Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrometeorologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą |
C-2 | Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych. | 1 |
T-A-2 | Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię. | 1 |
T-A-3 | 3. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych. | 1 |
T-A-4 | 4. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku | 1 |
T-A-5 | 5. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów | 1 |
T-A-6 | 6. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu | 1 |
T-A-7 | 7. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne. | 2 |
T-A-8 | 8. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne | 1 |
T-W-2 | Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą | 1 |
T-W-3 | Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. | 1 |
T-W-4 | Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji | 1 |
T-W-5 | Warunki agroklimatyczne Polski | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Zaliczenie części teoretycznej ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 6 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy |
M-3 | Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B10_W01 Posiada podstawowa wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej | OG_1A_W02 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B10_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | OG_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-1 |
OG_1A_B10_U02 Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu | OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3 | S-2 |
OG_1A_B10_U03 Potrafi ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin ogrodniczych | OG_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B10_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy o idpowiedzialny podejmuje decyzje. | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-A-7, T-A-8, T-W-5 | M-3 | S-2 |
OG_1A_B10_K02 Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-A-8 | M-2, M-3 | S-2 |
OG_1A_B10_K03 Potrafi być liderem w grupie studentów opracowujących projekty związane z doborem różnych roślin do warunków klimatycznych | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-A-8 | M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B10_W01 Posiada podstawowa wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o elementach i zjawiskach meteorologicznych |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych | |
3,5 | Student posiada wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych w rozszerzonym zakresie | |
4,0 | Student posiada wiedzę o wpływie elementów i zjawisk atmosferycznych na rośliny ogrodnicze | |
4,5 | Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach atmosferycznych ograniczających produkcję ogrodniczą | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych, w tym również niekorzystnych, o ich wpływie na rośliny ogrodniczne, a także warunkach agroklimatycznych panujących w kraju |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B10_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | 2,0 | Student nie zna przyrządów do wykonywania pomiarów meteorologicznych |
3,0 | Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne | |
3,5 | Student zna niektóre przyrządy i potrafi wykonać prawidłowo pomiary | |
4,0 | Student zna większość przyrządów meteorologicznych i potrafi nimi prawidłowo wykonać pomiary | |
4,5 | Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary | |
5,0 | Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary, a także potrafi wykonać obserwacje zjawisk atmosferycznych | |
OG_1A_B10_U02 Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić w sposób graficzny omawianego elementu lub zjawiska atmosferycznego |
3,0 | Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego przebiegu czasowego przebiegu. Potrafi prowadzić dyskusję o osiągnietych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując również jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnim, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnimi, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, oszacować ich wiarygodność i przydatność. | |
OG_1A_B10_U03 Potrafi ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin ogrodniczych | 2,0 | Student nie potrafi ocenić zasobów i zagrożeń klimatycznych |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju | |
3,5 | Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej | |
4,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej | |
4,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych | |
5,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych i prawidłowo zinterpretować wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B10_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy o idpowiedzialny podejmuje decyzje. | 2,0 | Student nia ma świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy |
3,0 | Student ma świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy | |
4,0 | Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią | |
4,5 | Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie | |
5,0 | Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie | |
OG_1A_B10_K02 Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu | 2,0 | Student nie potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i współdziałać w grupie |
3,0 | Student potrafi w sposób kreatywny myśleć | |
3,5 | Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych | |
4,0 | Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych | |
4,5 | Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych, potrafi współdziałać w grupie | |
5,0 | Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych współdziała aktywnie w grupie, | |
OG_1A_B10_K03 Potrafi być liderem w grupie studentów opracowujących projekty związane z doborem różnych roślin do warunków klimatycznych | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonywać powierzonych mu zajęć |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi wykonywać zadania praktyczne powierzone na ćwiczeniach | |
3,5 | Student potrafi pozytywnie oddziaływać na kolegów z którymi współpracuje w grupie | |
4,0 | Student potrafi skupić uwagę innych kolegów pracujących nad wspólnym projektem | |
4,5 | Student potrafi zreferować wyniki wspólnej pracy w sposób przejrzysty i syntetyczny | |
5,0 | Student wyraźnie wyróżnia się w grupie pełniąc rolę lidera, nadając tempo pracy i wyciągając wnioski z uzyskanych wyników |
Literatura podstawowa
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
- Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3
Literatura dodatkowa
- red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1