Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Wpływ zlewni na jakość wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wpływ zlewni na jakość wód | ||
Specjalność | Ocena stanu i zagrożeń środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i procesów z dziedziny hydrologii oraz chemii nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu hydrologii, hydrochemii i gospodarki wodnej dotyczącej procesów kształtowania się składu chemicznego wód powierzchniowych |
C-2 | Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania. |
C-3 | Znajomość metod kontroli zanieczyszczeń punktowych i obszarowych. Znajomość infrastrukturalnych , technicznych i prawnych sposobów ochrony zasobów i jakości wody |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi | 2 |
T-A-2 | Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi | 2 |
T-A-3 | Modelowanie procesów hydrochemicznych oraz bilansu wodnego - przegląd modeli. | 2 |
T-A-4 | Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych. | 2 |
T-A-5 | Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy. | 2 |
T-W-2 | Elementy bilansu wodnego zlewni. Sposoby badania elementow bilansu. Skład chemiczny i jego zmiany na różnych etapach krążenia wody w zlewni. | 2 |
T-W-3 | Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód | 2 |
T-W-4 | Zanieczyszczenia punktowe i obszarowe. Bufory roślinne i inne naturalne sposoby łagodzenia skutków zanieczyszczeń. Woda w mieście - ochrona jakości, projektowanie systemu gospodarowania wodami deszczowymi. | 2 |
T-W-5 | System gospodarowania wodą w Polsce. Zintegrowana gospodarka wodna. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 1 |
A-A-2 | Opracowanie wyników badań omawianych na ćwiczeniach | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie raportu na podstawie zajęć praktycznych | 2 |
A-A-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Praca z podręcznikami | 5 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pracy wykonywanej w trakcie ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: analiza i ocena raportów i projektów |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D03-oz_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesów kształtujących skład chemiczny wód oraz metod ochrony zasobów wodnych i ich jakości | OS_2A_W07 | R2A_W05, R2A_W06 | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D03-oz_U01 Student zna źródła informacji o stanie wód oraz źródła danych hydrologicznych i hydrochemicznych | OS_2A_U03 | R2A_U02 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-2 | S-3, S-1 |
OS_2A_D03-oz_U02 Student potrafi analizować skład chemiczny wód oraz zinterpretować swoje obserwacje. Potrafi zidentyfikować występujące w zlewni zagrożenia jakości środowiska. | OS_2A_U05, OS_2A_U09, OS_2A_U08 | R2A_U05, R2A_U08, R2A_U09 | C-2, C-1, C-3 | T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D03-oz_K01 Student potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową. Zna znaczenie pracy służb i instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska | OS_2A_K02, OS_2A_K04, OS_2A_K05 | R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08 | C-2, C-3, C-1 | T-A-5, T-A-4, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D03-oz_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesów kształtujących skład chemiczny wód oraz metod ochrony zasobów wodnych i ich jakości | 2,0 | Nie zna podstawowych procesów hydrologicznych i hydrochemicznych. Nie ma pojęcia o metodach ochrony wód. |
3,0 | Zna podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych. | |
3,5 | Zna i rozumie podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych. | |
4,0 | Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować skład chemiczny wód. | |
4,5 | Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód. | |
5,0 | Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód. Potrafi wskazać najlepsze metody ochrony jakości i zasobów w konkretnych analizowanych przypadkach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D03-oz_U01 Student zna źródła informacji o stanie wód oraz źródła danych hydrologicznych i hydrochemicznych | 2,0 | Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. | |
3,5 | Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. | |
4,0 | Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni. | |
4,5 | Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni. | |
5,0 | Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego. | |
OS_2A_D03-oz_U02 Student potrafi analizować skład chemiczny wód oraz zinterpretować swoje obserwacje. Potrafi zidentyfikować występujące w zlewni zagrożenia jakości środowiska. | 2,0 | Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. | |
3,5 | Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. | |
4,0 | Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni. | |
4,5 | Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni. | |
5,0 | Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D03-oz_K01 Student potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową. Zna znaczenie pracy służb i instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska | 2,0 | Nie radzi sobie z pracą indywidualną i grupową |
3,0 | Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami | |
3,5 | Potrafi zorganizować pracę grupy w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami | |
4,0 | Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna znaczenie wykonywanych działań. | |
4,5 | Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań. | |
5,0 | Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań. Zna mechanizmy i narzędzia ochrony wód |
Literatura podstawowa
- Pociask – Karteczka J., Zlewnia – właściwości i procesy, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2006
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Bajkiewicz – Grabowka E., Magnuszewski A., Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2002