Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ochrona przyrody

Sylabus przedmiotu Chemiczna indykacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemiczna indykacja wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących chemii nieorganicznej i organicznej omawianych na zajęciach z chemii na I roku studiów stacjonarnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
C-3Zapoznanie studentów z oceną stanu ekologicznego i chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).2
T-A-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych2
T-A-3Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych.4
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.2
10
wykłady
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.7
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.4
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1, C-2T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4M-1S-2, S-4
OS_2A_O04-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-3T-A-2, T-A-4, T-A-3M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_U01
Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
OS_2A_U06, OS_2A_U07R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-2T-W-2, T-A-1M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
OS_2A_K01, OS_2A_K04R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-1T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
2,0Student nie ma wiedzy o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,0Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,5Student ma ogólną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
4,0Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
4,5Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych. Student zna zalety i wady chemicznej indykacji wód.
OS_2A_O04-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
2,0Student nie ma wiedzy na temat skutków degradacji wód i możliwości ich gospodarczego wykorzystania.
3,0Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
3,5Student ma ogólną wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
4,0Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
4,5Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych. Student zna wady i zalety chemicznej indykacji wód.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_U01
Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
2,0Student nie zna i nie posiada umiejętności doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,0Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,5Student zna trzy metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
4,0Student zna kilka metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
4,5Student zna większość z poznanych metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
5,0Student zna wszystkie poznane na zajęciach metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
2,0Student nie ma świadomości ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,0Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,5Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
4,0Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz zazwyczaj potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
4,5Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
5,0Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. Student potrafi zaproponować inne niż dotychczas stosowane wskaźniki jakości wód do oceny ekosystemów wodnych.

Literatura podstawowa

  1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 15 listopada 2011 r., Rozporządzenie w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, Dz.U. 2011 nr 258 poz. 1550, 2011
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r., Rozporządzenie w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych, Dz.U. 2011 nr 257 poz. 1545, 2011
  3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia 2011 r., Rozporządzeniew sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli, Dz.U. 2011 nr 86 poz. 478, 2011
  4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r., Rozporządzenie w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. 2011 nr 85 poz. 466, 2011
  5. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2008 r., Rozporządzenie w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu wód podziemnych, Dz.U. 2008 nr 143 poz. 896, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).2
T-A-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych2
T-A-3Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych.4
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.7
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.4
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_W01Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
Treści programoweT-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
T-A-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych
T-A-3Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych.
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,0Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,5Student ma ogólną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
4,0Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
4,5Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych. Student zna zalety i wady chemicznej indykacji wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_W02Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z oceną stanu ekologicznego i chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych.
Treści programoweT-A-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.
T-A-3Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat skutków degradacji wód i możliwości ich gospodarczego wykorzystania.
3,0Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
3,5Student ma ogólną wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
4,0Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
4,5Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych. Student zna wady i zalety chemicznej indykacji wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_U01Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
Treści programoweT-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie posiada umiejętności doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,0Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,5Student zna trzy metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
4,0Student zna kilka metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
4,5Student zna większość z poznanych metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
5,0Student zna wszystkie poznane na zajęciach metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
Treści programoweT-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,0Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,5Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
4,0Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz zazwyczaj potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
4,5Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
5,0Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. Student potrafi zaproponować inne niż dotychczas stosowane wskaźniki jakości wód do oceny ekosystemów wodnych.