Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ochrona przyrody

Sylabus przedmiotu Rekultywacja gruntów glebowych i bezglebowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekultywacja gruntów glebowych i bezglebowych
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,38zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje o właściwościach gleb i gruntów oraz o środowisku i jego ochronie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby rekultywacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych2
T-A-2Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego2
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją2
T-A-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i obowiązujące regulacje prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i sposobu użytkowania2
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne2
T-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych2
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze2
T-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów2
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych2
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D02-rek_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz zaplanowania dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
OS_2A_W02R2A_W01, R2A_W03C-3, C-4, C-2T-W-2, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-A-3, T-W-4, T-W-3M-3, M-6, M-4, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D02-rek_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
OS_2A_U05R2A_U05, R2A_U08C-2, C-4, C-3T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-5, T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-3M-3, M-6, M-1, M-5, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D02-rek_K01
W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
OS_2A_K04, OS_2A_K05R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06C-2, C-3, C-4, C-1T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4M-3, M-4, M-5, M-6, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D02-rek_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz zaplanowania dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z rekultywacją gruntów
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna niektóre treści teoretyczne związane z degradacją i rekultywacją gruntów
3,5Student wykazuje się połowiczną wiedzą w zakresie rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna większość treści teoretycznych dotyczących degradacji, dewastacji i rekultywacji gruntów
4,5Student wykazuje się prawie pełną (ponad dobrą) wiedzą w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, tj. zna wszystkie teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D02-rek_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu zdegradowania gruntów i doboru dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student posiada podstawowe (dostateczne) umiejętności w zakresie określonym nazwą przedmiotu
3,5Student wykazuje się połowicznymi umiejętnościami w zakresie oceny stopnia zdegradowania gruntów i doboru dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student posiada dobre umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi w większości przypadków właściwie określić rodzaj i stan zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
4,5Umiejętności studenta są na poziomie ponad dobrym, tj. prawie we wszystkich przypadkach określa on prawidłowo stan degradacji gruntów i właściwie dobiera metody ich rekultywacji
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności przedmiotowe, tj. we wszystkich przypadkach właściwie określa kierunek i nasilenie degradacji gruntów oraz dobiera odpowiednie sposoby ich rekultywacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D02-rek_K01
W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, nie ma żadnej świadomości powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną (podstawową) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma dostateczną świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma dobrą świadomość powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go ponad dobra świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować działania zespołowe i zmotywować do działania członków zespołu, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego

Literatura podstawowa

  1. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
  2. Akt prawny, Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku, Dz.U. 1995 Nr 16 poz. 78 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 1995
  3. Akt prawny, Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi z dnia 9 września 2002 roku, Dz.U. 2002 Nr 165 poz. 1359 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. AR w Lublinie, Lublin, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych2
T-A-2Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego2
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją2
T-A-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i obowiązujące regulacje prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i sposobu użytkowania2
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne2
T-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych2
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze2
T-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów2
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych2
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D02-rek_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz zaplanowania dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych)
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów
Treści programoweT-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją
T-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych)
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z rekultywacją gruntów
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna niektóre treści teoretyczne związane z degradacją i rekultywacją gruntów
3,5Student wykazuje się połowiczną wiedzą w zakresie rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna większość treści teoretycznych dotyczących degradacji, dewastacji i rekultywacji gruntów
4,5Student wykazuje się prawie pełną (ponad dobrą) wiedzą w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, tj. zna wszystkie teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D02-rek_U01W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych)
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
Treści programoweT-A-1Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-A-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i obowiązujące regulacje prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów
T-A-2Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne
T-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych
T-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Praca w grupach
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-2Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych)
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu zdegradowania gruntów i doboru dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student posiada podstawowe (dostateczne) umiejętności w zakresie określonym nazwą przedmiotu
3,5Student wykazuje się połowicznymi umiejętnościami w zakresie oceny stopnia zdegradowania gruntów i doboru dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student posiada dobre umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi w większości przypadków właściwie określić rodzaj i stan zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
4,5Umiejętności studenta są na poziomie ponad dobrym, tj. prawie we wszystkich przypadkach określa on prawidłowo stan degradacji gruntów i właściwie dobiera metody ich rekultywacji
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności przedmiotowe, tj. we wszystkich przypadkach właściwie określa kierunek i nasilenie degradacji gruntów oraz dobiera odpowiednie sposoby ich rekultywacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D02-rek_K01W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych)
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby rekultywacji gruntów
Treści programoweT-A-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i obowiązujące regulacje prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
T-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów
T-A-1Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją
T-A-2Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego
T-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, nie ma żadnej świadomości powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną (podstawową) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma dostateczną świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma dobrą świadomość powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go ponad dobra świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować działania zespołowe i zmotywować do działania członków zespołu, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego