Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ochrona przyrody
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo żywności i żywienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo żywności i żywienia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawowa wiedzę o wpływie środowiska produkcji rolniczej na jakość surowców żywnościowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy o cechach decydujących o jakości i bezpieczeństwie żywności oraz czynnikach środowiskowych i technologicznych wpływających na ksztaltowanie tych cech |
C-2 | Zapoznanie studenta z oceną poziomu zawartości składników odżywczych i szkodliwych w żywności i zasadami prawidłowego żywienia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady prawidłowego żywienia, modele żywienia, normy na energię i składniki odżywcze | 2 |
T-A-2 | Ocena zawartości niektórych składników odżywczych i prozdrowotnych w wybranych surowcach i produktach gotowych | 4 |
T-A-3 | Porównanie zawartości składników szkodliwych i w artykułach żywnościowych konwencjonalnych i ekologicznych | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie jakości żywności i prawidłowego żywienia w kształtowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka odżywczych i prozdrowotnych składników żywności oraz czynników wpływających na ich zawartość | 3 |
T-W-3 | Żywność jako źródło naturalnych składników nieodżywczych, zanieczyszczeń chemicznych wynikających ze stanu środowiska naturalnego oraz składników chemicznych celowo wprowadzanych do żywności | 4 |
T-W-4 | Czynniki śrowiskowe i technologiczne wpływające na jakość żywności | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Prezentacje metod i wyników oceny wskaźników jakości żywności |
M-3 | Dyskusja nad omawianymi zagadnieniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O08-1_W01 Sudent posiada wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i zasadach prawidłowego żywienia oraz możliwości wykorzystania czynników środowiskowych i technologicznych w celu poprawy jakości żywności i życia człowieka | OS_2A_W06 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05 | C-2, C-1 | T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O08-1_U01 Potrafi analizować problemy związane z bezpieczeństwem i jakością żywności, ocenić wybrane jej cechy oraz zagrożenia dla konsumenta wynikające z obecności w żywności substancji niepożądanych | OS_2A_U05 | R2A_U05, R2A_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O08-1_K01 Student zna działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa żywności i ograniczające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń | OS_2A_K05 | R2A_K04, R2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O08-1_W01 Sudent posiada wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i zasadach prawidłowego żywienia oraz możliwości wykorzystania czynników środowiskowych i technologicznych w celu poprawy jakości żywności i życia człowieka | 2,0 | student nie ma wiedzy o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności |
3,0 | student wykazuje dostateczną wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka | |
3,5 | student ma zadowalającą wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka | |
4,0 | student ma dobrą znajomość wskaźników bezpieczeństwa żywności i prawidłowego zywienia oraz wiedzę o czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka | |
4,5 | student w stopniu więcej niż dobrym zna wskaźniki bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynniki technologiczne i środowiskowe umozliwiające poprawę jakości żywności i życia człowieka | |
5,0 | student ma bardzo dobrą wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O08-1_U01 Potrafi analizować problemy związane z bezpieczeństwem i jakością żywności, ocenić wybrane jej cechy oraz zagrożenia dla konsumenta wynikające z obecności w żywności substancji niepożądanych | 2,0 | student nie potrafi analizować problemów związanych z jakością i bezpieczeństwem żywności |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zarowno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta | |
3,5 | student w stopniu zadowalającym potrafi analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zarówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta | |
4,0 | student dobrze potrafi analizować problemy dotyczące jakości i bezpieczeństwa żywności oraz ocenić wybrane jej cechy, zarówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta | |
4,5 | student w stopniu więcej niż dobrym potrafi analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zarówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta | |
5,0 | student bardzo dobrze potrafi analizować prolemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zrówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O08-1_K01 Student zna działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa żywności i ograniczające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń | 2,0 | student nie zna działań prowadzących do zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń |
3,0 | student zna w podstawowym stopniu działania zwiększające bezpieczeństwo żywności i ograniczajające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń | |
3,5 | student dość dobrze zna działania zwiększajace bezpieczeństwo żywności i ograniczające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń | |
4,0 | student dobrze zna działania prowadzące do zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń | |
4,5 | student w stopniu więcej niż dobrym zna działania prowadzące do zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń | |
5,0 | student bardzo dobrze zna działania prowadzące zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń |
Literatura podstawowa
- Kunachowicz H., Czarnkowska-Misztal E., Turlejska H., Zasady żywienia człowieka, WSiP, Warszawa, 2007
- Małecka M. (red.), Żywność bezpieczna dla konsumenta, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2006
- Kijowski J., Sikora T. (red.), Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Świetlikowska K. (red.), Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2010
- Sikorski Z., Chemia żywności. Składniki żywności, WNT, Warszawa, 2007