Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Biochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Biochemii
Nauczyciel odpowiedzialny Helena Zakrzewska <Helena.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z biofizyki i chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych, energetyka reakcji)
W-2Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz ich regulację

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa3
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek3
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz3
T-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców: Polisacharydy3
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów3
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów.3
T-L-7Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej3
T-L-8Budowa, podział i właściwości witamin. Charakterystyka witamin: A, B1, B2, B6, D, PP i ich rola biologiczna. Charakterystyka witaminy C i jej roli biologicznej. Schemat łańcucha utlenienia substratów organicznych w roślinach z udziałem askorbinianu i glutationu. Zasada oznaczania kwasu askorbinowego i glutationu3
T-L-9Biochemia mleka i gruczołu mlecznego. Skład chemiczny mleka i siary3
T-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów3
30
wykłady
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro i mikroelementów) w procesach biologicznych. Prawa termodynamiczne, pojęcia entropii i entalpii, wysokoenergetyczne związki zawierające P – mechanizm ich funkcjonowania2
T-W-2Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja.2
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.2
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Proteoliza białek oraz przemiany metaboliczne aminokwasów. Budowa i rola enzymów proteolitycznych. Katabolizm aminokwasów, cykl mocznikowy. Biochemiczna rola produktów przemian aminokwasów.2
T-W-5Węglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup węglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm węglowodanów.2
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Fermentacje – mleczanowa, alkoholowa i octowa. Włączanie cukrów do przemiany glikolitycznej. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm węglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.6
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. β-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.2
T-W-8Wzajemne powiązania pomiędzy metabolizmem białek, węglowodanów i lipidów. Wpływ skażenia środowiska na biochemię komórki.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów (sprawdzian wiedzy na każdym ćwiczeniu laboratoryjnym)30
A-L-4Konsultacje15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Czytanie wskazanej literatury15
A-W-5Udział w egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B09_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
OS_1A_W01, OS_1A_W02R1A_W01, R1A_W03C-4, C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-1
OS_1A_B09_W02
Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych
OS_1A_W05, OS_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-3, C-1, C-2T-L-6, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-10M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B09_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
OS_1A_U05, OS_1A_U08R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08C-4, C-2, C-3, C-1T-L-9, T-W-8, T-W-5, T-L-5, T-L-7, T-W-7, T-L-10, T-L-2, T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-8, T-W-3, T-L-3, T-W-6, T-W-4, T-L-6, T-L-4M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B09_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
OS_1A_K02, OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1, C-4, C-3T-L-9, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-3M-4, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B09_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
2,0Student nie zna zagadnień związanych z przemianami zachodzącymi w organizmach
3,0Student w potrafi wymienić procesy zachodzące w organizmach
3,5Student zna procesy zachodzące w organizmach i potrafi je krótko scharakteryzować
4,0Student zna większość pocesów zaczodzących w organizmach i potrafi je dokładnie scharakteryzować
4,5Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach i potrafi je omówić
5,0Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach, rozumie je i potrafi je dokładnie omówić
OS_1A_B09_W02
Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych
2,0Student nie umie omówić budowy i właściwości makrocząsteczek
3,0Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach
3,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna ogólnie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach
4,0Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
4,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna znaczną większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
5,0Student dokładnie szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna wszystkie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B09_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
2,0Student nie zna podstawowych pojęć biochemicznych i nie potrafi przeprowadzać analiz laboratoryjnych
3,0Student w nieznacznym stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy idnetyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
4,0Student posługuje się większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić większość analiz identyfikacji makrocząsteczek
4,5Student posługuje się znaczącą większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
5,0Student posługuje się wszystkimi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B09_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium

Literatura podstawowa

  1. Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
  2. Bańkowski E., Biochemia, MedPham, Wrocław, 2006
  3. Matthhews H.R., Biochemia i biologia molekularna w zarysie, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2000
  4. Chmiel A., Biotechnologia, podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
  5. Berg J.M. Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2005
  6. Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2003
  2. Hames B.D., Hooper N.M., Biochemia - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa3
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek3
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz3
T-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców: Polisacharydy3
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów3
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów.3
T-L-7Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej3
T-L-8Budowa, podział i właściwości witamin. Charakterystyka witamin: A, B1, B2, B6, D, PP i ich rola biologiczna. Charakterystyka witaminy C i jej roli biologicznej. Schemat łańcucha utlenienia substratów organicznych w roślinach z udziałem askorbinianu i glutationu. Zasada oznaczania kwasu askorbinowego i glutationu3
T-L-9Biochemia mleka i gruczołu mlecznego. Skład chemiczny mleka i siary3
T-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro i mikroelementów) w procesach biologicznych. Prawa termodynamiczne, pojęcia entropii i entalpii, wysokoenergetyczne związki zawierające P – mechanizm ich funkcjonowania2
T-W-2Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja.2
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.2
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Proteoliza białek oraz przemiany metaboliczne aminokwasów. Budowa i rola enzymów proteolitycznych. Katabolizm aminokwasów, cykl mocznikowy. Biochemiczna rola produktów przemian aminokwasów.2
T-W-5Węglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup węglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm węglowodanów.2
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Fermentacje – mleczanowa, alkoholowa i octowa. Włączanie cukrów do przemiany glikolitycznej. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm węglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.6
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. β-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.2
T-W-8Wzajemne powiązania pomiędzy metabolizmem białek, węglowodanów i lipidów. Wpływ skażenia środowiska na biochemię komórki.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów (sprawdzian wiedzy na każdym ćwiczeniu laboratoryjnym)30
A-L-4Konsultacje15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Czytanie wskazanej literatury15
A-W-5Udział w egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B09_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
Treści programoweT-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro i mikroelementów) w procesach biologicznych. Prawa termodynamiczne, pojęcia entropii i entalpii, wysokoenergetyczne związki zawierające P – mechanizm ich funkcjonowania
T-W-8Wzajemne powiązania pomiędzy metabolizmem białek, węglowodanów i lipidów. Wpływ skażenia środowiska na biochemię komórki.
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Proteoliza białek oraz przemiany metaboliczne aminokwasów. Budowa i rola enzymów proteolitycznych. Katabolizm aminokwasów, cykl mocznikowy. Biochemiczna rola produktów przemian aminokwasów.
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. β-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.
T-W-5Węglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup węglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm węglowodanów.
T-W-2Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja.
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Fermentacje – mleczanowa, alkoholowa i octowa. Włączanie cukrów do przemiany glikolitycznej. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm węglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagadnień związanych z przemianami zachodzącymi w organizmach
3,0Student w potrafi wymienić procesy zachodzące w organizmach
3,5Student zna procesy zachodzące w organizmach i potrafi je krótko scharakteryzować
4,0Student zna większość pocesów zaczodzących w organizmach i potrafi je dokładnie scharakteryzować
4,5Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach i potrafi je omówić
5,0Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach, rozumie je i potrafi je dokładnie omówić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B09_W02Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
Treści programoweT-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów.
T-L-9Biochemia mleka i gruczołu mlecznego. Skład chemiczny mleka i siary
T-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców: Polisacharydy
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów
T-L-8Budowa, podział i właściwości witamin. Charakterystyka witamin: A, B1, B2, B6, D, PP i ich rola biologiczna. Charakterystyka witaminy C i jej roli biologicznej. Schemat łańcucha utlenienia substratów organicznych w roślinach z udziałem askorbinianu i glutationu. Zasada oznaczania kwasu askorbinowego i glutationu
T-L-7Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa
T-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów
Metody nauczaniaM-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie omówić budowy i właściwości makrocząsteczek
3,0Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach
3,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna ogólnie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach
4,0Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
4,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna znaczną większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
5,0Student dokładnie szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna wszystkie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B09_U01Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
Treści programoweT-L-9Biochemia mleka i gruczołu mlecznego. Skład chemiczny mleka i siary
T-W-8Wzajemne powiązania pomiędzy metabolizmem białek, węglowodanów i lipidów. Wpływ skażenia środowiska na biochemię komórki.
T-W-5Węglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup węglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm węglowodanów.
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów
T-L-7Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. β-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.
T-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro i mikroelementów) w procesach biologicznych. Prawa termodynamiczne, pojęcia entropii i entalpii, wysokoenergetyczne związki zawierające P – mechanizm ich funkcjonowania
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa
T-W-2Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja.
T-L-8Budowa, podział i właściwości witamin. Charakterystyka witamin: A, B1, B2, B6, D, PP i ich rola biologiczna. Charakterystyka witaminy C i jej roli biologicznej. Schemat łańcucha utlenienia substratów organicznych w roślinach z udziałem askorbinianu i glutationu. Zasada oznaczania kwasu askorbinowego i glutationu
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Fermentacje – mleczanowa, alkoholowa i octowa. Włączanie cukrów do przemiany glikolitycznej. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm węglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Proteoliza białek oraz przemiany metaboliczne aminokwasów. Budowa i rola enzymów proteolitycznych. Katabolizm aminokwasów, cykl mocznikowy. Biochemiczna rola produktów przemian aminokwasów.
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów.
T-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców: Polisacharydy
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć biochemicznych i nie potrafi przeprowadzać analiz laboratoryjnych
3,0Student w nieznacznym stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy idnetyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
4,0Student posługuje się większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić większość analiz identyfikacji makrocząsteczek
4,5Student posługuje się znaczącą większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
5,0Student posługuje się wszystkimi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B09_K01Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
Treści programoweT-L-9Biochemia mleka i gruczołu mlecznego. Skład chemiczny mleka i siary
T-L-8Budowa, podział i właściwości witamin. Charakterystyka witamin: A, B1, B2, B6, D, PP i ich rola biologiczna. Charakterystyka witaminy C i jej roli biologicznej. Schemat łańcucha utlenienia substratów organicznych w roślinach z udziałem askorbinianu i glutationu. Zasada oznaczania kwasu askorbinowego i glutationu
T-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców: Polisacharydy
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów.
T-L-10Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa
T-L-7Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz
Metody nauczaniaM-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium