Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Dendrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dendrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 0,70,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,40,33zaliczenie
laboratoriaL4 15 0,90,38zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
C-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych i korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
C-3Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie
C-4Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi wyróżnionych grup drzew i krzewów w różnych porach roku
C-5Przekazanie wiedzy o podstawowych wymaganiach ekologicznych roślin drzewiastych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych oraz rodzimych, pokroje i pędy drzew liściastych (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie)2
T-A-2Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych oraz roślin zawszezielonych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej)2
T-A-3Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym, walory dekoracyjne pędów2
T-A-4Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, roślin zawszezielonych i liściastych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice III Bramy)2
T-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia i o ozdobnych owocach2
10
laboratoria
T-L-1Drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści fenologiczny kalendarz kwitnienia2
T-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych (otoczenie budynku WKŚiR ul. Słowackiego i Park im. Prof. S. Kownasa w Szczecinie)2
T-L-3Rozpoznawanie drzew i krzewów w fazie kwitnienia i rozwoju liści (teren Różanki i w części tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie)2
T-L-4Zestawienia podstawowych odmian drzew i krzewów (w tym roślin okrywowych i pnączy)2
T-L-5Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach, wymagania siedliskowe roślin5
T-L-6Rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia w pełni ich wegetacji (Parku Żeromskiego w Szczecinie)2
15
wykłady
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania2
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-4Drzewa i krzewy o efektownym jesiennym przebarwianiu się liści, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-5Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym2
T-W-6Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-7Drzewa i krzewów rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-8Podstawowe drzewa obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-9Podstawowe krzewy obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-10Drzewa i krzewy o ozdobnych owocach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
20
wykłady
T-W-1Drzewa i krzewy z rodziny wrzosowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-2Drzewa i krzewy o ozdobnych kwiatach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-3Pnącza – cechy biologiczne, wymagania ekologiczne i walory dekoracyjne2
T-W-4Drzewiaste rośliny okrywowe, biologia i wymagania ekologiczne gatunków4
T-W-5Drzewa i krzewy rodzimego i obcego pochodzenia o efektownym stałym i okresowym barwnym ulistnieniu, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-6Przegląd podstawowych odmian uprawnych drzew i krzewów, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
12
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3zaliczenie pisemne ćwiczeń2
A-L-4przygotowanie do zaliczenia praktycznego z rozpoznawania drzew i krzewów3
A-L-5zaliczenie z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów2
27
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów11
A-W-3zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
A-W-4egzamin z przedmiotu3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-2Ocena formująca: ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z egzaminu
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C05_W01
Identyfikuje na podstawie znajomości systematyki podstawowe taksony roślin drzewiastych
OG_1A_W03R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-L-3, T-A-5, T-W-5, T-A-4, T-A-3, T-W-1M-1, M-3S-4, S-2
OG_1A_C05_W02
Dobiera drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
OG_1A_W15R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-4T-W-3, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-L-1, T-W-4M-1, M-3S-1, S-3
OG_1A_C05_W03
Rozpoznaje i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
OG_1A_W20R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-4, C-5T-A-3, T-W-7, T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-A-1, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-A-5, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-6M-2, M-3, M-1S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C05_U01
Umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów; ocenia i wykorzystuje w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
OG_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-4, C-3T-L-2, T-A-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-L-6, T-A-5, T-A-3, T-L-4M-1, M-3, M-2S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C05_K01
Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2, C-1T-W-1M-2, M-3S-3
OG_1A_C05_K02
Ma świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-8, T-W-7, T-W-1M-3, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C05_W01
Identyfikuje na podstawie znajomości systematyki podstawowe taksony roślin drzewiastych
2,0Student nie potrafi na podstawie znajomości systematyki zidentyfikować żadnego z podstawowych taksonów roślin drzewiastych
3,0Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki ponad połowę wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych
3,5Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki zdecydowaną większość wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych
4,0Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych
4,5Student potrafi sprawnie zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając niektóre przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju
5,0Student potrafi biegle zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając inne przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju
OG_1A_C05_W02
Dobiera drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
2,0Student nie posiada wiedzy nt. doboru drzew i krzewów na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
3,0Student rozróżnia w większości podstawowe walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz częściowo dobiera przykłady roślin
3,5Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera większość wymaganych roślin na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
4,0Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera wymagane rośliny na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
4,5Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i sprawnie dobiera wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
5,0Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i biegle dobiera wszystkie wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych, podając inne cechy wskazanych roślin
OG_1A_C05_W03
Rozpoznaje i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
2,0Student nie rozpoznaje i nie potrafi scharakteryzować cech morfologicznych roślin drzewiastych; nie potrafi rozpoznać drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz nie zna ich biologii i ekologii
3,0Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować podstawowe cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje podstawowe drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych
3,5Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje większość wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych
4,0Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych
4,5Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
5,0Student biegle rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich pełną biologię i ekologię

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C05_U01
Umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów; ocenia i wykorzystuje w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
2,0Student nie umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; nie potrafi analizować cech diagnostycznych drzew i krzewów oraz ocenić i wykorzystać praktycznie walorów dekoracyjnych drzew i krzewów
3,0Student korzysta w podstawowym zakresie z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów
3,5Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów, częściowo oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
4,0Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne większości wymaganych drzew i krzewów
4,5Student sprawnie korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne
5,0Student biegle korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C05_K01
Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
2,0Student nie ma świadomości dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
3,0Student ma elementarną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
3,5Student ma dostateczną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
4,0Student ma dobrą świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
4,5Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
5,0Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa i potrafi wskazać sposoby jej realizacji w swoim życiu zawodowym
OG_1A_C05_K02
Ma świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
2,0Student nie ma świadomości funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
3,0Student ma elementarną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
3,5Student ma dostateczną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
4,0Student ma dobrą świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
4,5Student ma pełną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
5,0Student ma ugruntowaną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności, potrafiąc określić sposoby osiągnięcia tego celu

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  2. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005, 1
  4. Seneta W.; Dolatowski J., Dendrologia, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 2008, i nowsze wydania
  5. Stachak A., Grinn U., Haas-Nogal M., Kubus M., Nowak G., Nowakowska M., Zieleń Szczecina, Oficyna In Plus, Wołczkowo, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Chylarecki H. (red.), Arboretum Przelewickie egzotyczny ogród na Ziemi Pyrzyckiej, Ogólnopolskie Tow. Ochrony Ptaków, Gdańsk, 1997
  2. Coombes A.J., Drzewa, Wydaw. Wiedza i Życie, Warszawa, 2001, 2
  3. Coombes A.J., Kieszonkowy atlas drzew, Solis, Warszawa, 2006
  4. Owen J., More D., Przewodnik Collinsa. Drzewa, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009
  5. Godet J., Pędy i pąki rozpoznawanie drzew w okresie spoczynku, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych oraz rodzimych, pokroje i pędy drzew liściastych (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie)2
T-A-2Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych oraz roślin zawszezielonych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej)2
T-A-3Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym, walory dekoracyjne pędów2
T-A-4Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, roślin zawszezielonych i liściastych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice III Bramy)2
T-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia i o ozdobnych owocach2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści fenologiczny kalendarz kwitnienia2
T-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych (otoczenie budynku WKŚiR ul. Słowackiego i Park im. Prof. S. Kownasa w Szczecinie)2
T-L-3Rozpoznawanie drzew i krzewów w fazie kwitnienia i rozwoju liści (teren Różanki i w części tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie)2
T-L-4Zestawienia podstawowych odmian drzew i krzewów (w tym roślin okrywowych i pnączy)2
T-L-5Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach, wymagania siedliskowe roślin5
T-L-6Rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia w pełni ich wegetacji (Parku Żeromskiego w Szczecinie)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania2
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-4Drzewa i krzewy o efektownym jesiennym przebarwianiu się liści, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-5Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym2
T-W-6Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-7Drzewa i krzewów rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-8Podstawowe drzewa obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-9Podstawowe krzewy obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-10Drzewa i krzewy o ozdobnych owocach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drzewa i krzewy z rodziny wrzosowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-2Drzewa i krzewy o ozdobnych kwiatach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-3Pnącza – cechy biologiczne, wymagania ekologiczne i walory dekoracyjne2
T-W-4Drzewiaste rośliny okrywowe, biologia i wymagania ekologiczne gatunków4
T-W-5Drzewa i krzewy rodzimego i obcego pochodzenia o efektownym stałym i okresowym barwnym ulistnieniu, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-6Przegląd podstawowych odmian uprawnych drzew i krzewów, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3zaliczenie pisemne ćwiczeń2
A-L-4przygotowanie do zaliczenia praktycznego z rozpoznawania drzew i krzewów3
A-L-5zaliczenie z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów11
A-W-3zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
A-W-4egzamin z przedmiotu3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C05_W01Identyfikuje na podstawie znajomości systematyki podstawowe taksony roślin drzewiastych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki, niezbędną do rozumienia zależności między strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów i populacji oraz obejmującej systematykę roślin, ich pochodzenie i fitogeografię
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
Treści programoweT-L-3Rozpoznawanie drzew i krzewów w fazie kwitnienia i rozwoju liści (teren Różanki i w części tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie)
T-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia i o ozdobnych owocach
T-W-5Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym
T-A-4Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, roślin zawszezielonych i liściastych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice III Bramy)
T-A-3Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym, walory dekoracyjne pędów
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
S-2Ocena formująca: ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na podstawie znajomości systematyki zidentyfikować żadnego z podstawowych taksonów roślin drzewiastych
3,0Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki ponad połowę wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych
3,5Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki zdecydowaną większość wymaganych podstawowych taksonów roślin drzewiastych
4,0Student potrafi zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych
4,5Student potrafi sprawnie zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając niektóre przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju
5,0Student potrafi biegle zindentyfikować na podstawie znajomości systematyki wszystkie wymagane podstawowe taksony roślin drzewiastych, podając inne przykłady roślin z danej rodziny lub rodzaju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C05_W02Dobiera drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi wyróżnionych grup drzew i krzewów w różnych porach roku
Treści programoweT-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-3Pnącza – cechy biologiczne, wymagania ekologiczne i walory dekoracyjne
T-W-10Drzewa i krzewy o ozdobnych owocach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-6Przegląd podstawowych odmian uprawnych drzew i krzewów, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-6Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-1Drzewa i krzewy z rodziny wrzosowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-5Drzewa i krzewy rodzimego i obcego pochodzenia o efektownym stałym i okresowym barwnym ulistnieniu, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-L-3Rozpoznawanie drzew i krzewów w fazie kwitnienia i rozwoju liści (teren Różanki i w części tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie)
T-L-4Zestawienia podstawowych odmian drzew i krzewów (w tym roślin okrywowych i pnączy)
T-W-2Drzewa i krzewy o ozdobnych kwiatach, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-L-1Drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści fenologiczny kalendarz kwitnienia
T-W-4Drzewa i krzewy o efektownym jesiennym przebarwianiu się liści, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy nt. doboru drzew i krzewów na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
3,0Student rozróżnia w większości podstawowe walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz częściowo dobiera przykłady roślin
3,5Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera większość wymaganych roślin na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
4,0Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów oraz dobiera wymagane rośliny na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
4,5Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i sprawnie dobiera wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych
5,0Student rozróżnia walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne drzew i krzewów i biegle dobiera wszystkie wymagane drzewa i krzewy na podstawie ich walorów dekoracyjnych i wymagań ekologicznych, podając inne cechy wskazanych roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C05_W03Rozpoznaje i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi wyróżnionych grup drzew i krzewów w różnych porach roku
C-5Przekazanie wiedzy o podstawowych wymaganiach ekologicznych roślin drzewiastych
Treści programoweT-A-3Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym, walory dekoracyjne pędów
T-W-7Drzewa i krzewów rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-L-3Rozpoznawanie drzew i krzewów w fazie kwitnienia i rozwoju liści (teren Różanki i w części tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie)
T-L-1Drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści fenologiczny kalendarz kwitnienia
T-W-6Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych oraz rodzimych, pokroje i pędy drzew liściastych (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie)
T-W-4Drzewiaste rośliny okrywowe, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-L-4Zestawienia podstawowych odmian drzew i krzewów (w tym roślin okrywowych i pnączy)
T-L-5Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach, wymagania siedliskowe roślin
T-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia i o ozdobnych owocach
T-A-4Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, roślin zawszezielonych i liściastych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice III Bramy)
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-1Drzewa i krzewy z rodziny wrzosowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-A-2Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych oraz roślin zawszezielonych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej)
T-W-8Podstawowe drzewa obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-9Podstawowe krzewy obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych (otoczenie budynku WKŚiR ul. Słowackiego i Park im. Prof. S. Kownasa w Szczecinie)
T-W-3Pnącza – cechy biologiczne, wymagania ekologiczne i walory dekoracyjne
T-W-6Przegląd podstawowych odmian uprawnych drzew i krzewów, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-5Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-L-6Rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia w pełni ich wegetacji (Parku Żeromskiego w Szczecinie)
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z egzaminu
S-2Ocena formująca: ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje i nie potrafi scharakteryzować cech morfologicznych roślin drzewiastych; nie potrafi rozpoznać drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz nie zna ich biologii i ekologii
3,0Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować podstawowe cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje podstawowe drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych
3,5Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje większość wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych
4,0Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych
4,5Student rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię
5,0Student biegle rozpoznaje i potrafi scharakteryzować wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych; rozpoznaje wszystkie wymaganych drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich pełną biologię i ekologię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C05_U01Umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów; ocenia i wykorzystuje w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
C-4Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi wyróżnionych grup drzew i krzewów w różnych porach roku
C-3Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie
Treści programoweT-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych (otoczenie budynku WKŚiR ul. Słowackiego i Park im. Prof. S. Kownasa w Szczecinie)
T-A-4Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, roślin zawszezielonych i liściastych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice III Bramy)
T-L-3Rozpoznawanie drzew i krzewów w fazie kwitnienia i rozwoju liści (teren Różanki i w części tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie)
T-L-5Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach, wymagania siedliskowe roślin
T-L-1Drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści fenologiczny kalendarz kwitnienia
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych oraz rodzimych, pokroje i pędy drzew liściastych (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie)
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
T-A-2Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, rodzimych oraz roślin zawszezielonych (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej)
T-L-6Rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia w pełni ich wegetacji (Parku Żeromskiego w Szczecinie)
T-A-5Określanie cechy diagnostycznych drzew i krzewów obcego pochodzenia i o ozdobnych owocach
T-A-3Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym, walory dekoracyjne pędów
T-L-4Zestawienia podstawowych odmian drzew i krzewów (w tym roślin okrywowych i pnączy)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie korzystać z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; nie potrafi analizować cech diagnostycznych drzew i krzewów oraz ocenić i wykorzystać praktycznie walorów dekoracyjnych drzew i krzewów
3,0Student korzysta w podstawowym zakresie z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów
3,5Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów, częściowo oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne drzew i krzewów
4,0Student korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce walory dekoracyjne większości wymaganych drzew i krzewów
4,5Student sprawnie korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne
5,0Student biegle korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów nagozalążkowych i okrytozalążkowych; potrafi analizować wymagane cechy diagnostyczne drzew i krzewów, oceniając i wykorzystując w praktyce ich wszystkie walory dekoracyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C05_K01Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie
C-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych i korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
C-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
Treści programoweT-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
3,0Student ma elementarną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
3,5Student ma dostateczną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
4,0Student ma dobrą świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
4,5Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa
5,0Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa i potrafi wskazać sposoby jej realizacji w swoim życiu zawodowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C05_K02Ma świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin
C-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych i korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
Treści programoweT-W-8Podstawowe drzewa obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-7Drzewa i krzewów rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
3,0Student ma elementarną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
3,5Student ma dostateczną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
4,0Student ma dobrą świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
4,5Student ma pełną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności
5,0Student ma ugruntowaną świadomość funkcji roślin drzewiastych oraz potrzeby ich ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności, potrafiąc określić sposoby osiągnięcia tego celu