Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ochrona przyrody

Sylabus przedmiotu Geochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 2,00,33zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,67egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Geologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Powstawanie pierwiastków2
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach2
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady4
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady2
10
wykłady
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi2
T-W-2Elementy kosmochemii2
T-W-3Budowa i skład Ziemi4
T-W-4Procesy magmowe2
T-W-5Procesy pomagmowe2
T-W-6Procesy hipergeniczne6
T-W-7Procesy metamorficzne2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje15
A-A-3Praca w domu35
60
wykłady
A-W-1wykłady20
A-W-2Praca samodzielna10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_W01
Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
OS_2A_W05R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_U01
Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-1T-A-4, T-W-1, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
OS_2A_K01R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07C-1T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_W01
Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_U01
Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej trści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytań

Literatura podstawowa

  1. Antoni Polański, Podstawy Geochemii, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988, ISBN 83-220-0295-5, brak
  2. Zdzisław M.Migaszewski,Agnieszka Gałuszka, Podstawy Geochemii Środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-204-3223-7, brak

Literatura dodatkowa

  1. Alina Kabata-Pendias,Henryk Pendias, Biogeochemia Pierwiasków Sladowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, ISBN 83-01-12823-2, brak

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Powstawanie pierwiastków2
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach2
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady4
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi2
T-W-2Elementy kosmochemii2
T-W-3Budowa i skład Ziemi4
T-W-4Procesy magmowe2
T-W-5Procesy pomagmowe2
T-W-6Procesy hipergeniczne6
T-W-7Procesy metamorficzne2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje15
A-A-3Praca w domu35
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykłady20
A-W-2Praca samodzielna10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C05_W01Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-W-3Budowa i skład Ziemi
T-W-2Elementy kosmochemii
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach
T-W-7Procesy metamorficzne
T-W-6Procesy hipergeniczne
T-W-5Procesy pomagmowe
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-A-1Powstawanie pierwiastków
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi
T-W-4Procesy magmowe
Metody nauczaniaM-2Audytoria-metoda podająca
M-1wykłady-metoda podająca
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C05_U01Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej trści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C05_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-W-6Procesy hipergeniczne
T-W-5Procesy pomagmowe
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach
T-W-7Procesy metamorficzne
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi
T-W-3Budowa i skład Ziemi
T-W-2Elementy kosmochemii
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady
T-A-1Powstawanie pierwiastków
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-W-4Procesy magmowe
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytań