Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzacych w glebie. |
C-3 | Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe. |
C-4 | Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii | 4 |
T-L-2 | Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów | 2 |
T-L-3 | Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby. | 10 |
T-L-4 | Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina | 6 |
T-L-5 | Analiza mikrobiologiczna wody | 4 |
T-L-6 | Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów. | 2 |
T-W-2 | Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych. | 2 |
T-W-3 | Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu). | 2 |
T-W-4 | Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne. | 2 |
T-W-5 | Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami. | 2 |
T-W-6 | Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm. | 2 |
T-W-7 | Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne. | 2 |
T-W-8 | Rola mikroorganizmów w biosferze. | 2 |
T-W-9 | Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. | 2 |
T-W-10 | Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnicwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczeń | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie proponowanej literatury | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | multimedialny wykład informacyjny i problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B10_W01 student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
OS_1A_B10_W02 Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy | OS_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B10_U01 Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
OS_1A_B10_U02 student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie | OS_1A_U10 | R1A_U08 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-6, T-W-2, T-W-10, T-L-3, T-L-1, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-L-2, T-L-4, T-W-3, T-L-5, T-W-4, T-W-7, T-L-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B10_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
OS_1A_B10_K02 student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B10_W01 student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych |
3,0 | student w niewielkim zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych | |
3,5 | student w dostatecznym zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych | |
4,0 | student w dość dobrym zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych | |
4,5 | student w dobrym zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych | |
5,0 | student w bardzo dobrym zakresie ma podstawowej wiedzy z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych | |
OS_1A_B10_W02 Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy | 2,0 | Student nie ma wiedzy dotyczącej właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy |
3,0 | Student w niewielkim stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy | |
3,5 | Student w dostatecznym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy | |
4,0 | Student w dość dobrym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy | |
4,5 | Student w dobrym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B10_U01 Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności | 2,0 | student nie zna podstawowych pojęć z mikrobiologii gleby |
3,0 | student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii | |
3,5 | student zna w dostatecznym zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii | |
4,0 | student zna w dość dobrym stopniu podstawowepojęcia z mikrobiologii | |
4,5 | student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów | |
5,0 | student zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów | |
OS_1A_B10_U02 student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie | 2,0 | student nie zna podstawowych pojęć z mikrobiologii gleby |
3,0 | student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii | |
3,5 | student zna w dostatecznym zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii | |
4,0 | student zna w dość dobrym stopniu podstawowepojęcia z mikrobiologii | |
4,5 | student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów | |
5,0 | tudent zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B10_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego | 2,0 | student nie ma świadomości istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego |
3,0 | student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego | |
3,5 | student ma w średnim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego | |
4,0 | student ma w dość dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego | |
4,5 | student ma w dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego | |
5,0 | student ma w bardzo dobrym stopniu świadomośćistotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego | |
OS_1A_B10_K02 student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | 2,0 | student nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji |
3,0 | student w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
3,5 | student w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
4,0 | student w dość dobrym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
4,5 | student w dużym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
5,0 | student w bardzo dużym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji |
Literatura podstawowa
- Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1985
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
- Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia, PWN, Warszawa, 2000
- Szember A., Zarys mikrobiologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1985
- Marszewska-Ziemięcka J., Mikrobiologia gleby i nawozów organicznych, PWRiL, Warszawa, 1974
- A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010
- Nowak A., Mikrobiologia, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2000
Literatura dodatkowa
- Drewniak J., Drewniak T., Mikrobiologia żywności, WSiP, Warszawa, 1999
- Fassatiova O., Grzyby mikroskopowe w mikrobiologii technicznej, 1983
- Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000
- Russel S., Drobnoustroje a życie gleby, PWN, Warszawa, 1974