Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony hydrosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria ochrony hydrosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii wody. |
W-2 | Znajomość praw fizyki dotyczących płynów. |
W-3 | Opanowana na poziomie akademickim umiejętność obliczeń matematycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami występującymi przy użytkowaniu hydrosfery. |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy ( w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych) w zmiennych warunkach ciśnienia i temperatury . |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. |
C-4 | Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi. | 2 |
T-A-2 | Zastosowanie równania Bernoulliego. | 2 |
T-A-3 | Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników. | 2 |
T-A-4 | Oczyszczanie wody na filtrach o stałej grubości warstwy. | 2 |
T-A-5 | Zastosowanie sedymentacji do usuwania zanieczyszczeń. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Własności płynów (w tym roztworów wieloskładnikowych i zawiesin). Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi. | 2 |
T-W-2 | Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej. Przykłady zastosowania równania Bernoulliego. Wypływ cieczy ze zbiornika. | 2 |
T-W-3 | Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne. | 2 |
T-W-4 | Filtracja. Znaczenie filtracji w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków. Rodzaje filtracji. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. | 2 |
T-W-5 | Sedymentacja. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona. Zastosowanie sedymentacji do oczyszczania ścieków. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 10 |
A-A-2 | Samodzielne wykonanie zadań kontrolnych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusje). |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zestawu zadań kontrolnych). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach wspólnie z nauczycielem. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zestawu zadań zaliczających ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O07-2_W01 Posiada wiedzę na temat zjawisk naturalnych i wymuszonych występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Zna zasady obliczania parametrów fizykochemicznych wody, roztworów wieloskładnikowych, zawiesin. Ma wiedzę na temat obliczania podstawowych urządzeń związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. | OS_2A_W01, OS_2A_W02 | R2A_W01, R2A_W03 | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-A-5, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-W-5, T-A-2 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O07-2_U01 Student umie zastosować wiedzę na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Potrafi wyznaczyć parametry fizykochemiczne cieczy (w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych). Umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. | OS_2A_U02, OS_2A_U06 | R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08 | C-3, C-2, C-4 | T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O07-2_K01 Student ma świadomość i rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję i przewidzieć jej skutki. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali swoje umiejętności. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole. | OS_2A_K01, OS_2A_K04, OS_2A_K05 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07 | C-1, C-4 | T-W-3, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O07-2_W01 Posiada wiedzę na temat zjawisk naturalnych i wymuszonych występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Zna zasady obliczania parametrów fizykochemicznych wody, roztworów wieloskładnikowych, zawiesin. Ma wiedzę na temat obliczania podstawowych urządzeń związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Nie zna podstawowych wzorów stosowanych przy obliczaniu parametrów cieczy. Nie potrafi przewidzieć skutków podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. |
3,0 | Student ma niewielką ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy. Na ogół poprawnie potrafi przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy. Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. | |
4,0 | Student ma szeroką wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna nie tylko podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy, ale również wzory stosowane w obliczeniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. | |
4,5 | Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna nie tylko podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy, ale również wzory stosowane w obliczeniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. | |
5,0 | Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna nie tylko podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy, ale również wzory stosowane w obliczeniach z zakresu inżynierii hydrosfery (często wychodzące poza wymagany zakres materiału). Potrafi poprawnie przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O07-2_U01 Student umie zastosować wiedzę na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Potrafi wyznaczyć parametry fizykochemiczne cieczy (w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych). Umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery, w związku z tym nie umie wyznaczyć parametrów fizykochemicznych cieczy ani wykonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. |
3,0 | Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać (nie zawsze całkiem samodzielnie) podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Czasami popełnia błędy w obliczeniach. | |
3,5 | Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Bardzo rzadko popełnia błędy w obliczeniach. | |
4,0 | Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy oraz wykonać samodzielnie i bezbłędnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Na ogół bezbłędnie potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. | |
4,5 | Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy oraz wykonać samodzielnie i bezbłędnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Bezbłędnie potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska i zaproponować alternatywne rozwiązania. | |
5,0 | Student umie wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy oraz wykonać samodzielnie i bezbłędnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Bezbłędnie potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska i zaproponować alternatywne rozwiązania. Wykazując się szeroką wiedzą uzasadnia swoje wypowiedzi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O07-2_K01 Student ma świadomość i rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję i przewidzieć jej skutki. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali swoje umiejętności. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole. | 2,0 | Student nie rozumie technicznych aspektów stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. Nie potrafi podjąć decyzji i przewidzieć jej skutków. Nie dokonuje samooceny własnych kompetencji i nie doskonali swoich umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole. |
3,0 | Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, jednak unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Rzadko dokonuje samooceny i nie doskonali swoich umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole. | |
3,5 | Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, jednak unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Dokonuje samooceny i stara się doskonalić swoje umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole. | |
4,0 | Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich. Samodzielnie podejmuje na ogół trafne decyzje i przewiduje ich skutki. Dokonuje samooceny i stara się doskonalić swoje umiejętności. Dość dobrze pracuje w zespole. | |
4,5 | Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich. Samodzielnie podejmuje trafne decyzje i przewiduje ich skutki. Dokonuje samooceny i systematycznie doskonali swoje umiejętności. Bardzo dobrze pracuje w zespole. | |
5,0 | Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich. Samodzielnie podejmuje trafne decyzje i przewiduje ich skutki. Dokonuje samooceny i systematycznie doskonali swoje umiejętności. Bardzo dobrze pracuje w zespole. Potrafi zmobilizować innych studentów do lepszej pracy w zespole i doskonalenia swoich umiejętności. |
Literatura podstawowa
- R. Koch, A. Naworyta, Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 2004
- A.N. Płanowski, W.M. Ramm, S.Z. Kagan, Inżynieria chemiczna, WNT, 1974
Literatura dodatkowa
- L. Gradoń, A. Selecki, Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985