Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ochrona przyrody

Sylabus przedmiotu Oczyszczanie i remediacja gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oczyszczanie i remediacja gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z ochroną powierzchni ziemi i gleby.
W-2Student powinien znać podstawowe rodzaje zanieczyszczeń oraz rodzaje procesów technologicznych związanych z możliwością zagrożeniem środowiska glebowego.
W-3Student powinien dysponować podstawową wiedzą w zakresie aktów prawnych związanych z ochroną powierzchni ziemi i gleby.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
C-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza prawnych aspektów oceny stanu i zanieczyszczenia gleb i gruntów. Określenie roli obowiązujących standardów jakości gleby i ziemi w ocenie stanu zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz w ocenie efektywności procesu oczyszczania.2
T-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.2
T-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.3
T-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.3
10
wykłady
T-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.2
T-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.4
T-W-3Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych.3
T-W-4Przedstawienie innowacyjnych metod chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb i wód podziemnych. Rachunek ekonomiczny metod oczyszczania i remediacji gruntów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnistwo w ćwiczeniach10
A-A-2przygotowanie projektu zaliczeniowego5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2objasnianie lub wyjaśnianie
M-3wykład informacyjny
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty
S-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O05-2_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych.
OS_2A_W02, OS_2A_W05, OS_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-4, M-3, M-2, M-1S-2
OS_2A_O05-2_W02
student posiada rozszerzoną wiedzę na temat żródeł zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma rozszerzona wiedze na temat netod stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi ocenić ryzyko dla środowiska naturalnego wynikające z antropogenicznych zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma wiedze na temat projektów rwkultywacyjnych oraz zna zasady ich zastosowania.
OS_2A_W02, OS_2A_W05, OS_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-2, C-1, C-3T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-5, M-3S-1, S-2
OS_2A_O05-2_W03
Student ma wiedzę na temat szkód w środowisku naturalnym powodowanych przez zanieczyszczenia antropogeniczne. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości środowiska naturalnego.
OS_2A_W02, OS_2A_W05, OS_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-3, C-1, C-2T-A-2, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-5, M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O05-2_U01
Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie
OS_2A_U01, OS_2A_U02R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-4M-4, M-5, M-1S-2, S-1
OS_2A_O05-2_U02
Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U05, OS_2A_U07R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4M-3, M-4, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O05-2_K01
Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.
OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08C-3, C-1, C-2T-W-2, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-A-3M-5, M-3, M-4, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O05-2_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych.
2,0student nie potrafi zidentyfikować podstawowych zagrożeń dla środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Nie zna podstawowych pojęć i definicji związanych z przedmiotem. Nie potrafi zdefiniować metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
3,0student ma wiedze na temat podstawowych substancji szkodliwych dla środowiska glebowego. Potrafi zdefiniować podstawowe metody oczyszczania i remediacji gruntów. W ograniczonym stopniu jest w stanie określić szkodę w środowisku i podać możliwości jej eliminacji.
3,5student ma wiedze na temat podstawowych substancji szkodliwych dla środowiska glebowego. Zna definicje i pojęcia charakterystyczne dla przedmiotu. Zna metody oczyszczania i remediacji gruntów. Potrafi okrełśić szkodę w środowisku i podać prawidłowe sposoby jej eliminacji.
4,0student ma pogłebioną wiedze na temat substancji pochodzenia antropogenicznego, które zagrażają środowisku glebowemu. Potrafi określić ich wpływ i podać roazwiązania dotyczace orgraniczenia ich negatywnego wpływu. Zna metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Ma podstawy do samodzielnego stworzenia projektu remediacji wybranego obszaru zanieczyszczonego.
4,5student ma pogłebioną wiedze na temat substancji pochodzenia antropogenicznego, które zagrażają środowisku glebowemu.Zna metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Potrafi samodzielnie stworzyć podstawy projektu remediacji wybranego obszaru zanieczyszczonego.
5,0Student ma pogłębiona wiedze na temet zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma rozrzerzoną wiedzę na temat stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Jest przygotowany do samodzielnego stworzenia projektu remediacji obszaru zanieczyszczonego. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu.
OS_2A_O05-2_W02
student posiada rozszerzoną wiedzę na temat żródeł zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma rozszerzona wiedze na temat netod stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi ocenić ryzyko dla środowiska naturalnego wynikające z antropogenicznych zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma wiedze na temat projektów rwkultywacyjnych oraz zna zasady ich zastosowania.
2,0student nie potrafi zidentyfikować podstawowych zagrożeń dla środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Nie zna podstawowych pojęć i definicji związanych z przedmiotem. Nie potrafi zdefiniować podstawowych metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia antropogeniczne dla środowiska glebowego oraz określić możliwośc ich eliminacji. Zna podstawowe pojęcia i definicje związane z przedmiotem. Potrafi zdefiniować podastwowe metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów.
3,5Zna zagrożenia środowiska glebowego pochodzenia antropogenicznego oraz umie okreśłić możliwości ich eliminacji. Zna definicje i pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu. Potrafi zdefiniować podastwowe metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów.
4,0Student ma wiedze na temat zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma wiedzę na temat prawidłowego stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu.
4,5Student ma pogłębiona wiedze na temat zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma wiedzę na temat stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Jest przygotowany do samodzielnego stworzenia podstaw projektu remediacji obszaru zanieczyszczonego. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu.
5,0Student ma pogłębiona wiedze na temet zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma rozrzerzoną wiedzę na temat stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Jest przygotowany do samodzielnego stworzenia projektu remediacji obszaru zanieczyszczonego. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu.
OS_2A_O05-2_W03
Student ma wiedzę na temat szkód w środowisku naturalnym powodowanych przez zanieczyszczenia antropogeniczne. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości środowiska naturalnego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat zagrożeń dla środowiska glebowego. Nie umie zdefiniować szkody w środowisku spowodowanej działalnością człowieka. Nie zna podstawowych metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
3,0Student ma dostateczną wiedzę na temat zagrożeń dla środowiska glebowego. Umie zdefiniować szkody w środowisku spowodowane działalnością człowieka. Zna podstawowe metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
3,5Student ma wiedzę na temat zagrożeń dla środowiska glebowego. Umie prawidłowo zdefiniować szkody w środowisku spowodowane działalnością człowieka. Zna podstawowe metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
4,0Student ma wiedzę na temat szkód w środowisku glebowym powodowanych działalności antropogeniczną. Posiada wiedze na temat możliwości wykorzystania technik i metod oczyszczania i remediacji gruntów w kształtowaniu potencjału przyroy i poprawy stanu środowiska naturalnego.
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę na temat szkód w środowisku glebowym powodowanych działalności antropogeniczną. Posiada wiedze na temat możliwości wykorzystania technik i metod oczyszczania i remediacji gruntów w kształtowaniu potencjału przyroy i poprawy stanu środowiska naturalnego.
5,0Student ma rozszerzoną wiedzę na temat szkód w środowisku glebowym powodowanych działalności antropogeniczną. Posiada pogłębiona wiedze na temat możliwości wykorzystania technik i metod oczyszczania i remediacji gruntów w kształtowaniu potencjału przyroy i poprawy stanu środowiska naturalnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O05-2_U01
Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie
2,0student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji. Nie zna podstawowych pojęć i definicji.
3,0Student potrafi wyszukać potrzebne informacje w podstawowym zakresie. Zna definicje i pojęcia związane z tematem przedmiotu.
3,5Student samodzielnie potraf wyszukiwać potrzebne informacje i dokonuje ich analizy. Zna podstawowe zagrożenia środowiska glebowego i przy pomocy nauczyciela potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe.
4,0Student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji i dokonuje ich analizy. Zna podstawowe zagrożenia środowiska glebowego i potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe.
4,5Student umiejętnie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji i dokonuje ich dokładnej analizy. Zna zagrożenia środowiska glebowego i potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe.
5,0Student biegle potrafi wyszukiwać potrzebne informacje i dokonuje ich dokładnej analizy. Zna zagrożenia środowiska glebowego i potrafi zastosować metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe. Samodzielnie formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz.
OS_2A_O05-2_U02
Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska.
2,0student nie potrafi dokonać podstawowej analizy zagrożeń środowiska glebowego. Nie umie dobrać metod i technik oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia
3,0student potrafi dokonać podstawowej analizy zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia.
3,5student potrafi dokonać analizę zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia. Posiada zasoby słownictwa pozwalające mu na formułowanie ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce.
4,0student prawidłowo dokonuję oceny ryzyka i zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia. PDobrze radzi sobie z formułowaniem ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce.
4,5Student ma wiedzę na temat zagrożeń środowiska glebowego. Potrafi dobrać odpowiednie metody oczyszczania i remediacji gruntów oraz ocenic stan środowiska naturalnego. Przeprowadza analizę i ocenia wykonywane przez siebie zadania. Posiada sprawność w formułowaniu ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce.
5,0Student ma pogłebiona wiedzę na temat zagrożeń środowiska glebowego. Potrafi dobrać odpowiednie metody oczyszczania i remediacji gruntów oraz prawidłowo ocenic stan środowiska naturalnego. Z łatwościa przeprowadza analizę i ocenia wykonywane przez siebie zadania. Posiada wysoką sprawność w formułowaniu ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O05-2_K01
Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.
2,0Student nie potrafi podjać decyzji dotyczacych oceny stanu i ochrony środowiska. Nie dostrzega ryzyka i nie potrafi ocenić skutków działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów.
3,0Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Przy pomocy nauczyciela dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów.
3,5Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Przy pomocy nauczyciela dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna podstawowe metody minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe.
4,0Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe. Pracuje w grupie.
4,5Student samodzielnie potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska. Jest kreatywny w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.
5,0Student samodzielnie potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.

Literatura podstawowa

  1. R. Bednarek, H. Dziadowiec, Badania Ekologiczno-Gleboznawcze, Warszawa, 2002
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska, w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi., (Dz. U. z dnia 4 października 2002 r.), z dnia 9 września 2002 r., 2002
  3. Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, Ustawa Prawo ochrony środowiska, (Dz.U.2008.25.150)., z dnia 27 kwietnia 2001 r., 2001

Literatura dodatkowa

  1. Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, Ustawa o odpadach, tekst jednolity opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 39 z roku 2007 poz.251., z 27 kwietnia 2001, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza prawnych aspektów oceny stanu i zanieczyszczenia gleb i gruntów. Określenie roli obowiązujących standardów jakości gleby i ziemi w ocenie stanu zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz w ocenie efektywności procesu oczyszczania.2
T-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.2
T-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.3
T-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.2
T-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.4
T-W-3Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych.3
T-W-4Przedstawienie innowacyjnych metod chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb i wód podziemnych. Rachunek ekonomiczny metod oczyszczania i remediacji gruntów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnistwo w ćwiczeniach10
A-A-2przygotowanie projektu zaliczeniowego5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-2_W01Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
OS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
OS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
Treści programoweT-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.
T-W-3Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych.
T-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-3wykład informacyjny
M-2objasnianie lub wyjaśnianie
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować podstawowych zagrożeń dla środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Nie zna podstawowych pojęć i definicji związanych z przedmiotem. Nie potrafi zdefiniować metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
3,0student ma wiedze na temat podstawowych substancji szkodliwych dla środowiska glebowego. Potrafi zdefiniować podstawowe metody oczyszczania i remediacji gruntów. W ograniczonym stopniu jest w stanie określić szkodę w środowisku i podać możliwości jej eliminacji.
3,5student ma wiedze na temat podstawowych substancji szkodliwych dla środowiska glebowego. Zna definicje i pojęcia charakterystyczne dla przedmiotu. Zna metody oczyszczania i remediacji gruntów. Potrafi okrełśić szkodę w środowisku i podać prawidłowe sposoby jej eliminacji.
4,0student ma pogłebioną wiedze na temat substancji pochodzenia antropogenicznego, które zagrażają środowisku glebowemu. Potrafi określić ich wpływ i podać roazwiązania dotyczace orgraniczenia ich negatywnego wpływu. Zna metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Ma podstawy do samodzielnego stworzenia projektu remediacji wybranego obszaru zanieczyszczonego.
4,5student ma pogłebioną wiedze na temat substancji pochodzenia antropogenicznego, które zagrażają środowisku glebowemu.Zna metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Potrafi samodzielnie stworzyć podstawy projektu remediacji wybranego obszaru zanieczyszczonego.
5,0Student ma pogłębiona wiedze na temet zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma rozrzerzoną wiedzę na temat stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Jest przygotowany do samodzielnego stworzenia projektu remediacji obszaru zanieczyszczonego. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-2_W02student posiada rozszerzoną wiedzę na temat żródeł zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma rozszerzona wiedze na temat netod stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi ocenić ryzyko dla środowiska naturalnego wynikające z antropogenicznych zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma wiedze na temat projektów rwkultywacyjnych oraz zna zasady ich zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
OS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
OS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
Treści programoweT-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.
T-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.
T-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-5dyskusja dydaktyczna
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty
S-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować podstawowych zagrożeń dla środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Nie zna podstawowych pojęć i definicji związanych z przedmiotem. Nie potrafi zdefiniować podstawowych metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia antropogeniczne dla środowiska glebowego oraz określić możliwośc ich eliminacji. Zna podstawowe pojęcia i definicje związane z przedmiotem. Potrafi zdefiniować podastwowe metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów.
3,5Zna zagrożenia środowiska glebowego pochodzenia antropogenicznego oraz umie okreśłić możliwości ich eliminacji. Zna definicje i pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu. Potrafi zdefiniować podastwowe metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów.
4,0Student ma wiedze na temat zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma wiedzę na temat prawidłowego stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu.
4,5Student ma pogłębiona wiedze na temat zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma wiedzę na temat stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Jest przygotowany do samodzielnego stworzenia podstaw projektu remediacji obszaru zanieczyszczonego. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu.
5,0Student ma pogłębiona wiedze na temet zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma rozrzerzoną wiedzę na temat stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Jest przygotowany do samodzielnego stworzenia projektu remediacji obszaru zanieczyszczonego. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-2_W03Student ma wiedzę na temat szkód w środowisku naturalnym powodowanych przez zanieczyszczenia antropogeniczne. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
OS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
OS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
C-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
Treści programoweT-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.
T-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.
T-A-1Analiza prawnych aspektów oceny stanu i zanieczyszczenia gleb i gruntów. Określenie roli obowiązujących standardów jakości gleby i ziemi w ocenie stanu zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz w ocenie efektywności procesu oczyszczania.
T-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
T-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.
Metody nauczaniaM-5dyskusja dydaktyczna
M-4metoda przypadków
M-1wykład problemowy
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat zagrożeń dla środowiska glebowego. Nie umie zdefiniować szkody w środowisku spowodowanej działalnością człowieka. Nie zna podstawowych metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
3,0Student ma dostateczną wiedzę na temat zagrożeń dla środowiska glebowego. Umie zdefiniować szkody w środowisku spowodowane działalnością człowieka. Zna podstawowe metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
3,5Student ma wiedzę na temat zagrożeń dla środowiska glebowego. Umie prawidłowo zdefiniować szkody w środowisku spowodowane działalnością człowieka. Zna podstawowe metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów.
4,0Student ma wiedzę na temat szkód w środowisku glebowym powodowanych działalności antropogeniczną. Posiada wiedze na temat możliwości wykorzystania technik i metod oczyszczania i remediacji gruntów w kształtowaniu potencjału przyroy i poprawy stanu środowiska naturalnego.
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę na temat szkód w środowisku glebowym powodowanych działalności antropogeniczną. Posiada wiedze na temat możliwości wykorzystania technik i metod oczyszczania i remediacji gruntów w kształtowaniu potencjału przyroy i poprawy stanu środowiska naturalnego.
5,0Student ma rozszerzoną wiedzę na temat szkód w środowisku glebowym powodowanych działalności antropogeniczną. Posiada pogłębiona wiedze na temat możliwości wykorzystania technik i metod oczyszczania i remediacji gruntów w kształtowaniu potencjału przyroy i poprawy stanu środowiska naturalnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-2_U01Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
C-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
Treści programoweT-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.
T-W-3Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych.
T-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.
T-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji. Nie zna podstawowych pojęć i definicji.
3,0Student potrafi wyszukać potrzebne informacje w podstawowym zakresie. Zna definicje i pojęcia związane z tematem przedmiotu.
3,5Student samodzielnie potraf wyszukiwać potrzebne informacje i dokonuje ich analizy. Zna podstawowe zagrożenia środowiska glebowego i przy pomocy nauczyciela potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe.
4,0Student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji i dokonuje ich analizy. Zna podstawowe zagrożenia środowiska glebowego i potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe.
4,5Student umiejętnie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji i dokonuje ich dokładnej analizy. Zna zagrożenia środowiska glebowego i potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe.
5,0Student biegle potrafi wyszukiwać potrzebne informacje i dokonuje ich dokładnej analizy. Zna zagrożenia środowiska glebowego i potrafi zastosować metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe. Samodzielnie formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-2_U02Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
Treści programoweT-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
T-A-1Analiza prawnych aspektów oceny stanu i zanieczyszczenia gleb i gruntów. Określenie roli obowiązujących standardów jakości gleby i ziemi w ocenie stanu zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz w ocenie efektywności procesu oczyszczania.
T-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.
T-W-4Przedstawienie innowacyjnych metod chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb i wód podziemnych. Rachunek ekonomiczny metod oczyszczania i remediacji gruntów.
Metody nauczaniaM-3wykład informacyjny
M-4metoda przypadków
M-2objasnianie lub wyjaśnianie
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dokonać podstawowej analizy zagrożeń środowiska glebowego. Nie umie dobrać metod i technik oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia
3,0student potrafi dokonać podstawowej analizy zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia.
3,5student potrafi dokonać analizę zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia. Posiada zasoby słownictwa pozwalające mu na formułowanie ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce.
4,0student prawidłowo dokonuję oceny ryzyka i zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia. PDobrze radzi sobie z formułowaniem ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce.
4,5Student ma wiedzę na temat zagrożeń środowiska glebowego. Potrafi dobrać odpowiednie metody oczyszczania i remediacji gruntów oraz ocenic stan środowiska naturalnego. Przeprowadza analizę i ocenia wykonywane przez siebie zadania. Posiada sprawność w formułowaniu ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce.
5,0Student ma pogłebiona wiedzę na temat zagrożeń środowiska glebowego. Potrafi dobrać odpowiednie metody oczyszczania i remediacji gruntów oraz prawidłowo ocenic stan środowiska naturalnego. Z łatwościa przeprowadza analizę i ocenia wykonywane przez siebie zadania. Posiada wysoką sprawność w formułowaniu ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-2_K01Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
C-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
Treści programoweT-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.
T-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.
T-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.
T-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.
T-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
Metody nauczaniaM-5dyskusja dydaktyczna
M-3wykład informacyjny
M-4metoda przypadków
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjać decyzji dotyczacych oceny stanu i ochrony środowiska. Nie dostrzega ryzyka i nie potrafi ocenić skutków działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów.
3,0Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Przy pomocy nauczyciela dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów.
3,5Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Przy pomocy nauczyciela dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna podstawowe metody minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe.
4,0Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe. Pracuje w grupie.
4,5Student samodzielnie potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska. Jest kreatywny w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.
5,0Student samodzielnie potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.