Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii przemysłowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o jakosciowych i ilościowych odziaływaniach gazów cieplarnianych i innych odpadów poprzemysłowych na środowisko Umiejętność instalowania i korzystania z edukacyjnego oprogramowania komputerowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych
C-2Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu5
A-W-3Studiowanie literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie referatu i jego prezentację
M-3Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D5_W01
Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
OS_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D5_U01
Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U02, OS_1A_U05R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D5_K01
Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania
OS_1A_K03R1A_K03C-2, C-1, C-3T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D5_W01
Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
2,0Brak wiedzy z zakresu ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,0Student potrafi wyspecyfikować ogólne zasady procesu produkcji i jego organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,5dodatkowo posiada ogólną wiedzę dotyczącą etapów cyklu życia systemu wyrobu w poszczególnych kategoriach działalności przemysłowej oraz zna definicję najlepszej dostępnej techniki, tzw. BAT (wg Dyrektywy 96/61/WE), podstawowych założeń strategii "Czystsza produkcja" (CP) i strategii "Zintegrowana Polityka Pruduktowa" (ZPP), zna terminologię i ogólną strukturę techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
4,0dodatkowo student zna zasady definiowania i opisywania systemu wyrobu, określania jego funkcji i jednosteki funkcjonalnych, identyfikowania głównych kategorii danych wejściowych i wyjściowych procesu jednostkowego, identyfikacji istotnych wejść procesu jednostkowego, znai procedury alokacji
4,5dodatkowo zna zasady przypisywania wejść i wyjść systemu wyrobu do poszczególnych kategorii wpływu na środowisko i określania ich znaczenia środowiskowego, potrafi wskazać przykłady ograniczania szkodliwego oddziaływania procesów wytwórczych na środowisko
5,0dodatkowo zna narżędzie informatyczne do badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D5_U01
Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić ogólnych zasad działalności przemysłowej, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić ogólne zasady działalności przemysłowej i jej organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,5dodatkowo potrafi analizować dzialalność przemysłową pod kątem stosowania zasad najlepszej dostępnej techniki (BAT) określonych w Dyrektywie 96/61/WE oraz zasad określonych w strategii "Czystsza produkcja". Potrafi definiować i opisywać etapy życia systemu wyrobu.
4,0dodatkowo potrafi inwentaryzować zbiór istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu w oparciu o poznane kryteria kwalifikacyjne
4,5dodatkowo potrafi przeprowadzać ocenę potencjalnych wpływów na środowisko związanych z istotnymi wejściami i wyjściami systemu wyrobu i potrafi zaproponować dokonanie prośrodowiskowych zmian w procesach wytwóczych, głównie na drodze modernizacji urządzeń i instalacji produkcyjnych
5,0dodatkowo potrafi posługiwac się wybranym narzędziem informatycznym do badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D5_K01
Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrarażanie własnych poglądów na przekazywane treści
3,5dodatkowo jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi referatami studentów
4,0dodatkowo wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5dodatkowo wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów
5,0dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Dyrektywa 96/61/WE w sprawie Zintegrowanego Zapobiegania i Ograniczania Zanieczyszczeń (IPPC), 1996
  2. Komunikat Komisji Wspólnot Europejskich COM (2003) 302, 2003
  3. PN-EN ISO 14040 - Ocena cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2000
  4. PN-EN ISO 14041- Ocena cyklu zycia, określenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2002
  5. PN-EN ISO 14042- Ocena cyklu zycia, ocena wpływu cyklu życia, 2002
  6. PN-EN ISO 14043- Ocena cyklu zycia, interpretacja cyklu życia, 2002
  7. PN-EN ISO/TR 14047- Ocena wpływu cyklu zycia, przykłady stosowania ISO 14042, 2006
  8. PN-EN ISO/TR 14049- Ocena cyklu zycia, przykłady stosowania ISO 14041, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Oprogramowanie edukacyjne: Gabi Software (www.gabi-software.com), 2011
  2. Durlik I, Inżynieria zarządzania Cz.1, Placet, Warszawa, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.20
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu5
A-W-3Studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D5_W01Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych
C-2Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
Treści programoweT-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie referatu i jego prezentację
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy z zakresu ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,0Student potrafi wyspecyfikować ogólne zasady procesu produkcji i jego organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,5dodatkowo posiada ogólną wiedzę dotyczącą etapów cyklu życia systemu wyrobu w poszczególnych kategoriach działalności przemysłowej oraz zna definicję najlepszej dostępnej techniki, tzw. BAT (wg Dyrektywy 96/61/WE), podstawowych założeń strategii "Czystsza produkcja" (CP) i strategii "Zintegrowana Polityka Pruduktowa" (ZPP), zna terminologię i ogólną strukturę techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
4,0dodatkowo student zna zasady definiowania i opisywania systemu wyrobu, określania jego funkcji i jednosteki funkcjonalnych, identyfikowania głównych kategorii danych wejściowych i wyjściowych procesu jednostkowego, identyfikacji istotnych wejść procesu jednostkowego, znai procedury alokacji
4,5dodatkowo zna zasady przypisywania wejść i wyjść systemu wyrobu do poszczególnych kategorii wpływu na środowisko i określania ich znaczenia środowiskowego, potrafi wskazać przykłady ograniczania szkodliwego oddziaływania procesów wytwórczych na środowisko
5,0dodatkowo zna narżędzie informatyczne do badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D5_U01Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych
C-2Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
Treści programoweT-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie referatu i jego prezentację
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić ogólnych zasad działalności przemysłowej, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić ogólne zasady działalności przemysłowej i jej organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
3,5dodatkowo potrafi analizować dzialalność przemysłową pod kątem stosowania zasad najlepszej dostępnej techniki (BAT) określonych w Dyrektywie 96/61/WE oraz zasad określonych w strategii "Czystsza produkcja". Potrafi definiować i opisywać etapy życia systemu wyrobu.
4,0dodatkowo potrafi inwentaryzować zbiór istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu w oparciu o poznane kryteria kwalifikacyjne
4,5dodatkowo potrafi przeprowadzać ocenę potencjalnych wpływów na środowisko związanych z istotnymi wejściami i wyjściami systemu wyrobu i potrafi zaproponować dokonanie prośrodowiskowych zmian w procesach wytwóczych, głównie na drodze modernizacji urządzeń i instalacji produkcyjnych
5,0dodatkowo potrafi posługiwac się wybranym narzędziem informatycznym do badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D5_K01Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko
Treści programoweT-W-1Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie referatu i jego prezentację
M-3Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrarażanie własnych poglądów na przekazywane treści
3,5dodatkowo jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi referatami studentów
4,0dodatkowo wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5dodatkowo wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów
5,0dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień