Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 20 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.2
T-A-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.2
T-A-3Wpływ organizmów wodnych na elementy abiotyczne. Biologiczne i ekologiczne skutki oddziaływania pływów. Hydrologiczne i biologiczne znaczenie prądów powierzchniowych.2
T-A-4Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Wpływ gospodarki zarybieniowej na ekosystemy wodne. Konsekwencje przyrodnicze przegradzania rzek, wpływ elektrowni wodnych na ekosystemy wodne,2
T-A-5Zagrożenia spowodowane eksploatacja kopalin dla środowiska morskiego1
T-A-6Zaliczenie1
10
wykłady
T-W-1Przedmiot i zakres ekologii wód. Woda jako czynnik ekologiczny.2
T-W-2Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Bilans wodny obszarów lądowych w Polsce.2
T-W-3Właściwości chemiczne i fizyczne wód. Znaczenie głównych czynników abiotycznych środowiska: temperatura, światło, tlen, biogeny oraz innych makroskładników (wapń, siarka, krzem) i wybranych mikroskładników.2
T-W-4Typy wód śródlądowych (lotyczne, lenityczne) oraz morskich. Klasyfikacja i typy troficzne, miktyczne, genetyczne i morfologiczne jezior. Strefy ekologiczne w jeziorach, rzekach i morzach.2
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.4
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.2
T-W-7Introdukcja i aklimatyzacja organizmów wodnych Natura 2000 w gospodarce wodnej.2
T-W-8Międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowiska morskiego na przykładzie Bałtyku.2
T-W-9Główne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie studenta do uczestnicwa w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
A-A-4Samodzielna praca sudenta - przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
wykłady
A-W-1Udziała studenta w wykładach20
A-W-2Udziała studenta w konsultacjach2
A-W-3Samodzielna praca sudenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
M-6praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C10_W01
Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urządzeń technicznych w ekosystemach wodnych.
OS_1A_W06, OS_1A_W05, OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-1T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1, M-3, M-4, M-2S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C10_U01
Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.
OS_1A_U08, OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U02, InzA_U06C-1T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-W-9, T-A-1M-5, M-4, M-6S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C10_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-8, T-W-7, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-W-6, T-A-5, T-A-4, T-W-4M-5, M-4, M-6S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C10_W01
Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urządzeń technicznych w ekosystemach wodnych.
2,0Student nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód.
3,0Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w nieznacznym stopniu.
3,5Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu podstawowym.
4,0Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,5Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
5,0Student rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urzadzeń technicznych w ekosystemach wodnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C10_U01
Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.
2,0Student nie inwentaryzuje i waloryluje zasobów przyrody. Nie potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebnych informacjeiz zakresu ekologii wód oraz nie umie zastosować właściwych metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych.
3,0Student w stopniu dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód.
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody pod kierunkiem nauczyciela. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód.
4,0Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym. Potrafi wymienić i zcharakteryzować metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody.
4,5Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym. Stosuje właściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne w analizie danych. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody.
5,0Student samodzielnie inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C10_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
2,0Student nie potrafi dostrzec potrzeby pogłębiania wiedzy
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w nieznacznym stopniu
3,5Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafił dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Allan J.D., Ekologia wód płynących., PWN, 2011
  3. Chojnacki J.C., Podręczny leksykon ekologii wód., Wydaw. AR, 2011
  4. Mackenzie A., Ball A. S., Virdee S. R, Ekologia. Krótkie wykłady., Wyd. Naukowe PWN, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kajak Z., Funkcjonowanie ekosystemów wodnych, ich ochrona i rekultywacja., SGGW AR, Warszawa., 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.2
T-A-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.2
T-A-3Wpływ organizmów wodnych na elementy abiotyczne. Biologiczne i ekologiczne skutki oddziaływania pływów. Hydrologiczne i biologiczne znaczenie prądów powierzchniowych.2
T-A-4Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Wpływ gospodarki zarybieniowej na ekosystemy wodne. Konsekwencje przyrodnicze przegradzania rzek, wpływ elektrowni wodnych na ekosystemy wodne,2
T-A-5Zagrożenia spowodowane eksploatacja kopalin dla środowiska morskiego1
T-A-6Zaliczenie1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i zakres ekologii wód. Woda jako czynnik ekologiczny.2
T-W-2Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Bilans wodny obszarów lądowych w Polsce.2
T-W-3Właściwości chemiczne i fizyczne wód. Znaczenie głównych czynników abiotycznych środowiska: temperatura, światło, tlen, biogeny oraz innych makroskładników (wapń, siarka, krzem) i wybranych mikroskładników.2
T-W-4Typy wód śródlądowych (lotyczne, lenityczne) oraz morskich. Klasyfikacja i typy troficzne, miktyczne, genetyczne i morfologiczne jezior. Strefy ekologiczne w jeziorach, rzekach i morzach.2
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.4
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.2
T-W-7Introdukcja i aklimatyzacja organizmów wodnych Natura 2000 w gospodarce wodnej.2
T-W-8Międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowiska morskiego na przykładzie Bałtyku.2
T-W-9Główne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie studenta do uczestnicwa w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
A-A-4Samodzielna praca sudenta - przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udziała studenta w wykładach20
A-W-2Udziała studenta w konsultacjach2
A-W-3Samodzielna praca sudenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C10_W01Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urządzeń technicznych w ekosystemach wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii wód.
Treści programoweT-A-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.
T-A-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.
T-W-7Introdukcja i aklimatyzacja organizmów wodnych Natura 2000 w gospodarce wodnej.
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód.
3,0Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w nieznacznym stopniu.
3,5Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu podstawowym.
4,0Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,5Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
5,0Student rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urzadzeń technicznych w ekosystemach wodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C10_U01Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii wód.
Treści programoweT-W-4Typy wód śródlądowych (lotyczne, lenityczne) oraz morskich. Klasyfikacja i typy troficzne, miktyczne, genetyczne i morfologiczne jezior. Strefy ekologiczne w jeziorach, rzekach i morzach.
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.
T-A-3Wpływ organizmów wodnych na elementy abiotyczne. Biologiczne i ekologiczne skutki oddziaływania pływów. Hydrologiczne i biologiczne znaczenie prądów powierzchniowych.
T-A-5Zagrożenia spowodowane eksploatacja kopalin dla środowiska morskiego
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.
T-A-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.
T-A-4Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Wpływ gospodarki zarybieniowej na ekosystemy wodne. Konsekwencje przyrodnicze przegradzania rzek, wpływ elektrowni wodnych na ekosystemy wodne,
T-W-9Główne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych.
T-A-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-6praca w grupach
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie inwentaryzuje i waloryluje zasobów przyrody. Nie potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebnych informacjeiz zakresu ekologii wód oraz nie umie zastosować właściwych metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych.
3,0Student w stopniu dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód.
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody pod kierunkiem nauczyciela. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód.
4,0Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym. Potrafi wymienić i zcharakteryzować metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody.
4,5Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym. Stosuje właściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne w analizie danych. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody.
5,0Student samodzielnie inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C10_K01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii wód.
Treści programoweT-W-8Międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowiska morskiego na przykładzie Bałtyku.
T-W-7Introdukcja i aklimatyzacja organizmów wodnych Natura 2000 w gospodarce wodnej.
T-A-3Wpływ organizmów wodnych na elementy abiotyczne. Biologiczne i ekologiczne skutki oddziaływania pływów. Hydrologiczne i biologiczne znaczenie prądów powierzchniowych.
T-A-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.
T-W-2Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Bilans wodny obszarów lądowych w Polsce.
T-W-9Główne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych.
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.
T-W-1Przedmiot i zakres ekologii wód. Woda jako czynnik ekologiczny.
T-W-3Właściwości chemiczne i fizyczne wód. Znaczenie głównych czynników abiotycznych środowiska: temperatura, światło, tlen, biogeny oraz innych makroskładników (wapń, siarka, krzem) i wybranych mikroskładników.
T-A-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.
T-A-5Zagrożenia spowodowane eksploatacja kopalin dla środowiska morskiego
T-A-4Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Wpływ gospodarki zarybieniowej na ekosystemy wodne. Konsekwencje przyrodnicze przegradzania rzek, wpływ elektrowni wodnych na ekosystemy wodne,
T-W-4Typy wód śródlądowych (lotyczne, lenityczne) oraz morskich. Klasyfikacja i typy troficzne, miktyczne, genetyczne i morfologiczne jezior. Strefy ekologiczne w jeziorach, rzekach i morzach.
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-6praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dostrzec potrzeby pogłębiania wiedzy
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w nieznacznym stopniu
3,5Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafił dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu bardzo dobrym