Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko | 4 |
T-L-2 | Badania składu morfologicznego odpadów komunalnych | 4 |
T-L-3 | Zasady wyznaczania i obliczania wymaganych poziomów redukcji odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania | 2 |
T-L-4 | Monitoring składowisk odpadów | 2 |
T-L-5 | Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów. | 2 |
T-L-6 | Analiza składu biogazu powstającego w składowiskach odpadów oraz ocena możliwości jego energetycznego wykorzystania | 2 |
T-L-7 | Analiza wtycznych prawa dotyczących lokalizacji składowisk odpadów | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie parametrów fizykochemicznych gruntów stosowanych do uszczelniania składowisk odpadów | 2 |
T-L-9 | Ocena jakości komopostów | 2 |
T-L-10 | Oznaczanie wartości opałowej odpadów | 4 |
T-L-11 | Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska powodowanego termicznymi metodami unieszkodliwiania odpadów komunalnych | 2 |
T-L-12 | Kryteria zastosowane w katalogu odpadów | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa. | 2 |
T-W-2 | Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych. | 2 |
T-W-3 | Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów. | 4 |
T-W-4 | Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych | 2 |
T-W-5 | Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze | 2 |
T-W-6 | Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów | 2 |
T-W-7 | Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów | 2 |
T-W-8 | Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów | 2 |
T-W-9 | Kompostowanie i fermentacja odpadów | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 0 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C17_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami | OS_1A_W10, OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-11, T-W-5, T-L-1, T-L-8, T-L-10, T-W-4, T-W-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-W-3, T-L-12, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C17_U01 Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi. | OS_1A_U09 | R1A_U07 | InzA_U04 | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-L-1, T-L-12, T-L-7, T-L-11, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-8, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-L-6, T-W-8, T-L-4, T-L-10, T-W-1, T-W-6, T-L-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C17_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi. | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-1 | T-W-3, T-L-7, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-L-8, T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-W-8, T-L-3, T-L-9, T-L-2, T-L-10, T-W-4, T-L-12, T-L-5, T-W-2, T-L-11, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C17_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu materiału, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C17_U01 Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi. | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem realizacji zleconej pracy. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem realizacji zleconej pracy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C17_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi. | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2002
- Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka., Wyd. Seidel Przywecki, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001