Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z bioróżnorodnością mikroorganizmów, z budową, systematyką oraz ich życiem, z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych |
C-2 | Poznanie i zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych mikroorganizmów oraz wybranych zagadnień związanych z ich metabolizmem |
C-3 | Analizowanie roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby |
C-4 | Uświadomienie potrzeby dokształcania się , nabycia umiejętności przygotowania analiz i interoretacji wyników badań oraz prowadzenia dyskusji naukowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii | 2 |
T-L-2 | Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby. | 2 |
T-L-3 | Mikroorganizmy a żyzność gleby | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów. | 2 |
T-W-2 | Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne. | 2 |
T-W-3 | Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami. | 2 |
T-W-4 | Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm. | 2 |
T-W-5 | Rola mikroorganizmów w biosferze. | 4 |
T-W-6 | Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. | 2 |
T-W-7 | Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach | 2 |
T-W-8 | Mikroorganizmy a żyzność gleby. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | konsultacje | 10 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-4 | konsultacje | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metody praktyczne (pokaz, wykonywanie doświadczeń) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B12_W01 Student ma wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie | OG_1A_W11 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
OG_1A_B12_W02 Student definiuje podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach | OG_1A_W11 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B12_U01 Student potrafi opisać rolę mikroorganizmów w środowisku glebowym i ma umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce | OG_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
OG_1A_B12_U02 Student posiada umiejetność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
OG_1A_B12_U03 Student potrafi wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B12_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B12_W01 Student ma wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie | 2,0 | Student nie ma wiedzy o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie |
3,0 | Student ma w niewielkim zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie | |
3,5 | Student ma w dostatecznym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie | |
4,0 | Student ma w dość dobrym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie | |
4,5 | Student ma w dobrym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie | |
5,0 | Student ma w bardzo dobrym zakresie wiedzę o podstawowych grupach mikroorganizmów glebowych i ich fizjologii oraz powinien wiedzieć o wpływie czynników środowiska na ich funkcjonowanie | |
OG_1A_B12_W02 Student definiuje podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach | 2,0 | Student nie definiuje podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach |
3,0 | Student definiuje w niewielkim zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach | |
3,5 | Student definiuje w dostatecznym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach | |
4,0 | Student definiuje w dość dobrym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach | |
4,5 | Student definiuje w dobrym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach | |
5,0 | Student definiuje w bardzo dobrym zakresie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w glebie i wyjaśnia rolę mikroorganizmów w tych przemianach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B12_U01 Student potrafi opisać rolę mikroorganizmów w środowisku glebowym i ma umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce | 2,0 | student nie potrafi opisać roli drobnoustrojów w glebie |
3,0 | student potrafi w niewielkim stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie | |
3,5 | student potrafi w średnim stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie | |
4,0 | student potrafi w dość dobrym stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie | |
4,5 | student potrafi w dobrym stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie | |
5,0 | student potrafi w bardzo dobrym stopniu opisać roli drobnoustrojów w glebie | |
OG_1A_B12_U02 Student posiada umiejetność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem | 2,0 | student nie posiada umiejętności w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem |
3,0 | student posiada w niewielkim stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem | |
3,5 | student posiada w dostatecznym stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem | |
4,0 | student posiada w dość dobrym stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem | |
4,5 | student posiada w dobrym stopniu umiejętność w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem | |
5,0 | student posiada w bardzo dobrym stopniu umiejętnośći w zakresie analizy zależności zachodzących między mikroorganizmami oraz mikroorganizmami i środowiskiem | |
OG_1A_B12_U03 Student potrafi wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki | 2,0 | Student nie potrafi wykonać podstawowych oznaczeń mikrobiologicznych i interpretować ich wyniki |
3,0 | Student potrafi w niewielkim stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki | |
3,5 | Student potrafi w średnim stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki | |
4,0 | Student potrafi w dość dobrym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki | |
4,5 | Student potrafi w dobrym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki | |
5,0 | Student potrafi w bardzo dobrym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia mikrobiologiczne i interpretować ich wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B12_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie | 2,0 | Student nie ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie |
3,0 | Student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | Student ma w średnim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie | |
4,0 | Student ma w dość dobrym stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie | |
4,5 | Student ma w dobrym stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie | |
5,0 | Student ma w bardzo dobrym stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu gleby i potrzeby wykorzystania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie |
Literatura podstawowa
- Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1986
- A. Nowak, Mikrobiologia, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2000
- A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków:biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010
- A. Szember, Zarys mikrobiologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Fassiatova O., Grzyby mikroskopowe w mikrobiologii technicznej, WNT, Warszawa, 1983
- Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000
- Richards B.N., Wstęp do ekologii gleby, PWN, Warszawa, 1979