Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony hydrosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ochrony hydrosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii wody.
W-2Znajomość praw fizyki dotyczących płynów.
W-3Opanowana na poziomie akademickim umiejętność obliczeń matematycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami występującymi przy użytkowaniu hydrosfery.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy ( w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych) w zmiennych warunkach ciśnienia i temperatury .
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.2
T-A-2Zastosowanie równania Bernoulliego.2
T-A-3Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.2
T-A-4Oczyszczanie wody na filtrach o stałej grubości warstwy.2
T-A-5Zastosowanie sedymentacji do usuwania zanieczyszczeń.2
10
wykłady
T-W-1Własności płynów (w tym roztworów wieloskładnikowych i zawiesin). Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi.2
T-W-2Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej. Przykłady zastosowania równania Bernoulliego. Wypływ cieczy ze zbiornika.2
T-W-3Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.2
T-W-4Filtracja. Znaczenie filtracji w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków. Rodzaje filtracji. Filtracja przez warstwy o stałej grubości.2
T-W-5Sedymentacja. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona. Zastosowanie sedymentacji do oczyszczania ścieków.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-A-2Samodzielne wykonanie zadań kontrolnych5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zestawu zadań kontrolnych).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach wspólnie z nauczycielem.
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zestawu zadań zaliczających ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk naturalnych i wymuszonych występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Zna zasady obliczania parametrów fizykochemicznych wody, roztworów wieloskładnikowych, zawiesin. Ma wiedzę na temat obliczania podstawowych urządzeń związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
OS_2A_W01, OS_2A_W02R2A_W01, R2A_W03C-1, C-2, C-4, C-3T-A-5, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-W-5, T-A-2M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_U01
Student umie zastosować wiedzę na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Potrafi wyznaczyć parametry fizykochemiczne cieczy (w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych). Umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
OS_2A_U02, OS_2A_U06R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08C-3, C-2, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_K01
Student ma świadomość i rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję i przewidzieć jej skutki. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali swoje umiejętności. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole.
OS_2A_K01, OS_2A_K04, OS_2A_K05R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-1, C-4T-W-3, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-A-4, T-A-2M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk naturalnych i wymuszonych występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Zna zasady obliczania parametrów fizykochemicznych wody, roztworów wieloskładnikowych, zawiesin. Ma wiedzę na temat obliczania podstawowych urządzeń związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Nie zna podstawowych wzorów stosowanych przy obliczaniu parametrów cieczy. Nie potrafi przewidzieć skutków podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
3,0Student ma niewielką ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy. Na ogół poprawnie potrafi przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy. Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,0Student ma szeroką wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna nie tylko podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy, ale również wzory stosowane w obliczeniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,5Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna nie tylko podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy, ale również wzory stosowane w obliczeniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna nie tylko podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy, ale również wzory stosowane w obliczeniach z zakresu inżynierii hydrosfery (często wychodzące poza wymagany zakres materiału). Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_U01
Student umie zastosować wiedzę na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Potrafi wyznaczyć parametry fizykochemiczne cieczy (w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych). Umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
2,0Student nie ma wiedzy na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery, w związku z tym nie umie wyznaczyć parametrów fizykochemicznych cieczy ani wykonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
3,0Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać (nie zawsze całkiem samodzielnie) podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Czasami popełnia błędy w obliczeniach.
3,5Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Bardzo rzadko popełnia błędy w obliczeniach.
4,0Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy oraz wykonać samodzielnie i bezbłędnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Na ogół bezbłędnie potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,5Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy oraz wykonać samodzielnie i bezbłędnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Bezbłędnie potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska i zaproponować alternatywne rozwiązania.
5,0Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy oraz wykonać samodzielnie i bezbłędnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Bezbłędnie potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska i zaproponować alternatywne rozwiązania. Wykazując się szeroką wiedzą uzasadnia swoje wypowiedzi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_K01
Student ma świadomość i rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję i przewidzieć jej skutki. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali swoje umiejętności. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole.
2,0Student nie rozumie technicznych aspektów stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. Nie potrafi podjąć decyzji i przewidzieć jej skutków. Nie dokonuje samooceny własnych kompetencji i nie doskonali swoich umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
3,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, jednak unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Rzadko dokonuje samooceny i nie doskonali swoich umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
3,5Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, jednak unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Dokonuje samooceny i stara się doskonalić swoje umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
4,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich. Samodzielnie podejmuje na ogół trafne decyzje i przewiduje ich skutki. Dokonuje samooceny i stara się doskonalić swoje umiejętności. Dość dobrze pracuje w zespole.
4,5Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich. Samodzielnie podejmuje trafne decyzje i przewiduje ich skutki. Dokonuje samooceny i systematycznie doskonali swoje umiejętności. Bardzo dobrze pracuje w zespole.
5,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich. Samodzielnie podejmuje trafne decyzje i przewiduje ich skutki. Dokonuje samooceny i systematycznie doskonali swoje umiejętności. Bardzo dobrze pracuje w zespole. Potrafi zmobilizować innych studentów do lepszej pracy w zespole i doskonalenia swoich umiejętności.

Literatura podstawowa

  1. R. Koch, A. Naworyta, Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 2004
  2. A.N. Płanowski, W.M. Ramm, S.Z. Kagan, Inżynieria chemiczna, WNT, 1974

Literatura dodatkowa

  1. L. Gradoń, A. Selecki, Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.2
T-A-2Zastosowanie równania Bernoulliego.2
T-A-3Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.2
T-A-4Oczyszczanie wody na filtrach o stałej grubości warstwy.2
T-A-5Zastosowanie sedymentacji do usuwania zanieczyszczeń.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własności płynów (w tym roztworów wieloskładnikowych i zawiesin). Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi.2
T-W-2Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej. Przykłady zastosowania równania Bernoulliego. Wypływ cieczy ze zbiornika.2
T-W-3Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.2
T-W-4Filtracja. Znaczenie filtracji w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków. Rodzaje filtracji. Filtracja przez warstwy o stałej grubości.2
T-W-5Sedymentacja. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona. Zastosowanie sedymentacji do oczyszczania ścieków.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-A-2Samodzielne wykonanie zadań kontrolnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-2_W01Posiada wiedzę na temat zjawisk naturalnych i wymuszonych występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Zna zasady obliczania parametrów fizykochemicznych wody, roztworów wieloskładnikowych, zawiesin. Ma wiedzę na temat obliczania podstawowych urządzeń związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
OS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami występującymi przy użytkowaniu hydrosfery.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy ( w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych) w zmiennych warunkach ciśnienia i temperatury .
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
Treści programoweT-A-5Zastosowanie sedymentacji do usuwania zanieczyszczeń.
T-W-4Filtracja. Znaczenie filtracji w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków. Rodzaje filtracji. Filtracja przez warstwy o stałej grubości.
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.
T-A-3Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.
T-W-1Własności płynów (w tym roztworów wieloskładnikowych i zawiesin). Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi.
T-W-3Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.
T-W-2Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej. Przykłady zastosowania równania Bernoulliego. Wypływ cieczy ze zbiornika.
T-A-4Oczyszczanie wody na filtrach o stałej grubości warstwy.
T-W-5Sedymentacja. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona. Zastosowanie sedymentacji do oczyszczania ścieków.
T-A-2Zastosowanie równania Bernoulliego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusje).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zestawu zadań zaliczających ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Nie zna podstawowych wzorów stosowanych przy obliczaniu parametrów cieczy. Nie potrafi przewidzieć skutków podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
3,0Student ma niewielką ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy. Na ogół poprawnie potrafi przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy. Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,0Student ma szeroką wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna nie tylko podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy, ale również wzory stosowane w obliczeniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,5Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna nie tylko podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy, ale również wzory stosowane w obliczeniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna nie tylko podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy, ale również wzory stosowane w obliczeniach z zakresu inżynierii hydrosfery (często wychodzące poza wymagany zakres materiału). Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-2_U01Student umie zastosować wiedzę na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Potrafi wyznaczyć parametry fizykochemiczne cieczy (w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych). Umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
OS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy ( w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych) w zmiennych warunkach ciśnienia i temperatury .
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-3Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.
T-A-4Oczyszczanie wody na filtrach o stałej grubości warstwy.
T-A-2Zastosowanie równania Bernoulliego.
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.
T-A-5Zastosowanie sedymentacji do usuwania zanieczyszczeń.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zestawu zadań kontrolnych).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach wspólnie z nauczycielem.
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zestawu zadań zaliczających ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery, w związku z tym nie umie wyznaczyć parametrów fizykochemicznych cieczy ani wykonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
3,0Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać (nie zawsze całkiem samodzielnie) podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Czasami popełnia błędy w obliczeniach.
3,5Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Bardzo rzadko popełnia błędy w obliczeniach.
4,0Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy oraz wykonać samodzielnie i bezbłędnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Na ogół bezbłędnie potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,5Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy oraz wykonać samodzielnie i bezbłędnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Bezbłędnie potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska i zaproponować alternatywne rozwiązania.
5,0Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy oraz wykonać samodzielnie i bezbłędnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Bezbłędnie potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska i zaproponować alternatywne rozwiązania. Wykazując się szeroką wiedzą uzasadnia swoje wypowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-2_K01Student ma świadomość i rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję i przewidzieć jej skutki. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali swoje umiejętności. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami występującymi przy użytkowaniu hydrosfery.
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-3Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.
T-W-1Własności płynów (w tym roztworów wieloskładnikowych i zawiesin). Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi.
T-W-4Filtracja. Znaczenie filtracji w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków. Rodzaje filtracji. Filtracja przez warstwy o stałej grubości.
T-W-2Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej. Przykłady zastosowania równania Bernoulliego. Wypływ cieczy ze zbiornika.
T-A-3Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.
T-A-5Zastosowanie sedymentacji do usuwania zanieczyszczeń.
T-W-5Sedymentacja. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona. Zastosowanie sedymentacji do oczyszczania ścieków.
T-A-4Oczyszczanie wody na filtrach o stałej grubości warstwy.
T-A-2Zastosowanie równania Bernoulliego.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zestawu zadań kontrolnych).
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusje).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zestawu zadań zaliczających ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach wspólnie z nauczycielem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie technicznych aspektów stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. Nie potrafi podjąć decyzji i przewidzieć jej skutków. Nie dokonuje samooceny własnych kompetencji i nie doskonali swoich umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
3,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, jednak unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Rzadko dokonuje samooceny i nie doskonali swoich umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
3,5Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, jednak unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Dokonuje samooceny i stara się doskonalić swoje umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
4,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich. Samodzielnie podejmuje na ogół trafne decyzje i przewiduje ich skutki. Dokonuje samooceny i stara się doskonalić swoje umiejętności. Dość dobrze pracuje w zespole.
4,5Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich. Samodzielnie podejmuje trafne decyzje i przewiduje ich skutki. Dokonuje samooceny i systematycznie doskonali swoje umiejętności. Bardzo dobrze pracuje w zespole.
5,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich. Samodzielnie podejmuje trafne decyzje i przewiduje ich skutki. Dokonuje samooceny i systematycznie doskonali swoje umiejętności. Bardzo dobrze pracuje w zespole. Potrafi zmobilizować innych studentów do lepszej pracy w zespole i doskonalenia swoich umiejętności.