Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia cywilizacyjne dla środowiska i zrównoważony rozwój:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia cywilizacyjne dla środowiska i zrównoważony rozwój
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 20 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji.
C-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)2
T-A-2Ocena zmian demograficznych w Polsce2
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb2
T-A-4Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).2
T-A-5Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń2
10
wykłady
T-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne3
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .4
T-W-3Globalne problemy środowiskowe: zanik różnorodności biologicznej, konwencja o różnorodności biologicznej. Globalne problemy środowiskowe: lasy tropikalne, lasy w krajach uprzemysłowionych, ubytek lasów.2
T-W-4Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.2
T-W-5Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.2
T-W-6Polityka ekologiczna państwa Polskiego: system ochrony środowiska, uchwały Sejmu i Senatu, strategia rozwoju Polski, zagospodarowanie przestrzenne kraju. Strategia zrównoważonego rozwoju, programy regionalne, Lokalna Agenda 21, realizacja zadań ekorozwoju w Polsce2
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.1
T-W-8Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego. kryterium zysku, partnerstwa – pomoc krajów uprzemysłowionych na rzecz rozwijających się, kryterium sprawiedliwości – koszty środowiskowe – promocja czystej produkcji i użytkowania wyrobu, ekopodatki, – wzorce konsumpcji – wstrzemięźliwość i samoograniczanie się, długotrwałe i wielokrotne użytkowanie dóbr trwałych – recykling, całkowite zużycie, rozwój ekokonsumpcji i ekoprodukcji.2
T-W-9Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny. Plan Marshalla, zespół konwencji dotyczących broni jądrowych. skażenia radioaktywne, skażenia biologiczne. Ocena skażenia radioaktywnego i skażenia biologicznego środowiska2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zadań realizowanych na ćwiczeniach5
A-A-3realizacja projektów grupowych oraz przygotowanie sprawozdania5
A-A-4przygotowanie prezentacji5
A-A-5przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
M-6Gry dydaktyczne
M-7Anegdota
M-8Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D13_W01
Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
OS_1A_W08, OS_1A_W11R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-3, C-1, C-2T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-A-5, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-A-1, T-A-3M-2, M-6, M-4, M-7, M-3, M-5, M-1, M-8S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D13_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych.
OS_1A_U09, OS_1A_U02R1A_U02, R1A_U03, R1A_U07InzA_U04C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-W-8, T-A-4, T-A-3M-5, M-7, M-6, M-4, M-3, M-1, M-2S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D13_K01
Po zrealizowaniu przedmiotu bedzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi przedstawić swoje poglądy i w razie potrzeby zrewidować je.
OS_1A_K02, OS_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01C-2, C-3T-W-9, T-W-1, T-A-4, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-5, T-W-2, T-W-8M-2, M-5, M-1, M-6, M-7, M-4, M-3, M-8S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D13_W01
Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych. Nie posiada wiedzy o zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, nie zna źródeł i cykli pierwiastków biogenicznych, nie zna zasad zrównoważonego użytkowania środowiska.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na pozmiomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka, potrafi podać przykłady potrafi wymienić zasady zrównoważonego rozwoju.
4,0Opanował wiedzę o zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źróła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między człowiekiem a środowiskiem.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy zjawisk przyrodnicznych oraz społecznych uwarunkowań zjawisk przyrodniczych i ekonomicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D13_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych.
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów i zajwisk przyrodniczych i społecznych społecznych otaczającego świata. Nie zna rozwiązań technicznych możlwych do rozwiązania problemu.
3,0Postrafi wymienić chociaż kilka zjawisk przyrodniczych i społecznych otaczającego świata, dostrzega stałość i powtarzalność zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Zna rozwiązania techniczne możlwe do rozwiązania danego problemu.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Zna rozwiązania techniczne możlwe do rozwiązania danego problemu.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych istotnych dla kondycji biosfery, litosfery i społeczeństw. Zna sposób funkcjonowania rozwiązań technicznych możlwych do rozwiązania danego problemu.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Dokonuje analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych możlwych do rozwiązania danego problemu.
5,0Każdą istotną zmianę przyrodniczą i społeczną potrafi umiejscowić we właściwym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych możlwych do rozwiązania danego problemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D13_K01
Po zrealizowaniu przedmiotu bedzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi przedstawić swoje poglądy i w razie potrzeby zrewidować je.
2,0Student nie potrafi zorganizować pracy własnej ani w grupie. Nie umie określić priorytetów służących realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym.
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
3,5Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
4,0Student organizuje prace własną i pracę innych przy pomocy nauczyciela. Umie pracować w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
4,5Student organizuje prace własną i pracę innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze. Jest otwarty na konstruktywną krytykę.
5,0Student z łatwością organizuje prace własną i innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi bardzo dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze. Ma świadomość etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Przedstawia swoje poglądy w sposób komunikatywny i jest otwarty na konstruktywną krytykę.

Literatura podstawowa

  1. Graniczny M., Mizerski W., Katastrofy przyrodnicze., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
  2. Czerny M., Łuczak R., Makowski J., Globalistyka. Procesy lokalne i ich konsekwencje., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)2
T-A-2Ocena zmian demograficznych w Polsce2
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb2
T-A-4Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).2
T-A-5Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne3
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .4
T-W-3Globalne problemy środowiskowe: zanik różnorodności biologicznej, konwencja o różnorodności biologicznej. Globalne problemy środowiskowe: lasy tropikalne, lasy w krajach uprzemysłowionych, ubytek lasów.2
T-W-4Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.2
T-W-5Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.2
T-W-6Polityka ekologiczna państwa Polskiego: system ochrony środowiska, uchwały Sejmu i Senatu, strategia rozwoju Polski, zagospodarowanie przestrzenne kraju. Strategia zrównoważonego rozwoju, programy regionalne, Lokalna Agenda 21, realizacja zadań ekorozwoju w Polsce2
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.1
T-W-8Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego. kryterium zysku, partnerstwa – pomoc krajów uprzemysłowionych na rzecz rozwijających się, kryterium sprawiedliwości – koszty środowiskowe – promocja czystej produkcji i użytkowania wyrobu, ekopodatki, – wzorce konsumpcji – wstrzemięźliwość i samoograniczanie się, długotrwałe i wielokrotne użytkowanie dóbr trwałych – recykling, całkowite zużycie, rozwój ekokonsumpcji i ekoprodukcji.2
T-W-9Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny. Plan Marshalla, zespół konwencji dotyczących broni jądrowych. skażenia radioaktywne, skażenia biologiczne. Ocena skażenia radioaktywnego i skażenia biologicznego środowiska2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zadań realizowanych na ćwiczeniach5
A-A-3realizacja projektów grupowych oraz przygotowanie sprawozdania5
A-A-4przygotowanie prezentacji5
A-A-5przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D13_W01Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji.
C-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
Treści programoweT-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne
T-A-2Ocena zmian demograficznych w Polsce
T-A-4Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).
T-W-6Polityka ekologiczna państwa Polskiego: system ochrony środowiska, uchwały Sejmu i Senatu, strategia rozwoju Polski, zagospodarowanie przestrzenne kraju. Strategia zrównoważonego rozwoju, programy regionalne, Lokalna Agenda 21, realizacja zadań ekorozwoju w Polsce
T-W-9Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny. Plan Marshalla, zespół konwencji dotyczących broni jądrowych. skażenia radioaktywne, skażenia biologiczne. Ocena skażenia radioaktywnego i skażenia biologicznego środowiska
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .
T-W-5Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.
T-A-5Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń
T-W-4Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.
T-W-8Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego. kryterium zysku, partnerstwa – pomoc krajów uprzemysłowionych na rzecz rozwijających się, kryterium sprawiedliwości – koszty środowiskowe – promocja czystej produkcji i użytkowania wyrobu, ekopodatki, – wzorce konsumpcji – wstrzemięźliwość i samoograniczanie się, długotrwałe i wielokrotne użytkowanie dóbr trwałych – recykling, całkowite zużycie, rozwój ekokonsumpcji i ekoprodukcji.
T-W-3Globalne problemy środowiskowe: zanik różnorodności biologicznej, konwencja o różnorodności biologicznej. Globalne problemy środowiskowe: lasy tropikalne, lasy w krajach uprzemysłowionych, ubytek lasów.
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-6Gry dydaktyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota
M-3Film
M-5Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-8Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych. Nie posiada wiedzy o zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, nie zna źródeł i cykli pierwiastków biogenicznych, nie zna zasad zrównoważonego użytkowania środowiska.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na pozmiomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka, potrafi podać przykłady potrafi wymienić zasady zrównoważonego rozwoju.
4,0Opanował wiedzę o zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źróła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między człowiekiem a środowiskiem.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy zjawisk przyrodnicznych oraz społecznych uwarunkowań zjawisk przyrodniczych i ekonomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D13_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.
Treści programoweT-W-3Globalne problemy środowiskowe: zanik różnorodności biologicznej, konwencja o różnorodności biologicznej. Globalne problemy środowiskowe: lasy tropikalne, lasy w krajach uprzemysłowionych, ubytek lasów.
T-W-4Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.
T-A-5Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń
T-W-5Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .
T-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne
T-W-6Polityka ekologiczna państwa Polskiego: system ochrony środowiska, uchwały Sejmu i Senatu, strategia rozwoju Polski, zagospodarowanie przestrzenne kraju. Strategia zrównoważonego rozwoju, programy regionalne, Lokalna Agenda 21, realizacja zadań ekorozwoju w Polsce
T-W-9Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny. Plan Marshalla, zespół konwencji dotyczących broni jądrowych. skażenia radioaktywne, skażenia biologiczne. Ocena skażenia radioaktywnego i skażenia biologicznego środowiska
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)
T-A-2Ocena zmian demograficznych w Polsce
T-W-8Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego. kryterium zysku, partnerstwa – pomoc krajów uprzemysłowionych na rzecz rozwijających się, kryterium sprawiedliwości – koszty środowiskowe – promocja czystej produkcji i użytkowania wyrobu, ekopodatki, – wzorce konsumpcji – wstrzemięźliwość i samoograniczanie się, długotrwałe i wielokrotne użytkowanie dóbr trwałych – recykling, całkowite zużycie, rozwój ekokonsumpcji i ekoprodukcji.
T-A-4Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
M-7Anegdota
M-6Gry dydaktyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Film
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów i zajwisk przyrodniczych i społecznych społecznych otaczającego świata. Nie zna rozwiązań technicznych możlwych do rozwiązania problemu.
3,0Postrafi wymienić chociaż kilka zjawisk przyrodniczych i społecznych otaczającego świata, dostrzega stałość i powtarzalność zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Zna rozwiązania techniczne możlwe do rozwiązania danego problemu.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Zna rozwiązania techniczne możlwe do rozwiązania danego problemu.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych istotnych dla kondycji biosfery, litosfery i społeczeństw. Zna sposób funkcjonowania rozwiązań technicznych możlwych do rozwiązania danego problemu.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Dokonuje analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych możlwych do rozwiązania danego problemu.
5,0Każdą istotną zmianę przyrodniczą i społeczną potrafi umiejscowić we właściwym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych możlwych do rozwiązania danego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D13_K01Po zrealizowaniu przedmiotu bedzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi przedstawić swoje poglądy i w razie potrzeby zrewidować je.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.
Treści programoweT-W-9Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny. Plan Marshalla, zespół konwencji dotyczących broni jądrowych. skażenia radioaktywne, skażenia biologiczne. Ocena skażenia radioaktywnego i skażenia biologicznego środowiska
T-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne
T-A-4Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).
T-W-4Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.
T-A-2Ocena zmian demograficznych w Polsce
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)
T-W-6Polityka ekologiczna państwa Polskiego: system ochrony środowiska, uchwały Sejmu i Senatu, strategia rozwoju Polski, zagospodarowanie przestrzenne kraju. Strategia zrównoważonego rozwoju, programy regionalne, Lokalna Agenda 21, realizacja zadań ekorozwoju w Polsce
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.
T-W-5Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.
T-W-3Globalne problemy środowiskowe: zanik różnorodności biologicznej, konwencja o różnorodności biologicznej. Globalne problemy środowiskowe: lasy tropikalne, lasy w krajach uprzemysłowionych, ubytek lasów.
T-A-5Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .
T-W-8Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego. kryterium zysku, partnerstwa – pomoc krajów uprzemysłowionych na rzecz rozwijających się, kryterium sprawiedliwości – koszty środowiskowe – promocja czystej produkcji i użytkowania wyrobu, ekopodatki, – wzorce konsumpcji – wstrzemięźliwość i samoograniczanie się, długotrwałe i wielokrotne użytkowanie dóbr trwałych – recykling, całkowite zużycie, rozwój ekokonsumpcji i ekoprodukcji.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-5Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-6Gry dydaktyczne
M-7Anegdota
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Film
M-8Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować pracy własnej ani w grupie. Nie umie określić priorytetów służących realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym.
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
3,5Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
4,0Student organizuje prace własną i pracę innych przy pomocy nauczyciela. Umie pracować w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
4,5Student organizuje prace własną i pracę innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze. Jest otwarty na konstruktywną krytykę.
5,0Student z łatwością organizuje prace własną i innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi bardzo dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze. Ma świadomość etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Przedstawia swoje poglądy w sposób komunikatywny i jest otwarty na konstruktywną krytykę.