Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Environmental pollution:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Environmental pollution
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 20 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Język angielski w stopniu podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy o specjalistycznym słownictwie angielskim stosowanym w ochronie środowiska oraz umiejętności rozumienia specjalistycznego tekstu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska4
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide2
T-A-3Characteristic and toxity of NOx2
T-A-4Characteristic and toxity of F2
T-A-5Characteristic and toxity of O32
T-A-6Characteristic and toxity of WWA2
T-A-7Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride4
T-A-8Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, WWA and heavy metals2
20
wykłady
T-W-1Pollution and pollutants2
T-W-2The significance of pathways2
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects2
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air2
T-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries2
T-W-6Changes in environment: in the sea and on land2
T-W-7Monitoring in Poland2
T-W-8Pollution as an international problem2
T-W-9Biomonitoring and bioindication3
T-W-10Test1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4Konsultacje10
A-A-5Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Inscenizacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-3_W01
Zna słówka specjalistyczne stosowane w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-A-3, T-W-9, T-A-8, T-W-5, T-W-7, T-A-7, T-W-2, T-A-6, T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-1M-4, M-6, M-7, M-3, M-5, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-3_U01
Student posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
OS_1A_U01, OS_1A_U02, OS_1A_U05, OS_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-A-5, T-W-6, T-A-6, T-A-1, T-A-8, T-A-4, T-W-8, T-A-2, T-A-7, T-W-4, T-W-2, T-A-3M-5, M-1, M-2, M-4, M-3, M-6, M-7S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-3_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
OS_1A_K01, OS_1A_K05R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-2, T-A-7, T-W-5, T-W-7, T-A-8, T-W-1, T-A-1, T-A-4, T-W-6, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-9, T-W-8, T-A-6, T-W-4M-6, M-3, M-2, M-7, M-1, M-5, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-3_W01
Zna słówka specjalistyczne stosowane w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
2,0Nie zna słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
3,0Posiada ogranicznony (niewielki ) zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
3,5Posiada dostateczny zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
4,0Posiada dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
4,5Posiada ponad dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
5,0Posiada bardzo szeroki zakres słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-3_U01
Student posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
2,0Student czyta bez zrozumienia branżowe tekstóy dotyczącye podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; nie wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz nie umie wyszukać potrzebnych informacji.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; z trudnością wypowiada się w kliku zdaniach na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje tylko pod kierunkiem nauczyciela..
3,5Student posiada podstawową umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się zaledwie w kliku zdaniach na temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
4,0Student posiada dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
4,5Student posiada ponad dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz samodzielnie wyszukuje potrzebne informacje.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; swobodnie wypowiada się na ten temat w dłuższej formie pisemnej i/lub ustnej oraz wyszukuje samodzielnie potrzebne informacje.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-3_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie

Literatura podstawowa

  1. Guderian R., Air pollution, Spronger-Verlag, Berlin, Heidelberg, New York, 1977
  2. Manning W.J., Feder W. A, Biomonitoring air pollutants with plants, Applied Science publishers LTD, London, 1980
  3. Holgate M.W., A perspective of environmental pollution, Cambridge University Press, Cambridge, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Wszelkie publikacje z czasopism w języku angielskim dotyczące zanieczyszczeń środowiska

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska4
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide2
T-A-3Characteristic and toxity of NOx2
T-A-4Characteristic and toxity of F2
T-A-5Characteristic and toxity of O32
T-A-6Characteristic and toxity of WWA2
T-A-7Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride4
T-A-8Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, WWA and heavy metals2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pollution and pollutants2
T-W-2The significance of pathways2
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects2
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air2
T-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries2
T-W-6Changes in environment: in the sea and on land2
T-W-7Monitoring in Poland2
T-W-8Pollution as an international problem2
T-W-9Biomonitoring and bioindication3
T-W-10Test1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4Konsultacje10
A-A-5Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-3_W01Zna słówka specjalistyczne stosowane w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy o specjalistycznym słownictwie angielskim stosowanym w ochronie środowiska oraz umiejętności rozumienia specjalistycznego tekstu
Treści programoweT-A-3Characteristic and toxity of NOx
T-W-9Biomonitoring and bioindication
T-A-8Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, WWA and heavy metals
T-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries
T-W-7Monitoring in Poland
T-A-7Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride
T-W-2The significance of pathways
T-A-6Characteristic and toxity of WWA
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air
T-W-6Changes in environment: in the sea and on land
T-W-8Pollution as an international problem
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska
T-A-5Characteristic and toxity of O3
T-A-4Characteristic and toxity of F
T-W-1Pollution and pollutants
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Inscenizacja
M-3Wykład problemowy
M-5Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
3,0Posiada ogranicznony (niewielki ) zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
3,5Posiada dostateczny zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
4,0Posiada dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
4,5Posiada ponad dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
5,0Posiada bardzo szeroki zakres słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-3_U01Student posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy o specjalistycznym słownictwie angielskim stosowanym w ochronie środowiska oraz umiejętności rozumienia specjalistycznego tekstu
Treści programoweT-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries
T-W-1Pollution and pollutants
T-W-9Biomonitoring and bioindication
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects
T-W-7Monitoring in Poland
T-A-5Characteristic and toxity of O3
T-W-6Changes in environment: in the sea and on land
T-A-6Characteristic and toxity of WWA
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska
T-A-8Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, WWA and heavy metals
T-A-4Characteristic and toxity of F
T-W-8Pollution as an international problem
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide
T-A-7Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air
T-W-2The significance of pathways
T-A-3Characteristic and toxity of NOx
Metody nauczaniaM-5Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-3Wykład problemowy
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Inscenizacja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student czyta bez zrozumienia branżowe tekstóy dotyczącye podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; nie wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz nie umie wyszukać potrzebnych informacji.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; z trudnością wypowiada się w kliku zdaniach na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje tylko pod kierunkiem nauczyciela..
3,5Student posiada podstawową umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się zaledwie w kliku zdaniach na temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
4,0Student posiada dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
4,5Student posiada ponad dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz samodzielnie wyszukuje potrzebne informacje.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; swobodnie wypowiada się na ten temat w dłuższej formie pisemnej i/lub ustnej oraz wyszukuje samodzielnie potrzebne informacje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-3_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy o specjalistycznym słownictwie angielskim stosowanym w ochronie środowiska oraz umiejętności rozumienia specjalistycznego tekstu
Treści programoweT-W-2The significance of pathways
T-A-7Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride
T-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries
T-W-7Monitoring in Poland
T-A-8Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, WWA and heavy metals
T-W-1Pollution and pollutants
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska
T-A-4Characteristic and toxity of F
T-W-6Changes in environment: in the sea and on land
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects
T-A-3Characteristic and toxity of NOx
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide
T-A-5Characteristic and toxity of O3
T-W-9Biomonitoring and bioindication
T-W-8Pollution as an international problem
T-A-6Characteristic and toxity of WWA
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air
Metody nauczaniaM-6Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład problemowy
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-7Inscenizacja
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Praca w grupach
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie