Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria ogrodnicza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria ogrodnicza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu gleboznawstwa oraz agrometeorologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawami geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych. |
C-2 | Ocena stanu środowiska wodno-glebowego, możliwość kształtowania stosunków wodnych (wilgotnościowych). |
C-3 | Rozpoznanie podstawowych materiałów budowlanych, elementów budownictwa szklarniowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mapy, plany sytuacyjno-wysokościowe, praca z planami. | 1 |
T-A-2 | Skala, podziałka, przeliczanieskal, praca z mapami. | 1 |
T-A-3 | Pomary długości, tyczenie prostych, kątów, pomiary sytuacyjne, opracowanie wyników pomiarów: przekroje, projekty tras. | 1 |
T-A-4 | Zasady niwelacji geometrycznej, obliczanie wysokości, ciągi niwelacyjne, prca ze sprzętem mierniczym, oliczanie tras, niwelet. | 1 |
T-A-5 | Obliczanie potrzeb wodnych roślin, potrzeby odwodnień i nawodnień. Projekt zapotrzebowania na wodę dla wybranych roślin. | 3 |
T-A-6 | Podstawowe konstrukcje budowlane, elementy szklarni, klimat w szklarniach. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy miernictwa, pomiary liniowe, sytuacyjne | 1 |
T-W-2 | Elementy niwelacji i tachimetrii | 1 |
T-W-3 | Podstawowe pojęcia, elementy RDW i Prawa Wodnego, zarządzanie zasobami wodnymi | 1 |
T-W-4 | Zakres i podział melioracji wodnych i rolnych, infrastruktura melioracyjna, elementy sieci melioracyjnej, systemy odwadniające, drenowanie. | 1 |
T-W-5 | Potrzeby wodne roślin. Przyczyny i skutki niedoboru wody. Cele i zadania nawodnień, nawodnienia mechaniczne. | 1 |
T-W-6 | Elementy budownictwa ogólnego, podstawowe grupy materiałów budowlanych. | 2 |
T-W-7 | Obiekty budownictwa szklarniowego, instalacje w szklarniach, tunele, bloki foliowe. Nawodnienia pod osłonami (warzywa kwiaty) i na terenach otwartych (sady). | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Konsultacje projektu | 9 |
A-A-3 | Przygotowanie i zebranie materiałów do projektu nawodnień grawitacyjnych | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji z wykładów | 11 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą branżową | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informatyczne, tematyczne. |
M-2 | Wykłady problemowe, konwersacyjne. |
M-3 | Seminaria, film |
M-4 | Metody praktyczne, pokazy, ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem mierniczym, mapami, planami sytuacyjno-wysokościowymi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dwa sprawdziany kończące omawiane zagadnienia tematyczne (miernictwo, melioracje) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C11_W01 wiedza z podstaw miernictwa, posługiwanie się prostym sprzętem geodezyjnym | OG_1A_W16 | R1A_W05, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_C11_W02 Ocena potrzeb wodnych roślin, stanów uwilgotnienia, eksploatacja systemów melioracyjnych, kształtowanie stosunków wodnych | OG_1A_W16 | R1A_W05, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2 | T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C11_U01 Umiejętność tworzenia planów sytuacyjnych i wykorzystania prostego sprzętu geodezyjnego | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_C11_U02 Oceny stanu stosunków wodnych podstawowych gleb | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C11_K01 ma świadomość dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C11_W01 wiedza z podstaw miernictwa, posługiwanie się prostym sprzętem geodezyjnym | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z podstaw miernictwa, nie rozpoznaje sprzętu geodezyjnego |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę na temat podstaw miernictwa, posługuje się tylko sprzętem do pomiarów liniowych | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw miernictwa, posługuje się prostym sprzętem geodezyjnym (pomiary liniowe i powierzchni) | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat miernictwa, wykonuje pomiary liniowe, powierzchni i wysokościowe (niwelacja) | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat miernictwa, sprawnie wykonuje pomiary liniowe, powierzchni oraz niwelację | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat zastosowania miernictwa w ogrodnictwie, sprawnie wykonuje pomiary liniowe, powierzchni i niwelacyjne. | |
OG_1A_C11_W02 Ocena potrzeb wodnych roślin, stanów uwilgotnienia, eksploatacja systemów melioracyjnych, kształtowanie stosunków wodnych | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy na temat potrzeb wodnych roślin, systemów melioracyjnych |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o potrzebach wodnych wybranych roślin, w małym zakresie zna systemy melioracyjne | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat potrzeb wodnych roślin, w ograniczonym zakresie ocenia stan uwilgotnienia wybranych gleb, rozpoznaje proste systemy melioracyjne i sposoby ich eksploatacji | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat potrzeb wodnych roślin, ocenia stan uwilgotnienia gleb, rozpoznaje systemy melioracyjn e (odwadniające i nawadniające), zna zasady ich eksploatacji | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat potrzeb wodnych roślin, ocenia stan uwilgotnienia gleb, zna systemy melioracyjne i sposoby kształtowania stosunków wodnych, zasady eksploatacji systemów | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat potrzeb wodnych, systemów melioracyjnych zasad eksploatacji i kształtowania stosunków wodnych w małych zlewniach rolniczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C11_U01 Umiejętność tworzenia planów sytuacyjnych i wykorzystania prostego sprzętu geodezyjnego | 2,0 | Student nie zna metod tworzenia planów, nie potraf skorzystać z prostego sprzetu geodezyjnego |
3,0 | Student zna niektóre metody tworzenia planów sytuacyjnych, stosuje tylko sprzęt do pomiarów liniowych | |
3,5 | Student zna niektóre metody tworzenia planów sytuacyjnych, stosuje sprzęt do pomiarów liniowych i powierzchni | |
4,0 | Student umie stosować metody tworzenia planów sytuacyjnych, wykorzystuje sprzęt geodezyjny w pomiarach liniowych, powierzchni i niwelacji terenu | |
4,5 | Student stosuje znane metody tworzenia planów sytuacyjnych, sprawnie wykorzystuje znany sprzęt geodezyjny (przymiary, planimetr, niwelator) | |
5,0 | Student umie stosować wszystkie metody tworzenia planów sytuacyjnych, potrafi stosować sprzęt geodezyjny do wszystkich prac przydatnych w ogrodnictwie | |
OG_1A_C11_U02 Oceny stanu stosunków wodnych podstawowych gleb | 2,0 | Student nie umie ocenić stosunków wodnych podstawowych gleb |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie umie oceniać stosunki wodne wybranych gleb | |
3,5 | Student zna proste sposoby oceny stosunków wodnych wybranych gleb i je stosuje praktycznie | |
4,0 | Student umiejętnie wykorzystuje wiedzę na temat uwilgotnienia gleb i stosunków wodnych wybranych gleb | |
4,5 | Student prawidłowo stosuje i wykorzystuje wiedzę na temat kształtowania stosunków wodnych gleb użytkowanych ogrodniczo | |
5,0 | Student potrafi poprawnie i sprawnie ocenić stan uwilgotnienia i stosunki wodne większości gleb użytkowanych ogrodniczo |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C11_K01 ma świadomość dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej | 2,0 | Student nie ma świadomości dokształcania |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość ciągłego dokształcania i doskonalenia swojej wiedzy technicznej | |
3,5 | Student ma świadomość i potrzebę dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych w ogrodnictwie | |
4,0 | Student ma świadomość i potrzebę dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych stosowanych w ogrodnictwie, dzieli się swoją wiedzą z innymi | |
4,5 | Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia swojej wiedzy z zakresu rozwiązań technicznych stosowanych w ogrodnictwie, potrafi działać inspirująco w grupie | |
5,0 | Student ciągle doskonali swoją wiedzę z zakresu rozwiązań technicznych w ogrodnictwie, aktywnie przekazuje swoją wiedzę w grupie, swoim otoczeniu zawodowym |
Literatura podstawowa
- Kaczyński J., Mazur Z., Orlik T., Inżynieria ogrodnicza, PWRiL, Warszawa, 1988, II
- Trybała M., Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, Warszawa, 1996, I
- Grzyb H., Kocan T., Rytel Z., Melioracje, PWRiL, Warszawa, 1982, II
Literatura dodatkowa
- Zabelitz Ch., Szklarnie. Projektowanie i budowa., PWRiL, Warszawa, 1991, II
- Chełmicki W., Woda, zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, I
- Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1997, I