Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka i hodowla roślin ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka i hodowla roślin ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 25 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień związanych z botaniką: podziały komórkowe, podstawy anatomii, sposoby rozmnażania generatywnego i wegetatywnego roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i utrwalenie zagadnień związanych z zasadami i regułami dziedziczenia cech u roślin
C-2Poznanie sposobów poszerzania zakresu zmienności i wykorzystania w hodowli roślin
C-3Zapoznanie studnetów z celami i metodami hodowli konwencjonalnej
C-4Znaczenia i roli zasobów genowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mitoza. Mejoza. Spermatogeneza i oogeneza. Dziedziczenie jednej pary alleli. I prawo Mendla. Omówienie założeń i celu przygotowywanych projektów hodowlanych.2
T-A-2Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par. II prawo Mendla. Krzyżowanie testowe.2
T-A-3Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów. Współdziałanie duplikatywne, komplementarne, epistatyczne I, II i III.2
T-A-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Dziedziczenie genów przy sprzężeniu całkowitym i niecałkowitym. Crossing-over.2
T-A-5Typy krzyżowań stosowane w hodowli roślin. Typy i cel selekcji. Odziedziczalność. Skuteczność selekcji.2
T-A-6Hodowla rekombinacyjna. Transgresja.2
T-A-7Metody hodowli roślin samopłodnych. Metoda ramszów i rodowodowa. Porównanie. Metody hodowli roślin obcopłodnych (metoda rezerw - połówek).2
T-A-8Metody oceny plantacji nasiennych. Kolokwium.1
15
wykłady
T-W-1Zmienność, dziedziczność, dziedziczenie biologiczne. Źródła zmienności genetycznej. Geny i środowisko. Podstawy rozmnażania roślin. Klonowanie roślin.2
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. I prawo Mendla. Niezależna dziedziczenie dwóch i więcej par genów. II prawo Mendla.2
T-W-3Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów. Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.2
T-W-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.2
T-W-5Zmienność struktury genomu i zmiany i zmiany w liczbie chromosomów. Mutacje genów.2
T-W-6Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych. Rola cytoplazmy w dziedziczeniu się cech.2
T-W-7Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych.2
T-W-8Materiał wyjściowy do hodowli. Pojęcia hodowlane. Podstawowe cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.2
T-W-9Metody hodowli konwencjonalnej. Selekcja. Metody hodowli roślin samopłodnych i obcopłodnych. Hodowla mieszańcowa.2
T-W-10Wybrane zagadnienia z hodowli niektórych gatunków roślin ogrodniczych.2
T-W-11Hodowla konwencjonalna, heterozyjna, biotechnologiczna. System oceny wartości gospodarczej odmian roślin uprawnych w UE.3
T-W-12Metody hodowli zachowawczej roślin uprawnych. Rejestr odmian w UE.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań5
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego10
30
wykłady
A-W-1uczestnicwo w wykładach25
A-W-2konsultacje5
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Rozwiązywanie zadań, praca w grupach, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją poszczególnych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i reguł rządzących dziedziczeniem cech
S-3Ocena formująca: Sprawdzian etapowy
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę realizowanych zajęć - ćwiczenia audytoryjne
S-5Ocena podsumowująca: Umiejętność przygotowania projektu hodowlanego, dyskusja
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B09_W01
Zna zagadnienia z zakresu podstaw i reguł rządzących dziedziczeniem cech u roślin. Ma wiedzę na temat otrzymywania nowych odmian, poszerzania zakresu zmienności i dbania o zasoby genowe. Zna metody hodowli, w tym te przeznaczone dla odpowiedniego gatunku rośliny
OG_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09InzA_W02, InzA_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-9M-1, M-2, M-3S-5, S-6, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B09_U01
Zna zagadnienia z zakresu podstaw i reguł rządzących dziedziczeniem cech u roślin, ma wiedzę na temat otrzymywania nowych odmian, poszerzania zakresu zmienności i dbania o zasoby genowe
OG_1A_U17R1A_U01, R1A_U05InzA_U01, InzA_U08C-1, C-2T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-12, T-W-4, T-A-2, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3
OG_1A_B09_U02
Zna metody hodowli, w tym te stosowanie do wybranych gatunków
OG_1A_U18R1A_U01, R1A_U05InzA_U01, InzA_U05, InzA_U08C-3T-W-10, T-W-11, T-A-7, T-W-9M-1, M-2S-6, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B09_K01
Potrafi pracować w zespole przy rozwiązywaniu zadań i pracy nad projektem hodowlanym. Ma świadomość ważności otrzymywania nowych odmian. Rozumie konieczność współpracy z krajowymi ośrodkami hodowlanymi w celu dyskusji nad kierunkiem prac hodowlanych i wymianą materiałów wyjściowych.
OG_1A_K03, OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3, C-4T-A-8, T-W-8M-1, M-2, M-3S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B09_W01
Zna zagadnienia z zakresu podstaw i reguł rządzących dziedziczeniem cech u roślin. Ma wiedzę na temat otrzymywania nowych odmian, poszerzania zakresu zmienności i dbania o zasoby genowe. Zna metody hodowli, w tym te przeznaczone dla odpowiedniego gatunku rośliny
2,0Nie zna podstawowych mechanizmów dziedziczenia cech oraz nie zna podstawowych metod stosowanych w hodowli roślin
3,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych w stopniu podstawowym
3,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych
4,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych w stopniu dobrym
4,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych w stopniu ponad dobrym
5,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B09_U01
Zna zagadnienia z zakresu podstaw i reguł rządzących dziedziczeniem cech u roślin, ma wiedzę na temat otrzymywania nowych odmian, poszerzania zakresu zmienności i dbania o zasoby genowe
2,0Nie potrafi zapisać oraz interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych
3,0Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym
3,5Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym
4,5Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu bardzo dobrym
OG_1A_B09_U02
Zna metody hodowli, w tym te stosowanie do wybranych gatunków
2,0Student nie wie jakie cechy mają oraz jakie cechy powinny mieć uprawne odmiany roślin ogrodniczych
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych roślin ogrodniczych
3,5Student ma ugruntowana wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i potrafi wymienić kryteria doboru odmian dla potrzeb upraw ogrodniczych
4,0Student ma dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i potrafi wymienić kryteria doboru odmian dla potrzeb upraw ogrodniczych
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i potrafi wymienić kryteria doboru odmian dla potrzeb upraw ogrodniczych
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i potrafi wymienić kryteria doboru odmian dla potrzeb upraw ogrodniczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B09_K01
Potrafi pracować w zespole przy rozwiązywaniu zadań i pracy nad projektem hodowlanym. Ma świadomość ważności otrzymywania nowych odmian. Rozumie konieczność współpracy z krajowymi ośrodkami hodowlanymi w celu dyskusji nad kierunkiem prac hodowlanych i wymianą materiałów wyjściowych.
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin ogrodniczych
3,0Ma niską świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej
4,0Ma świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej
4,5Ma wysoką świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej

Literatura podstawowa

  1. Michalik B. (red.), Hodowla roślin z elementami genetyki i biotechnologii, PWRiL, Poznań, 2009
  2. Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla i nasiennictwo, AR, Lublin, 1973
  3. Rzepka-Plevneš D., Łapiński M., Przewodnik do ćwiczeń z genetyki, AR, Szczecin, 1994
  4. Kuraczyk A., Packa D., Wiwat M., Hodowla roślin, Wydawnicwto Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Nalepa G., Genetyka, Helion, Warszawa, 1995
  2. Gonick L., Wheelis M., Genetyka w obrazkach, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1999
  3. Michalik B. (red.), Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukrol S.C., Kraków, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mitoza. Mejoza. Spermatogeneza i oogeneza. Dziedziczenie jednej pary alleli. I prawo Mendla. Omówienie założeń i celu przygotowywanych projektów hodowlanych.2
T-A-2Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par. II prawo Mendla. Krzyżowanie testowe.2
T-A-3Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów. Współdziałanie duplikatywne, komplementarne, epistatyczne I, II i III.2
T-A-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Dziedziczenie genów przy sprzężeniu całkowitym i niecałkowitym. Crossing-over.2
T-A-5Typy krzyżowań stosowane w hodowli roślin. Typy i cel selekcji. Odziedziczalność. Skuteczność selekcji.2
T-A-6Hodowla rekombinacyjna. Transgresja.2
T-A-7Metody hodowli roślin samopłodnych. Metoda ramszów i rodowodowa. Porównanie. Metody hodowli roślin obcopłodnych (metoda rezerw - połówek).2
T-A-8Metody oceny plantacji nasiennych. Kolokwium.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmienność, dziedziczność, dziedziczenie biologiczne. Źródła zmienności genetycznej. Geny i środowisko. Podstawy rozmnażania roślin. Klonowanie roślin.2
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. I prawo Mendla. Niezależna dziedziczenie dwóch i więcej par genów. II prawo Mendla.2
T-W-3Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów. Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.2
T-W-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.2
T-W-5Zmienność struktury genomu i zmiany i zmiany w liczbie chromosomów. Mutacje genów.2
T-W-6Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych. Rola cytoplazmy w dziedziczeniu się cech.2
T-W-7Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych.2
T-W-8Materiał wyjściowy do hodowli. Pojęcia hodowlane. Podstawowe cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.2
T-W-9Metody hodowli konwencjonalnej. Selekcja. Metody hodowli roślin samopłodnych i obcopłodnych. Hodowla mieszańcowa.2
T-W-10Wybrane zagadnienia z hodowli niektórych gatunków roślin ogrodniczych.2
T-W-11Hodowla konwencjonalna, heterozyjna, biotechnologiczna. System oceny wartości gospodarczej odmian roślin uprawnych w UE.3
T-W-12Metody hodowli zachowawczej roślin uprawnych. Rejestr odmian w UE.2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań5
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnicwo w wykładach25
A-W-2konsultacje5
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_W01Zna zagadnienia z zakresu podstaw i reguł rządzących dziedziczeniem cech u roślin. Ma wiedzę na temat otrzymywania nowych odmian, poszerzania zakresu zmienności i dbania o zasoby genowe. Zna metody hodowli, w tym te przeznaczone dla odpowiedniego gatunku rośliny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W06student ma wiedzę z zakresu genetyki i biotechnologii, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie i utrwalenie zagadnień związanych z zasadami i regułami dziedziczenia cech u roślin
C-2Poznanie sposobów poszerzania zakresu zmienności i wykorzystania w hodowli roślin
C-3Zapoznanie studnetów z celami i metodami hodowli konwencjonalnej
Treści programoweT-W-1Zmienność, dziedziczność, dziedziczenie biologiczne. Źródła zmienności genetycznej. Geny i środowisko. Podstawy rozmnażania roślin. Klonowanie roślin.
T-W-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. I prawo Mendla. Niezależna dziedziczenie dwóch i więcej par genów. II prawo Mendla.
T-W-6Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych. Rola cytoplazmy w dziedziczeniu się cech.
T-W-5Zmienność struktury genomu i zmiany i zmiany w liczbie chromosomów. Mutacje genów.
T-W-3Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów. Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.
T-W-7Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych.
T-W-9Metody hodowli konwencjonalnej. Selekcja. Metody hodowli roślin samopłodnych i obcopłodnych. Hodowla mieszańcowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Rozwiązywanie zadań, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Umiejętność przygotowania projektu hodowlanego, dyskusja
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę realizowanych zajęć - ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych mechanizmów dziedziczenia cech oraz nie zna podstawowych metod stosowanych w hodowli roślin
3,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych w stopniu podstawowym
3,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych
4,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych w stopniu dobrym
4,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych w stopniu ponad dobrym
5,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, w tym roślin wykorzystywanych w praktyce ogrodniczej oraz potrafi scharakteryzować podstawowe metody stosowane w hodowli roślin ogrodniczych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_U01Zna zagadnienia z zakresu podstaw i reguł rządzących dziedziczeniem cech u roślin, ma wiedzę na temat otrzymywania nowych odmian, poszerzania zakresu zmienności i dbania o zasoby genowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U17student potrafi rozwiązywać zadania z genetyki, hodowli i biotechnologii roślin, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie i utrwalenie zagadnień związanych z zasadami i regułami dziedziczenia cech u roślin
C-2Poznanie sposobów poszerzania zakresu zmienności i wykorzystania w hodowli roślin
Treści programoweT-A-6Hodowla rekombinacyjna. Transgresja.
T-A-1Mitoza. Mejoza. Spermatogeneza i oogeneza. Dziedziczenie jednej pary alleli. I prawo Mendla. Omówienie założeń i celu przygotowywanych projektów hodowlanych.
T-A-3Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów. Współdziałanie duplikatywne, komplementarne, epistatyczne I, II i III.
T-A-5Typy krzyżowań stosowane w hodowli roślin. Typy i cel selekcji. Odziedziczalność. Skuteczność selekcji.
T-W-12Metody hodowli zachowawczej roślin uprawnych. Rejestr odmian w UE.
T-W-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.
T-A-2Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par. II prawo Mendla. Krzyżowanie testowe.
T-A-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Dziedziczenie genów przy sprzężeniu całkowitym i niecałkowitym. Crossing-over.
Metody nauczaniaM-3Rozwiązywanie zadań, praca w grupach, dyskusja
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i reguł rządzących dziedziczeniem cech
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją poszczególnych zadań
S-3Ocena formująca: Sprawdzian etapowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zapisać oraz interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych
3,0Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym
3,5Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym
4,5Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Potrafi zapisać oraz interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_U02Zna metody hodowli, w tym te stosowanie do wybranych gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U18student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzania prostych opracowań naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studnetów z celami i metodami hodowli konwencjonalnej
Treści programoweT-W-10Wybrane zagadnienia z hodowli niektórych gatunków roślin ogrodniczych.
T-W-11Hodowla konwencjonalna, heterozyjna, biotechnologiczna. System oceny wartości gospodarczej odmian roślin uprawnych w UE.
T-A-7Metody hodowli roślin samopłodnych. Metoda ramszów i rodowodowa. Porównanie. Metody hodowli roślin obcopłodnych (metoda rezerw - połówek).
T-W-9Metody hodowli konwencjonalnej. Selekcja. Metody hodowli roślin samopłodnych i obcopłodnych. Hodowla mieszańcowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena formująca: Sprawdzian etapowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie jakie cechy mają oraz jakie cechy powinny mieć uprawne odmiany roślin ogrodniczych
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych roślin ogrodniczych
3,5Student ma ugruntowana wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i potrafi wymienić kryteria doboru odmian dla potrzeb upraw ogrodniczych
4,0Student ma dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i potrafi wymienić kryteria doboru odmian dla potrzeb upraw ogrodniczych
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i potrafi wymienić kryteria doboru odmian dla potrzeb upraw ogrodniczych
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i potrafi wymienić kryteria doboru odmian dla potrzeb upraw ogrodniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_K01Potrafi pracować w zespole przy rozwiązywaniu zadań i pracy nad projektem hodowlanym. Ma świadomość ważności otrzymywania nowych odmian. Rozumie konieczność współpracy z krajowymi ośrodkami hodowlanymi w celu dyskusji nad kierunkiem prac hodowlanych i wymianą materiałów wyjściowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie sposobów poszerzania zakresu zmienności i wykorzystania w hodowli roślin
C-3Zapoznanie studnetów z celami i metodami hodowli konwencjonalnej
C-4Znaczenia i roli zasobów genowych
Treści programoweT-A-8Metody oceny plantacji nasiennych. Kolokwium.
T-W-8Materiał wyjściowy do hodowli. Pojęcia hodowlane. Podstawowe cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Rozwiązywanie zadań, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Umiejętność przygotowania projektu hodowlanego, dyskusja
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin ogrodniczych
3,0Ma niską świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej
4,0Ma świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej
4,5Ma wysoką świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia roli ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki i hodowli roślin dla podnoszenia efektywności produkcji ogrodniczej