Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Funkcje i geneza gleb hydrogenicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Funkcje i geneza gleb hydrogenicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 20 2,00,38zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych2
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych2
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych4
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)2
T-A-5Przeprowadzenie badań terenowych. Zweryfiikowanie wstępnych teoretycznych założeń z zastanym stanem w trenie. Wykonanie wierceń glebowych na terenach przyległych do mokradła w celu okreslenia typu zasilania hydrologicznego. Wykonanie wierceń geologicznych w celu określenia stratygrafii osadów mokradła. Wykonanie w miejscach reprezentacyjnych odkrywek glebowych i określenie na podstawie cech morfologicznych gleb: genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu10
20
wykłady
T-W-1Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce2
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.2
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.4
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe2
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,2
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe2
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych2
T-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych2
T-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-1, C-2T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-W-7, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
OS_1A_U06, OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-8, T-A-3, T-W-2, T-A-4, T-W-7, T-W-3, T-A-2, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2T-A-1, T-W-5, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000
  2. Ilnicki P., Torfowiska i torf, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2002
  3. Woch F., Wademekum Klasyfikatora Gleb, IUNG, Puławy, 2007
  4. Biały K., i in., Klasyfikacja gleb leśnych Polski, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa, 2000
  5. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  6. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
  7. Bae S., Ostrowski S., Podstawy leśnych melioracji wodnych, PWNiL, Warszawa, 1969

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych2
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych2
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych4
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)2
T-A-5Przeprowadzenie badań terenowych. Zweryfiikowanie wstępnych teoretycznych założeń z zastanym stanem w trenie. Wykonanie wierceń glebowych na terenach przyległych do mokradła w celu okreslenia typu zasilania hydrologicznego. Wykonanie wierceń geologicznych w celu określenia stratygrafii osadów mokradła. Wykonanie w miejscach reprezentacyjnych odkrywek glebowych i określenie na podstawie cech morfologicznych gleb: genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu10
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce2
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.2
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.4
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe2
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,2
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe2
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych2
T-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych2
T-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-1_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania
Treści programoweT-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.
T-W-1Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce
T-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe
T-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych
T-A-5Przeprowadzenie badań terenowych. Zweryfiikowanie wstępnych teoretycznych założeń z zastanym stanem w trenie. Wykonanie wierceń glebowych na terenach przyległych do mokradła w celu okreslenia typu zasilania hydrologicznego. Wykonanie wierceń geologicznych w celu określenia stratygrafii osadów mokradła. Wykonanie w miejscach reprezentacyjnych odkrywek glebowych i określenie na podstawie cech morfologicznych gleb: genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-1_U01Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania
Treści programoweT-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych
T-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe
T-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-1_K01Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania
Treści programoweT-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych
T-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.
T-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.