Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Zajęcia praktyczne z roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zajęcia praktyczne z roślin ozdobnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu uprawy roślin ozdobnych w gruncie odkrytym i pod osłonami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z funkcjonowaniem, obsługą, konserwacją urządzeń i instalacji w uprawach gruntowych i pod osłonami |
C-2 | Nabycie umiejętności pobierania prób, interpretacji wyników i formułowania zaleceń nawozowych |
C-3 | Nabycie umiejętności wegetatywnego rozmnażania roślin |
C-4 | Zapoznanie z aktualnie oferowanym na rynku kwiaciarskim materiałem roślinnym |
C-5 | Zaznajomienie z zasadami i regułami obowiązującymi w punktach sprzedaży roślin ozdobnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Funkcjonowanie obiektów szklarniowych, bloków cieplarnianych i tuneli foliowych. Obsługa urządzeń: sterujących klimatem (ogrzewanie, wietrzenie, kurtyny termoizolacyjne, komputer klimatyczny), obsługa i konserwacja instalacji do fertygacji (komputer nawożeniowy). Obsługa i konserwacja urządzeń i instalacji do nawadniania upraw gruntowych i pod osłonami. Gospodarstwo produkcyjne | 2 |
T-T-2 | Technika pobierania prób jednostkowych i zbiorczych z upraw gruntowych i pojemnikowych. Właściwe przechowywanie i oznakowanie prób gleby, podłoża i materiału roślinnego do analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań i przygotowanie zaleceń nawozowych. Stacja Chemiczno-Rolnicza | 2 |
T-T-3 | Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych – przygotowanie roślin matecznych, stosowanie różnych technik rozmnażania. Przygotowanie mnożarki do ukorzeniania roślin. Obsługa instalacji grzewczej i nawodnieniowej w obiekcie. Hala wegetacyjna ZUT | 4 |
T-T-4 | Aktualnie oferowane do sprzedaży gatunki i odmiany roślin jednorocznych, dwuletnich, bylin, kwiatów i zieleni ciętej pochodzenia krajowego i zagranicznego. Hurtownie i punkty sprzedaży roślin ozdobnych | 2 |
T-T-5 | Zarządzanie sprzedażą i kontakt z klientem. Pola konkurencyjności – asortyment i wartość dodana. Obsługa klienta (utrata klientów, powody niezadowolenia, oczekiwania). Etapy procesu kupowania. Zarządzanie ruchem klientów w punkcie sprzedaży. Zabezpieczanie roślin przed utratą wartości dekoracyjnej. Hurtownie i punkty sprzedaży roślin ozdobnych | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Ćwiczenia terenowe | 12 |
A-T-2 | Przygotowanie do ćwiczeń terenowych | 9 |
A-T-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (omówienie wykonywanych czynności) |
M-2 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, kolekcje roślin ozdobnych, próbki materiałów i środków) |
M-3 | Metody praktyczne (pokaz, prezentacja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena umiejętności obsługi urządzeń |
S-2 | Ocena formująca: ocena doboru i techniki wykonania rozmnażania wegetatywnego |
S-3 | Ocena formująca: rozpoznawanie roślin |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C16_W01 Proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania materiału roślinnego w punktach sprzedaży | OG_1A_W07 | R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-5 | T-T-5 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C16_U01 Potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje w uprawach gruntowych i pod osłonami | OG_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
OG_1A_C16_U02 Interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe | OG_1A_U11 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
OG_1A_C16_U03 Potrafi zastosowaćw praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego | OG_1A_U07, OG_1A_U15 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-T-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C16_K01 Jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych | OG_1A_K07 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-4 | T-T-5 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
OG_1A_C16_K02 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C16_W01 Proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania materiału roślinnego w punktach sprzedaży | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania podstawowego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży. | |
3,5 | Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży. | |
4,0 | Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży. Wyjaśnia współzależności między rośliną a miejscem eksponowania i sposobami zabezpieczania materiału roślinnego. | |
4,5 | Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży. Wyjaśnia współzależności między rośliną a miejscem eksponowania i sposobami zabezpieczania materiału roślinnego oraz dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu doboru metod eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Samodzielnie proponuje i dobiera odpowiednie metody eksponowania i zabezpieczania poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C16_U01 Potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje w uprawach gruntowych i pod osłonami | 2,0 | Student nie potrafi obsługiwać urządzeń i instalacji w wybranych uprawach gruntowych i pod osłonami. |
3,0 | Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje w wybranych uprawach gruntowych i pod osłonami. | |
3,5 | Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. | |
4,0 | Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. Wyjaśnia wspołzależności między rośliną a warunkami uprawy. | |
4,5 | Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. Wyjaśnia wspołzależności między rośliną a warunkami uprawy. Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
5,0 | Student ma pogłębione umiejętności obsługi urządzeń i instalacji we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. Wyjaśnia wspołzależności między rośliną a warunkami uprawy. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
OG_1A_C16_U02 Interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe | 2,0 | Student nie potrafi dokonać interpretacji wyników analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i nie umie sporządzić zalecenia nawozowgo. |
3,0 | Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. | |
4,0 | Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności zachodzące między rośliną a miejscem uprawy. | |
4,5 | Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności zachodzące między rośliną a miejscem uprawy. Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
5,0 | Student ma pogłębione umiejętności interpretacji wyników analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności zachodzące między rośliną a miejscem uprawy. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji i zaproponować właściwe rozwiązanie. | |
OG_1A_C16_U03 Potrafi zastosowaćw praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego | 2,0 | Student nie potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej właściwych metod rozmnażania roślin ozdobnych. |
3,0 | Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. | |
4,0 | Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między gatunkiem a zastosowaną metodą i warunkami przeprowadzenia zabiegu. | |
4,5 | Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między gatunkiem a zastosowaną metodą i warunkami przeprowadzenia zabiegu. Student dostrzega efekty przyczynowo skutkowe podejmowanych decyzji. | |
5,0 | Student ma pogłębione umiejętności stosowania w praktyce ogrodniczej metod rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między gatunkiem a zastosowaną metodą i warunkami przeprowadzenia zabiegu. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo skutkowe podejmowanych decyzji i zaproponować właściwe rozwiązania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C16_K01 Jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych | 2,0 | Student nie jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych. |
3,0 | Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych na rynku regionalnym. | |
3,5 | Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce. | |
4,0 | Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce i rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany. | |
4,5 | Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce i rozpoznaje wszystkie poznane rodzae, gatunki i odmiany. | |
5,0 | Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce i rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany. Jest zorientowany w lokalizacji rynków hurtowych i detalicznych. | |
OG_1A_C16_K02 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji | 2,0 | Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. | |
3,5 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. | |
4,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce. | |
4,5 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie. | |
5,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie. Jest zorientowany w lokalizacji gospodarstw produkcyjnych, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- Czekalski M., Rośliny uprawiane na zieleń ciętą, PWRiL, Poznań, 2006
- Jerzy M. (red.)., Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, PWRiL, Poznań, 2006
- Jerzy M., Krzymińska A., Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych, PWRiL, Poznań, 2005
- Praca zbiorowa pod red. H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Praca zbiorowa, Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1989
Literatura dodatkowa
- Chohura P., Podłoża ogrodnicze, Plantpress, Kraków, 2007
- Haynes B., Bird R., Podstawy ogrodnictwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2003
- Strojny Z., Nawożenie roślin ozdobnych pod osłonami, Centrum Ogrodnicze, Skierniewice, 1993