Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Sztuka doboru win:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sztuka doboru win | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i wymaganiach siedliskowych winorośli, znajomość chorób i szkodników występujących na roślinach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Typologia win |
C-2 | Wpływ środowiska na jakość wina |
C-3 | Dobór win do potraw i okoliczności |
C-4 | Sposoby oceny win |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia wina na świecie. Najważniejsze szczepy winorośli i ich przeznaczenie. Główne regiony produkcji wina. | 2 |
T-W-2 | Wpływ czynników uprawowych na cechy jakościowe owoców – barwa, smak, ekstrakt i kwasowość. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. Wpływ sposobu produkcji na jakość produktu finalnego. Technologia produkcji win białych, różowych, czerwonych, musujących. | 6 |
T-W-3 | Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne. | 4 |
T-W-4 | Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych. | 6 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 12 |
A-W-3 | konsultacje | 10 |
A-W-4 | studiowanie fachowej literatury | 15 |
A-W-5 | przygotowanie do wykładów | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy w zespole |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O04-S_W01 Rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | OG_1A_W23 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-2 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
OG_1A_O04-S_W02 Zna odmiany i szczepy winorośli. | OG_1A_W23 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-1 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1 |
OG_1A_O04-S_W03 Rozumie znaczenie terminu zbioru na jakość owoców i win z różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | OG_1A_W23 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-2 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
OG_1A_O04-S_W04 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli. | OG_1A_W23 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-1, C-4 | T-W-4, T-W-3 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O04-S_U01 Umie ocenić owoce winorośli. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-2 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1 |
OG_1A_O04-S_U02 Potrafi prowadzić dokumentacje. | OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
OG_1A_O04-S_U03 Potrafi oceniać wina. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4, C-1, C-3 | T-W-4, T-W-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O04-S_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4, C-1, C-3 | T-W-1 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-1 |
OG_1A_O04-S_K02 Jest zorientowany w sposobie pracy sommaliera. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3, C-4, C-1 | T-W-4, T-W-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
OG_1A_O04-S_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O04-S_W01 Rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców | |
3,5 | student rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców | |
4,0 | student dobrze rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców, dostrzega efekty przyczynwo-skutkowe | |
4,5 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, rozumie wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców, dostrzega efekty przyczynwo-skutkowe | |
5,0 | student bardzo dobrze rozumuje wpływ czynników środowiskowych na jakość owoców, dostrzega efekty przyczynwo-skutkowe | |
OG_1A_O04-S_W02 Zna odmiany i szczepy winorośli. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi wymienić i opisać najważniejsze odmiany i szczepy winorośli | |
4,0 | student opanował wiedzę w stopniu dobrym, potrafi wymienić odmiany i szczepy winorośli | |
4,5 | student posiadł wiedzę na temat odmian i szczepów winorośli w stopniu dobrym, dobrze dobiera odmiany do warunków siedliskowych | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę na temat odmian i szczepów winorośli, dobrze dobiera odmiany do warunków siedliskowych, potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę w praktyce | |
OG_1A_O04-S_W03 Rozumie znaczenie terminu zbioru na jakość owoców i win z różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców | |
3,5 | student rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców | |
4,0 | student dobrze rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców | |
4,5 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców | |
5,0 | student bardzo dobrze rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców | |
OG_1A_O04-S_W04 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu podstawowym | |
3,5 | student opanował w stopniu dostatecznym, zna podstawy sztuki sommalierskiej | |
4,0 | student opanował wiedzę na dobrym poziomie, zna sztukę sommalierską | |
4,5 | student posiada wiedzę z zakresu przedstawionej tematyki, potrafi samodzielnie wykorzystać sztukę sommalierską | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie wykorzystać sztukę sommalierską |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O04-S_U01 Umie ocenić owoce winorośli. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu podstawowym | |
3,5 | student potrafi ocenić owoce winorośli | |
4,0 | student opanował umiejętność na dobrym poziomie, wykorzystuje samodzielnie podstawowa ocenę owoców | |
4,5 | student posiada wiedzę z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie umie ocenić owoce winorośli | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi wykorzystać w praktyce umiejętność oceniania owoców winorośli | |
OG_1A_O04-S_U02 Potrafi prowadzić dokumentacje. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność prowadzenia dokumentacji | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym potrafi prowadzić dokumentacje | |
4,0 | student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi prowadzić dokumentacje | |
4,5 | student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie prowadzi dokumentację | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie prowadzić i korzystać z dokumentacji | |
OG_1A_O04-S_U03 Potrafi oceniać wina. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność oceniania wina | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym potrafi oceniać wina | |
4,0 | student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi oceniać wina | |
4,5 | student posiada umiejętność z zakresu przedstawionej tematyki, samodzielnie ocenia wina | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie i w praktyce oceniać wina |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O04-S_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych preferencjach konsumentów | |
3,5 | student potrafi zdefiniować aktualne preferencje konsumentów | |
4,0 | student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu | |
4,5 | student zna aktualne preferencje konsumentów, jest zorientowany w tendencjach światowego rynku win | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, jest bardzo dobrze zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów, jest zorientowany w tendencjach światowego rynku win | |
OG_1A_O04-S_K02 Jest zorientowany w sposobie pracy sommaliera. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student zna podstawy pracy sommaliera | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym jest zorientowany w pracy sommaliera | |
4,0 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, opanował podstawy sztuki sommaliera | |
4,5 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, dobrze zna sztuke sommaliera | |
5,0 | student bardzo dobrze jest zorientowany w sposobach pracy sommaliera, bardzo dobrze opanował sztuke sommaliera | |
OG_1A_O04-S_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
4,0 | student jest w stanie zorganizować pracę w zespole | |
4,5 | student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole |
Literatura podstawowa
- Caroline Darbonne, Pascal, Harmonia smaków.Wina i potrawy
- Ed McCarty, Style i smaki wina
Literatura dodatkowa
- Luis Tomas, Melgar Gil, Encyklopedia wina, Świat Win