oraz pytania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
3,5Student ma w średnim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
4,0Student ma w dość dobrym stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
4,5Student ma w dobrym stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie
5,0Student ma w bardzo dobrym stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie