Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Sadownictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sadownictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|---|---|---|---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | A | 5 | 9 | 1,0 | 0,38 | zaliczenie |
wykłady | W | 5 | 12 | 2,0 | 0,62 | zaliczenie |
laboratoria | L | 6 | 6 | 1,0 | 0,26 | zaliczenie |
ćwiczenia audytoryjne | A | 6 | 12 | 1,0 | 0,30 | zaliczenie |
wykłady | W | 6 | 9 | 1,0 | 0,44 | zaliczenie |
ćwiczenia audytoryjne | A | 7 | 5 | 1,0 | 0,26 | zaliczenie |
laboratoria | L | 7 | 10 | 1,0 | 0,30 | zaliczenie |
wykłady | W | 7 | 9 | 1,0 | 0,44 | egzamin |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z gatunkami i odmianami roślin sadowniczych. |
C-2 | Zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy poszczególnych gatunków roślin sadowniczych. |
C-3 | Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych. |
C-4 | Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy regulowania wzrostu i kwitnienia oraz ochrony drzew i krzewów. | 9 |
9 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pomologia. | 12 |
12 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ochrona drzew przed czynikami zewnętrznymi - przymrozki, grad, deszcz, ptaki. | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomologia. | 6 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Modele sadów i jagodników. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew i krzewów - gleba, odżywiane mineralne, nawadnianie. Lokalizacja sadów i plantacji. Wybór stanowiska. Zasady produkcji. | 12 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Asortyment gatunków i cechy użytkowe owoców (kształt, wielkość, barwa, przeznaczenie owoców). | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady funkcjonowania gospodarstwa sadowniczego. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
A-A-4 | konsultacje | 6 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 11 |
A-A-3 | konsultacje | 6 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 4 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-4 | konsultacje | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń labolatoryjnych | 10 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych | 5 |
A-L-4 | konsultacje | 9 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | opracowywanie modeli sadów i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-L-3 | konsultacje | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | konsultacje | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do wykładów | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: rozpoznawanie roślin |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C13_W01 Ma wiedzę o gatunkach i odmianach sadowniczych i ich wymaganiach. | OG_1A_W23, OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
OG_1A_C13_W02 Posiada wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1, T-L-1, T-A-1, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
OG_1A_C13_W03 Zna nowoczesne technologie uprawy drzew i krzewów. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1, T-A-1, T-W-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C13_U01 Umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian roślin sadowniczych. | OG_1A_U12 | R1A_U05 | InzA_U06 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-1, T-L-1 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_C13_U02 Umiejętność uprawy poszczególnych drzew i krzewów sadowniczych. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-4, C-2 | T-W-1, T-L-1, T-W-1, T-A-1, T-A-1 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-4 |
OG_1A_C13_U03 Umiejętność diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji. | OG_1A_U05, OG_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-3, S-4, S-1 |
OG_1A_C13_U04 Posiada podstawową umiejętność zarządzania produkcją sadowniczą. | OG_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-4, C-3 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C13_K01 Jest zorientowany w aktualnych trendach i technologiach produkcji sadowniczej. | OG_1A_K07 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-4, C-3 | T-W-1, T-W-1, T-L-1, T-L-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1, S-4 |
OG_1A_C13_K02 Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-W-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
OG_1A_C13_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C13_W01 Ma wiedzę o gatunkach i odmianach sadowniczych i ich wymaganiach. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat gatunków i odmian sadowniczych oraz ich wymaganiach | |
3,5 | student zna większość gatunków i odmian sadowniczych oraz ich wymagania | |
4,0 | student opanował wiedzę w stopniu dobrym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy wymienić i opisać gatunki, odmiany sadownicze oraz ich wymagania | |
4,5 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi wymienić i opisać gatunki i odmiany sadownicze oraz ich wymagania, potrafi dobrać gatunki i odmiany do warunków siedliskowych | |
5,0 | student bardzo dobrze zna gatunki, odmiany sadownicze oraz ich wymagania, potrafi dobrać gatunki i odmiany do warunków siedliskowych w sposób praktyczny potrafi ją wykorzystać | |
OG_1A_C13_W02 Posiada wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student zna podstawową tematykę uprawy i organizacji produkcji sadowniczej | |
3,5 | student opanował wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej | |
4,0 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie | |
4,5 | student opanował wiedzę na dobrym poziomie, prawidłowo ocenia wpływ uprawy i organizacji na produkcje sadowniczą | |
5,0 | student opanował wiedzę na bardzo dobrym poziomie, potrafi samodzielnie ocenić wpływ uprawy i organizacji na produkcje sadowniczą | |
OG_1A_C13_W03 Zna nowoczesne technologie uprawy drzew i krzewów. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat nowoczesnej technologii upraw drzew i krzewów | |
3,5 | student zna większość nowoczesnych technologii upraw drzew i krzewów | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii upraw drzew i krzewów | |
4,5 | student dobrze zna i jest w stanie wykorzystać w praktyce nowoczesne technologie upraw drzew i krzewów | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, potrafi samodzielnie wykorzystać ją w praktyce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C13_U01 Umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian roślin sadowniczych. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy rozpoznać gatunki i odmiany roślin sadowniczych | |
4,0 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, potrafi rozpoznać gatunki i odmiany sadownicze | |
4,5 | student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną wiedzę z zakresu rozpoznawania gatunków i odmian sadowniczych | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian sadowniczych | |
OG_1A_C13_U02 Umiejętność uprawy poszczególnych drzew i krzewów sadowniczych. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi uprawiać poszczególne gatunki drzew i krzewów | |
3,5 | student potrafi dobrać agrotechnikę i uprawiać drzewa i krzewy | |
4,0 | student na dobrym poziomie opanował umiejętność uprawiania i wykorzystywania poszczególnych gatunków drzew i krzewów sadowniczych | |
4,5 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, potrafi zastosować posiadaną wiedzę w praktyce | |
5,0 | student na bardzo dobrym poziomie opanował wiedzę z omawianego zakresu, potrafi samodzielnie uprawiać i wykorzystywać poszczególne gatunki drzew i krzewów sadowniczych | |
OG_1A_C13_U03 Umiejętność diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, ma umiejętność diagnostyki podstawowych zagrożeń występujących w procesie produkcji na podstawie opanowanej wiedzy | |
4,0 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, umiejętnie diagnozuje zagrożenia występujące w procesie produkcji, umiejętnie i samodzielnie | |
4,5 | student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną wiedzę z zakresu diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji, potrafi samodzielnie ją wykorzystać w praktyce | |
OG_1A_C13_U04 Posiada podstawową umiejętność zarządzania produkcją sadowniczą. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student ma podstawowe umiejętności zarządzania produkcją sadowniczą | |
3,5 | student opanował umiejętność zarządzania w stopniu dostatecznym | |
4,0 | student dobrze opanował umiejętność zarządzania produkcją sadowniczą | |
4,5 | student samodzielnie umie zarzadząć produkcją sadowniczą | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, potrafi samodzielnie wykorzystać ją w praktyce |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C13_K01 Jest zorientowany w aktualnych trendach i technologiach produkcji sadowniczej. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi wymienić i opisać aktualne trendy i technologie upraw sadowniczych | |
3,5 | student jest zorientowany w aktualnych trendach i technologiach upraw sadowniczych | |
4,0 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie | |
4,5 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, zna dobrze aktualne trendy i technologie upraw sadowniczych | |
5,0 | student bardzo dobrze jest zorientowany i samodzielnie potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu aktualnych trendów i technologiach upraw sadowniczych | |
OG_1A_C13_K02 Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości | |
3,5 | student potrafi wymienić i opisać metody produkcji owoców wysokiej jakości, ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości | |
4,0 | student dostrzega potrzebę produkcji owoców wysokiej jakości | |
4,5 | student dostrzega potrzebę produkcji owoców wysokiej jakości, rozumie efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy uprawnymi roślinami a środowiskiem | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematyki, potrafi samodzielnie i w praktyce wykorzystać wiedzę z zakresu produkcji owoców wysokiej jakości, rozumie efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy uprawnymi roslinami a środowiskiem | |
OG_1A_C13_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
4,0 | student jest w stanie zorganizować pracę w zespole | |
4,5 | student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole |
Literatura podstawowa
- PIENIĄŻEK S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- REJMAN A., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 1994
- ŻURAWICZ E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, 2012