Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu GMO:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot GMO
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki i hodowli roślin, sposobów rozmnażania roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
C-2Zwrócenie uwagi na kierunki i skalę modyfikacji genetycznych, jak również na ich praktyczne wykorzystanie, zagrożenia i obawy wynikające ze stosowania GMO.
C-3Przybliżenie metod identyfikacji GMO w roślinach i żywności oraz poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii. Czym jest GMO i jaki jest sens otrzymywania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Omówienie zasad i kryteriów przygotowania referatów.1
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych.2
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta i mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.2
T-W-4Metody i techniki inżynierii genetycznej wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów.2
T-W-5Omówienie metod stosowanych do identyfikacji GMO. Test Elisa, metoda PCR. Istota testów i ich zastosowanie. Przykłady metod identyfikacji GMO wykorzystywanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych.2
T-W-6Akty prawne w prawodawstwie międzynarodowym, europejskim i krajowym regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO1
T-W-7Akty prawodawstwa krajowego regulujące wytwarzanie, użytkowanie i uwalnianie do środowiska GMO.2
T-W-8Koegzystencja. Uwarunkowania prawne. Znaczenie koegzystencji w aspekcie współistnienia upraw GMO z innymi sposobami produkcji. Przykłady.2
T-W-9Rejestry organizmów genetycznie zmodyfikowanych.1
T-W-10Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.1
T-W-11Prezentacja referatów i dyskusja nad prezentowanymi zagadnieniami.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3przygotowanie referatu20
A-W-4przygotowanie się do pisemnego zaliczenia przedmiotu30
A-W-5konsultacje3
91

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Praca w grupach na zajęciach pokazowych. Dyskusja.
M-3Dyskusja poświęcona samodzielnemu przygotowaniu referatu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność i zaangażowanie studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Głos w dyskusji nad zaletami, wadami i zagrożeniami wynikającymi z uprawy GMO
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny etapowy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena treści i formy przedstawionego referatu.
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę realizowanych zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O02-G_W01
Zna cele i metody stosowania transformacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
OG_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
OG_1A_O02-G_W02
Zna wady i zalety oraz aspekty prawne dotyczące użycia oraz identyfikacji GMO.
OG_1A_W17R1A_W02, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W08InzA_W03, InzA_W05C-2, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-3, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O02-G_U01
Potrafi opisać podstawowe metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów możliwości ich wykorzystania. Potrafi krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
OG_1A_U09, OG_1A_U17, OG_1A_U08, OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O02-G_K01
Rozumie znaczenie transformacji. Ma świadomość skali transformacji genetycznych i roli uczestnictwa w dyskusji nad GMO
OG_1A_K05, OG_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-W-10, T-W-11M-2, M-3S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O02-G_W01
Zna cele i metody stosowania transformacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
2,0Student nie zna celów, ani metod stosowanych w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
3,0Student zna w stopniu zadowalającym cele i metod stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
3,5Student zna w stopniu podstawowym cele i metody stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
4,0Student zna w stopniu dobrym cele i metody stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym cele i metody stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym cele i metody stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
OG_1A_O02-G_W02
Zna wady i zalety oraz aspekty prawne dotyczące użycia oraz identyfikacji GMO.
2,0Student nie zna zalet, wad ani aspektów prawnych dotyczących GMO
3,0Student zna w stopniu zadowalającym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO
3,5Student zna w stopniu podstawowym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO
4,0Student zna w stopniu dobrym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O02-G_U01
Potrafi opisać podstawowe metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów możliwości ich wykorzystania. Potrafi krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
2,0Student nie potrafi opisać podstawowe metody wykorzystywanych do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Nie potrafi krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu podstawowym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu zadowalającym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
4,0Student potrafi w stopniu dobrym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu dobrym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu ponad dobrym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu ponad bardzo dobrym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O02-G_K01
Rozumie znaczenie transformacji. Ma świadomość skali transformacji genetycznych i roli uczestnictwa w dyskusji nad GMO
2,0Student nie rozumie znaczenie transformacji. Nie ma wyobrażenia o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie transformacji. Ma w stopniu podstawowym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie transformacji. Ma w stopniu zadowalającym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie transformacji. Ma w stopniu dobrym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie transformacji. Ma w stopniu ponad dobrym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie transformacji. Ma w stopniu bardzo dobrym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Bednarski W., Repsa A. (red.), Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Viesturs U.E., Schnie I.A., Żelewicz A.W., Biotechnologia, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1987
  3. Ustawa z dnia 22 czerwca 2001, o organizmach genetycznie zmodyfikowanych, 2001, Dz. U. 2001.76.811 z dnia 25 lipca 2001 r.
  4. Ustawa z dnia 21 maja 2003, o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, 2003, Dz. U. z dnia 24 lipca 2003 r.
  5. Konwencja z dnia 5 czerwca 1992 r., o różnorodności biologicznej, 2002, Dz. U. z dnia 6 listopada 2002 r.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii. Czym jest GMO i jaki jest sens otrzymywania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Omówienie zasad i kryteriów przygotowania referatów.1
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych.2
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta i mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.2
T-W-4Metody i techniki inżynierii genetycznej wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów.2
T-W-5Omówienie metod stosowanych do identyfikacji GMO. Test Elisa, metoda PCR. Istota testów i ich zastosowanie. Przykłady metod identyfikacji GMO wykorzystywanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych.2
T-W-6Akty prawne w prawodawstwie międzynarodowym, europejskim i krajowym regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO1
T-W-7Akty prawodawstwa krajowego regulujące wytwarzanie, użytkowanie i uwalnianie do środowiska GMO.2
T-W-8Koegzystencja. Uwarunkowania prawne. Znaczenie koegzystencji w aspekcie współistnienia upraw GMO z innymi sposobami produkcji. Przykłady.2
T-W-9Rejestry organizmów genetycznie zmodyfikowanych.1
T-W-10Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.1
T-W-11Prezentacja referatów i dyskusja nad prezentowanymi zagadnieniami.2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3przygotowanie referatu20
A-W-4przygotowanie się do pisemnego zaliczenia przedmiotu30
A-W-5konsultacje3
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O02-G_W01Zna cele i metody stosowania transformacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W06student ma wiedzę z zakresu genetyki i biotechnologii, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
C-3Przybliżenie metod identyfikacji GMO w roślinach i żywności oraz poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii. Czym jest GMO i jaki jest sens otrzymywania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Omówienie zasad i kryteriów przygotowania referatów.
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych.
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta i mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.
T-W-4Metody i techniki inżynierii genetycznej wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
T-W-6Akty prawne w prawodawstwie międzynarodowym, europejskim i krajowym regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO
T-W-7Akty prawodawstwa krajowego regulujące wytwarzanie, użytkowanie i uwalnianie do środowiska GMO.
T-W-8Koegzystencja. Uwarunkowania prawne. Znaczenie koegzystencji w aspekcie współistnienia upraw GMO z innymi sposobami produkcji. Przykłady.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Praca w grupach na zajęciach pokazowych. Dyskusja.
M-3Dyskusja poświęcona samodzielnemu przygotowaniu referatu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność i zaangażowanie studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Głos w dyskusji nad zaletami, wadami i zagrożeniami wynikającymi z uprawy GMO
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny etapowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna celów, ani metod stosowanych w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
3,0Student zna w stopniu zadowalającym cele i metod stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
3,5Student zna w stopniu podstawowym cele i metody stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
4,0Student zna w stopniu dobrym cele i metody stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym cele i metody stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym cele i metody stosowane w transformacjach genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O02-G_W02Zna wady i zalety oraz aspekty prawne dotyczące użycia oraz identyfikacji GMO.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W17student ma elementarną wiedzę w zakresie regulacji prawnych, ochrony własności intelektualnej, ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki zabiegów agrotechnicznych stosowanych w ogrodnictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zwrócenie uwagi na kierunki i skalę modyfikacji genetycznych, jak również na ich praktyczne wykorzystanie, zagrożenia i obawy wynikające ze stosowania GMO.
C-3Przybliżenie metod identyfikacji GMO w roślinach i żywności oraz poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO.
Treści programoweT-W-6Akty prawne w prawodawstwie międzynarodowym, europejskim i krajowym regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO
T-W-7Akty prawodawstwa krajowego regulujące wytwarzanie, użytkowanie i uwalnianie do środowiska GMO.
T-W-9Rejestry organizmów genetycznie zmodyfikowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Praca w grupach na zajęciach pokazowych. Dyskusja.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny etapowy
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę realizowanych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zalet, wad ani aspektów prawnych dotyczących GMO
3,0Student zna w stopniu zadowalającym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO
3,5Student zna w stopniu podstawowym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO
4,0Student zna w stopniu dobrym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym zalety, wady oraz aspekty prawne dotyczące GMO
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O02-G_U01Potrafi opisać podstawowe metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów możliwości ich wykorzystania. Potrafi krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
OG_1A_U17student potrafi rozwiązywać zadania z genetyki, hodowli i biotechnologii roślin, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
C-2Zwrócenie uwagi na kierunki i skalę modyfikacji genetycznych, jak również na ich praktyczne wykorzystanie, zagrożenia i obawy wynikające ze stosowania GMO.
C-3Przybliżenie metod identyfikacji GMO w roślinach i żywności oraz poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO.
Treści programoweT-W-3Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta i mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.
T-W-4Metody i techniki inżynierii genetycznej wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
T-W-5Omówienie metod stosowanych do identyfikacji GMO. Test Elisa, metoda PCR. Istota testów i ich zastosowanie. Przykłady metod identyfikacji GMO wykorzystywanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach na zajęciach pokazowych. Dyskusja.
M-3Dyskusja poświęcona samodzielnemu przygotowaniu referatu.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny etapowy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena treści i formy przedstawionego referatu.
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę realizowanych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowe metody wykorzystywanych do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Nie potrafi krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu podstawowym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu zadowalającym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
4,0Student potrafi w stopniu dobrym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu dobrym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu ponad dobrym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym opisać metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz możliwości ich wykorzystania. Potrafi w stopniu ponad bardzo dobrym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O02-G_K01Rozumie znaczenie transformacji. Ma świadomość skali transformacji genetycznych i roli uczestnictwa w dyskusji nad GMO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zwrócenie uwagi na kierunki i skalę modyfikacji genetycznych, jak również na ich praktyczne wykorzystanie, zagrożenia i obawy wynikające ze stosowania GMO.
C-3Przybliżenie metod identyfikacji GMO w roślinach i żywności oraz poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO.
Treści programoweT-W-10Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.
T-W-11Prezentacja referatów i dyskusja nad prezentowanymi zagadnieniami.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach na zajęciach pokazowych. Dyskusja.
M-3Dyskusja poświęcona samodzielnemu przygotowaniu referatu.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena treści i formy przedstawionego referatu.
S-5Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę realizowanych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenie transformacji. Nie ma wyobrażenia o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie transformacji. Ma w stopniu podstawowym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie transformacji. Ma w stopniu zadowalającym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie transformacji. Ma w stopniu dobrym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie transformacji. Ma w stopniu ponad dobrym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie transformacji. Ma w stopniu bardzo dobrym wyobrażenie o skali transformacji genetycznych i roli dyskusji nad GMO