Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OG_1A_O02-G_U01 | Potrafi opisać podstawowe metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów możliwości ich wykorzystania. Potrafi krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OG_1A_U09 | student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą |
---|
OG_1A_U17 | student potrafi rozwiązywać zadania z genetyki, hodowli i biotechnologii roślin, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
OG_1A_U08 | student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
OG_1A_U10 | student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R1A_U08 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów. |
---|
C-2 | Zwrócenie uwagi na kierunki i skalę modyfikacji genetycznych, jak również na ich praktyczne wykorzystanie, zagrożenia i obawy wynikające ze stosowania GMO. |
C-3 | Przybliżenie metod identyfikacji GMO w roślinach i żywności oraz poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO. |
Treści programowe | T-W-3 | Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta i mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji. |
---|
T-W-4 | Metody i techniki inżynierii genetycznej wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów. |
T-W-5 | Omówienie metod stosowanych do identyfikacji GMO. Test Elisa, metoda PCR. Istota testów i ich zastosowanie. Przykłady metod identyfikacji GMO wykorzystywanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych. |
Metody nauczania | M-2 | Praca w grupach na zajęciach pokazowych. Dyskusja. |
---|
M-3 | Dyskusja poświęcona samodzielnemu przygotowaniu referatu. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny etapowy |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena treści i formy przedstawionego referatu. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę realizowanych zajęć. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi opisać podstawowe metody wykorzystywanych do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Nie potrafi krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu podstawowym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu zadowalającym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu dobrym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu ponad dobrym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu ponad bardzo dobrym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych |