Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrometeorologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,60,41zaliczenie
wykładyW3 10 0,40,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.2
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.2
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku2
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów2
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu2
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
15
wykłady
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne2
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą2
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Klimatyczny bilans wodny.2
T-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji2
T-W-5Warunki agroklimatyczne Polski2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń3
18
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Udział w egzaminie1
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B10_W01
Posiada podstawowa wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej
OG_1A_W02R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B10_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
OG_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4M-2S-1
OG_1A_B10_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-3M-3S-2
OG_1A_B10_U03
Potrafi ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin ogrodniczych
OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-8M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B10_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy o idpowiedzialny podejmuje decyzje.
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-5, T-A-8, T-A-7M-3S-2
OG_1A_B10_K02
Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-8M-3, M-2S-2
OG_1A_B10_K05
Potrafi być liderem w grupie studentów opracowujących projekty związane z doborem odpowiednich roślin do warunków klimatycznych
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-4, T-A-7, T-W-5M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B10_W01
Posiada podstawowa wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5Student posiada wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych w rozszerzonym zakresie
4,0Student posiada wiedzę o wpływie elementów i zjawisk atmosferycznych na rośliny ogrodnicze
4,5Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach atmosferycznych ograniczających produkcję ogrodniczą
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych, w tym również niekorzystnych, o ich wpływie na rośliny ogrodniczne, a także warunkach agroklimatycznych panujących w kraju

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B10_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
2,0Student nie zna przyrządów do wykonywania pomiarów meteorologicznych
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5Student zna niektóre przyrządy i potrafi wykonać prawidłowo pomiary
4,0Student zna większość przyrządów meteorologicznych i potrafi nimi prawidłowo wykonać pomiary
4,5Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary
5,0Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary, a także potrafi wykonać obserwacje zjawisk atmosferycznych
OG_1A_B10_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
2,0Student nie potrafi przedstawić w sposób graficzny omawianego elementu lub zjawiska atmosferycznego
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
4,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego przebiegu czasowego przebiegu. Potrafi prowadzić dyskusję o osiągnietych wynikach.
4,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując również jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnim, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnimi, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, oszacować ich wiarygodność i przydatność.
OG_1A_B10_U03
Potrafi ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin ogrodniczych
2,0Student nie potrafi ocenić zasobów i zagrożeń klimatycznych
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej
4,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej
4,5Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych
5,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych i prawidłowo zinterpretować wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B10_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy o idpowiedzialny podejmuje decyzje.
2,0Student nia ma świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie
OG_1A_B10_K02
Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu
2,0Student nie potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i współdziałać w grupie
3,0Student potrafi w sposób kreatywny myśleć
3,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych, potrafi współdziałać w grupie
5,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych współdziała aktywnie w grupie,
OG_1A_B10_K05
Potrafi być liderem w grupie studentów opracowujących projekty związane z doborem odpowiednich roślin do warunków klimatycznych
2,0Student na potrafi samodzielnie wykonywać powierzonych mu zajęć
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi wykonać zadania praktyczne powierzone na ćwiczeniach
3,5Student potrafi oddziaływać na kolegów z którymi współpracuje w grupie
4,0Student potrafi wokół siebie skupić uwagę innych kolegów pracujących nad wspólnym projektem
4,5Student potrafi zreferować uzyskane wyniki wspólnej pracy w sposób przejrzysty i syntetyczny
5,0Student wyraźnie wyróżnia się w grupie pełniąc rolę lidera, nadając tempo pracy i wyciągając wnioski z uzyskanych wyników

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  2. Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3

Literatura dodatkowa

  1. red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  2. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.2
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.2
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku2
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów2
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu2
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne2
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą2
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Klimatyczny bilans wodny.2
T-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji2
T-W-5Warunki agroklimatyczne Polski2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Udział w egzaminie1
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_W01Posiada podstawowa wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą
Treści programoweT-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą
T-W-5Warunki agroklimatyczne Polski
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Klimatyczny bilans wodny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5Student posiada wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych w rozszerzonym zakresie
4,0Student posiada wiedzę o wpływie elementów i zjawisk atmosferycznych na rośliny ogrodnicze
4,5Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach atmosferycznych ograniczających produkcję ogrodniczą
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych, w tym również niekorzystnych, o ich wpływie na rośliny ogrodniczne, a także warunkach agroklimatycznych panujących w kraju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_U01Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przyrządów do wykonywania pomiarów meteorologicznych
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5Student zna niektóre przyrządy i potrafi wykonać prawidłowo pomiary
4,0Student zna większość przyrządów meteorologicznych i potrafi nimi prawidłowo wykonać pomiary
4,5Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary
5,0Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary, a także potrafi wykonać obserwacje zjawisk atmosferycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_U02Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić w sposób graficzny omawianego elementu lub zjawiska atmosferycznego
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
4,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego przebiegu czasowego przebiegu. Potrafi prowadzić dyskusję o osiągnietych wynikach.
4,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując również jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnim, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnimi, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, oszacować ich wiarygodność i przydatność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_U03Potrafi ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
S-1Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić zasobów i zagrożeń klimatycznych
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej
4,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej
4,5Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych
5,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych i prawidłowo zinterpretować wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy o idpowiedzialny podejmuje decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-W-5Warunki agroklimatyczne Polski
T-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nia ma świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_K02Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i współdziałać w grupie
3,0Student potrafi w sposób kreatywny myśleć
3,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych, potrafi współdziałać w grupie
5,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych współdziała aktywnie w grupie,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_K05Potrafi być liderem w grupie studentów opracowujących projekty związane z doborem odpowiednich roślin do warunków klimatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą
Treści programoweT-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
T-W-5Warunki agroklimatyczne Polski
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student na potrafi samodzielnie wykonywać powierzonych mu zajęć
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi wykonać zadania praktyczne powierzone na ćwiczeniach
3,5Student potrafi oddziaływać na kolegów z którymi współpracuje w grupie
4,0Student potrafi wokół siebie skupić uwagę innych kolegów pracujących nad wspólnym projektem
4,5Student potrafi zreferować uzyskane wyniki wspólnej pracy w sposób przejrzysty i syntetyczny
5,0Student wyraźnie wyróżnia się w grupie pełniąc rolę lidera, nadając tempo pracy i wyciągając wnioski z uzyskanych wyników