Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Sadownictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sadownictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 12 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL6 6 1,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 12 1,00,30zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,44zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 5 1,00,26zaliczenie
laboratoriaL7 10 1,00,30zaliczenie
wykładyW7 9 1,00,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z gatunkami i odmianami roślin sadowniczych.
C-2Zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
C-3Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych.
C-4Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy regulowania wzrostu i kwitnienia oraz ochrony drzew i krzewów.9
9
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pomologia.12
12
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ochrona drzew przed czynikami zewnętrznymi - przymrozki, grad, deszcz, ptaki.5
5
laboratoria
T-L-1Pomologia.6
6
laboratoria
T-L-1Modele sadów i jagodników.10
10
wykłady
T-W-1Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji.12
12
wykłady
T-W-1Asortyment gatunków i cechy użytkowe owoców (kształt, wielkość, barwa, przeznaczenie owoców).9
9
wykłady
T-W-1Zasady funkcjonowania gospodarstwa sadowniczego.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-A-4konsultacje6
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych11
A-A-3konsultacje6
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych4
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4konsultacje10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń labolatoryjnych10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych5
A-L-4konsultacje9
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2opracowywanie modeli sadów i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-L-3konsultacje8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2konsultacje18
A-W-3Przygotowanie do wykładów10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_W01
Ma wiedzę o gatunkach i odmianach sadowniczych i ich wymaganiach.
OG_1A_W23, OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-1, T-A-1, T-L-1M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1, S-3, S-4
OG_1A_C13_W02
Posiada wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-L-1, T-A-1, T-W-1M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1
OG_1A_C13_W03
Zna nowoczesne technologie uprawy drzew i krzewów.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-A-1, T-W-1, T-L-1M-3, M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_U01
Umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian roślin sadowniczych.
OG_1A_U12R1A_U05InzA_U06C-1T-W-1, T-A-1, T-W-1, T-L-1M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-2, S-3
OG_1A_C13_U02
Umiejętność uprawy poszczególnych drzew i krzewów sadowniczych.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4, C-2T-W-1, T-L-1, T-W-1, T-A-1, T-A-1M-3, M-4, M-2, M-1S-3, S-1, S-4
OG_1A_C13_U03
Umiejętność diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji.
OG_1A_U05, OG_1A_U04R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1, T-W-1, T-A-1M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-4, S-1
OG_1A_C13_U04
Posiada podstawową umiejętność zarządzania produkcją sadowniczą.
OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-4, C-3T-W-1, T-L-1M-1, M-4, M-3, M-2S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_K01
Jest zorientowany w aktualnych trendach i technologiach produkcji sadowniczej.
OG_1A_K07R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-4, C-3T-W-1, T-W-1, T-L-1, T-L-1, T-A-1M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1, S-4
OG_1A_C13_K02
Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-4
OG_1A_C13_K03
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-4T-W-1, T-L-1M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_W01
Ma wiedzę o gatunkach i odmianach sadowniczych i ich wymaganiach.
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student ma podstawową wiedzę na temat gatunków i odmian sadowniczych oraz ich wymaganiach
3,5student zna większość gatunków i odmian sadowniczych oraz ich wymagania
4,0student opanował wiedzę w stopniu dobrym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy wymienić i opisać gatunki, odmiany sadownicze oraz ich wymagania
4,5student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi wymienić i opisać gatunki i odmiany sadownicze oraz ich wymagania, potrafi dobrać gatunki i odmiany do warunków siedliskowych
5,0student bardzo dobrze zna gatunki, odmiany sadownicze oraz ich wymagania, potrafi dobrać gatunki i odmiany do warunków siedliskowych w sposób praktyczny potrafi ją wykorzystać
OG_1A_C13_W02
Posiada wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej.
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student zna podstawową tematykę uprawy i organizacji produkcji sadowniczej
3,5student opanował wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
4,5student opanował wiedzę na dobrym poziomie, prawidłowo ocenia wpływ uprawy i organizacji na produkcje sadowniczą
5,0student opanował wiedzę na bardzo dobrym poziomie, potrafi samodzielnie ocenić wpływ uprawy i organizacji na produkcje sadowniczą
OG_1A_C13_W03
Zna nowoczesne technologie uprawy drzew i krzewów.
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student ma podstawową wiedzę na temat nowoczesnej technologii upraw drzew i krzewów
3,5student zna większość nowoczesnych technologii upraw drzew i krzewów
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii upraw drzew i krzewów
4,5student dobrze zna i jest w stanie wykorzystać w praktyce nowoczesne technologie upraw drzew i krzewów
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, potrafi samodzielnie wykorzystać ją w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_U01
Umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian roślin sadowniczych.
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy rozpoznać gatunki i odmiany roślin sadowniczych
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, potrafi rozpoznać gatunki i odmiany sadownicze
4,5student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną wiedzę z zakresu rozpoznawania gatunków i odmian sadowniczych
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian sadowniczych
OG_1A_C13_U02
Umiejętność uprawy poszczególnych drzew i krzewów sadowniczych.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi uprawiać poszczególne gatunki drzew i krzewów
3,5student potrafi dobrać agrotechnikę i uprawiać drzewa i krzewy
4,0student na dobrym poziomie opanował umiejętność uprawiania i wykorzystywania poszczególnych gatunków drzew i krzewów sadowniczych
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, potrafi zastosować posiadaną wiedzę w praktyce
5,0student na bardzo dobrym poziomie opanował wiedzę z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie uprawiać i wykorzystywać poszczególne gatunki drzew i krzewów sadowniczych
OG_1A_C13_U03
Umiejętność diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji.
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, ma umiejętność diagnostyki podstawowych zagrożeń występujących w procesie produkcji na podstawie opanowanej wiedzy
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, umiejętnie diagnozuje zagrożenia występujące w procesie produkcji, umiejętnie i samodzielnie
4,5student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną wiedzę z zakresu diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji, potrafi samodzielnie ją wykorzystać w praktyce
OG_1A_C13_U04
Posiada podstawową umiejętność zarządzania produkcją sadowniczą.
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student ma podstawowe umiejętności zarządzania produkcją sadowniczą
3,5student opanował umiejętność zarządzania w stopniu dostatecznym
4,0student dobrze opanował umiejętność zarządzania produkcją sadowniczą
4,5student samodzielnie umie zarzadząć produkcją sadowniczą
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, potrafi samodzielnie wykorzystać ją w praktyce

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_K01
Jest zorientowany w aktualnych trendach i technologiach produkcji sadowniczej.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić i opisać aktualne trendy i technologie upraw sadowniczych
3,5student jest zorientowany w aktualnych trendach i technologiach upraw sadowniczych
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, zna dobrze aktualne trendy i technologie upraw sadowniczych
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany i samodzielnie potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu aktualnych trendów i technologiach upraw sadowniczych
OG_1A_C13_K02
Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości
3,5student potrafi wymienić i opisać metody produkcji owoców wysokiej jakości, ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości
4,0student dostrzega potrzebę produkcji owoców wysokiej jakości
4,5student dostrzega potrzebę produkcji owoców wysokiej jakości, rozumie efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy uprawnymi roślinami a środowiskiem
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematyki, potrafi samodzielnie i w praktyce wykorzystać wiedzę z zakresu produkcji owoców wysokiej jakości, rozumie efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy uprawnymi roslinami a środowiskiem
OG_1A_C13_K03
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole

Literatura podstawowa

  1. PIENIĄŻEK S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. REJMAN A., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 1994
  3. ŻURAWICZ E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Hasło Ogrodnicze, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy regulowania wzrostu i kwitnienia oraz ochrony drzew i krzewów.9
9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pomologia.12
12

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ochrona drzew przed czynikami zewnętrznymi - przymrozki, grad, deszcz, ptaki.5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomologia.6
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modele sadów i jagodników.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji.12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Asortyment gatunków i cechy użytkowe owoców (kształt, wielkość, barwa, przeznaczenie owoców).9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady funkcjonowania gospodarstwa sadowniczego.9
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-A-4konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych11
A-A-3konsultacje6
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń labolatoryjnych10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych5
A-L-4konsultacje9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2opracowywanie modeli sadów i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-L-3konsultacje8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2konsultacje18
A-W-3Przygotowanie do wykładów10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_W01Ma wiedzę o gatunkach i odmianach sadowniczych i ich wymaganiach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
C-1Zapoznanie z gatunkami i odmianami roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji.
T-W-1Asortyment gatunków i cechy użytkowe owoców (kształt, wielkość, barwa, przeznaczenie owoców).
T-A-1Pomologia.
T-L-1Pomologia.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student ma podstawową wiedzę na temat gatunków i odmian sadowniczych oraz ich wymaganiach
3,5student zna większość gatunków i odmian sadowniczych oraz ich wymagania
4,0student opanował wiedzę w stopniu dobrym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy wymienić i opisać gatunki, odmiany sadownicze oraz ich wymagania
4,5student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi wymienić i opisać gatunki i odmiany sadownicze oraz ich wymagania, potrafi dobrać gatunki i odmiany do warunków siedliskowych
5,0student bardzo dobrze zna gatunki, odmiany sadownicze oraz ich wymagania, potrafi dobrać gatunki i odmiany do warunków siedliskowych w sposób praktyczny potrafi ją wykorzystać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_W02Posiada wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych.
C-4Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji.
T-A-1Podstawy regulowania wzrostu i kwitnienia oraz ochrony drzew i krzewów.
T-L-1Modele sadów i jagodników.
T-A-1Ochrona drzew przed czynikami zewnętrznymi - przymrozki, grad, deszcz, ptaki.
T-W-1Zasady funkcjonowania gospodarstwa sadowniczego.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student zna podstawową tematykę uprawy i organizacji produkcji sadowniczej
3,5student opanował wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
4,5student opanował wiedzę na dobrym poziomie, prawidłowo ocenia wpływ uprawy i organizacji na produkcje sadowniczą
5,0student opanował wiedzę na bardzo dobrym poziomie, potrafi samodzielnie ocenić wpływ uprawy i organizacji na produkcje sadowniczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_W03Zna nowoczesne technologie uprawy drzew i krzewów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych.
C-4Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji.
T-A-1Podstawy regulowania wzrostu i kwitnienia oraz ochrony drzew i krzewów.
T-A-1Ochrona drzew przed czynikami zewnętrznymi - przymrozki, grad, deszcz, ptaki.
T-W-1Zasady funkcjonowania gospodarstwa sadowniczego.
T-L-1Modele sadów i jagodników.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student ma podstawową wiedzę na temat nowoczesnej technologii upraw drzew i krzewów
3,5student zna większość nowoczesnych technologii upraw drzew i krzewów
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii upraw drzew i krzewów
4,5student dobrze zna i jest w stanie wykorzystać w praktyce nowoczesne technologie upraw drzew i krzewów
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, potrafi samodzielnie wykorzystać ją w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_U01Umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U12student potrafi identyfikować cechy różnicujące gatunki i odmiany użytkowe roślin ozdobnych, sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z gatunkami i odmianami roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji.
T-A-1Pomologia.
T-W-1Asortyment gatunków i cechy użytkowe owoców (kształt, wielkość, barwa, przeznaczenie owoców).
T-L-1Pomologia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy rozpoznać gatunki i odmiany roślin sadowniczych
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, potrafi rozpoznać gatunki i odmiany sadownicze
4,5student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną wiedzę z zakresu rozpoznawania gatunków i odmian sadowniczych
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian sadowniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_U02Umiejętność uprawy poszczególnych drzew i krzewów sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych.
C-4Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych.
C-2Zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji.
T-L-1Modele sadów i jagodników.
T-W-1Asortyment gatunków i cechy użytkowe owoców (kształt, wielkość, barwa, przeznaczenie owoców).
T-A-1Podstawy regulowania wzrostu i kwitnienia oraz ochrony drzew i krzewów.
T-A-1Ochrona drzew przed czynikami zewnętrznymi - przymrozki, grad, deszcz, ptaki.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi uprawiać poszczególne gatunki drzew i krzewów
3,5student potrafi dobrać agrotechnikę i uprawiać drzewa i krzewy
4,0student na dobrym poziomie opanował umiejętność uprawiania i wykorzystywania poszczególnych gatunków drzew i krzewów sadowniczych
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, potrafi zastosować posiadaną wiedzę w praktyce
5,0student na bardzo dobrym poziomie opanował wiedzę z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie uprawiać i wykorzystywać poszczególne gatunki drzew i krzewów sadowniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_U03Umiejętność diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
Treści programoweT-A-1Ochrona drzew przed czynikami zewnętrznymi - przymrozki, grad, deszcz, ptaki.
T-W-1Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji.
T-A-1Podstawy regulowania wzrostu i kwitnienia oraz ochrony drzew i krzewów.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym
3,5student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, ma umiejętność diagnostyki podstawowych zagrożeń występujących w procesie produkcji na podstawie opanowanej wiedzy
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, umiejętnie diagnozuje zagrożenia występujące w procesie produkcji, umiejętnie i samodzielnie
4,5student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną wiedzę z zakresu diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji, potrafi samodzielnie ją wykorzystać w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_U04Posiada podstawową umiejętność zarządzania produkcją sadowniczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy poszczególnych gatunków roślin sadowniczych.
C-4Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych.
C-3Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Zasady funkcjonowania gospodarstwa sadowniczego.
T-L-1Modele sadów i jagodników.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki
3,0student ma podstawowe umiejętności zarządzania produkcją sadowniczą
3,5student opanował umiejętność zarządzania w stopniu dostatecznym
4,0student dobrze opanował umiejętność zarządzania produkcją sadowniczą
4,5student samodzielnie umie zarzadząć produkcją sadowniczą
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, potrafi samodzielnie wykorzystać ją w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_K01Jest zorientowany w aktualnych trendach i technologiach produkcji sadowniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych.
C-3Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji.
T-W-1Asortyment gatunków i cechy użytkowe owoców (kształt, wielkość, barwa, przeznaczenie owoców).
T-L-1Pomologia.
T-L-1Modele sadów i jagodników.
T-A-1Ochrona drzew przed czynikami zewnętrznymi - przymrozki, grad, deszcz, ptaki.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić i opisać aktualne trendy i technologie upraw sadowniczych
3,5student jest zorientowany w aktualnych trendach i technologiach upraw sadowniczych
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
4,5student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, zna dobrze aktualne trendy i technologie upraw sadowniczych
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany i samodzielnie potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu aktualnych trendów i technologiach upraw sadowniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_K02Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Asortyment gatunków i cechy użytkowe owoców (kształt, wielkość, barwa, przeznaczenie owoców).
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości
3,5student potrafi wymienić i opisać metody produkcji owoców wysokiej jakości, ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości
4,0student dostrzega potrzebę produkcji owoców wysokiej jakości
4,5student dostrzega potrzebę produkcji owoców wysokiej jakości, rozumie efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy uprawnymi roślinami a środowiskiem
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematyki, potrafi samodzielnie i w praktyce wykorzystać wiedzę z zakresu produkcji owoców wysokiej jakości, rozumie efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy uprawnymi roslinami a środowiskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_K03Potrafi zorganizować pracę w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Zasady funkcjonowania gospodarstwa sadowniczego.
T-L-1Modele sadów i jagodników.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole