Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka i statystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka i statystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gregorczyk <Andrzej.Gregorczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajmość matematyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot ma na celu poznanie analizy matematycznej mającej zastosowanie w badaniach środowiskowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych. | 2 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z ciągów i szeregów liczbowych. | 2 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z granic ciągu i funkcji | 2 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z pochodnych funkcji. | 2 |
T-A-5 | Badanie zmienności funkcji. | 2 |
T-A-6 | Rozwiązywanie zadań z całek nieoznaczonych. | 2 |
T-A-7 | Obliczanie całek oznaczonych. | 2 |
T-A-8 | Rozwiązywanie równań różniczkowych. | 2 |
T-A-9 | Obliczanie macierzy i wyznaczników. | 2 |
T-A-10 | Rozwiązywanie układów równań liniowych. | 2 |
T-A-11 | Rozwiązywanie zadań z rachnku wektorowego. | 2 |
T-A-12 | Rozwiązywanie zadań z prostej na płaszczyźnie. | 2 |
T-A-13 | Rozwiązywanie zadań z rachunku prawdopodobieństwa. | 2 |
T-A-14 | Rozwiązywanie zadań ze zmiennych losowych. | 2 |
T-A-15 | Rozwiązywanie zadań ze statystyki opisowej. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoria funkcji jednej zmiennej. | 2 |
T-W-2 | Ciągi i szeregi liczbowe | 2 |
T-W-3 | Granica ciągu i funkcji. | 2 |
T-W-4 | Rachunek różniczkowy. | 4 |
T-W-5 | Rachunek całkowy. | 4 |
T-W-6 | Równania różniczkowe. | 2 |
T-W-7 | Macierze i wyznaczniki. | 2 |
T-W-8 | Układy równań liniowych. | 2 |
T-W-9 | Rachunek wektorowy. | 2 |
T-W-10 | Geometria analityczna. | 2 |
T-W-11 | Rachunek prawdopodobieństwa. | 2 |
T-W-12 | Zmienne losowe. | 2 |
T-W-13 | Statystyka opisowa. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-A-3 | przygotowanie się do kolokwium i egzaminu | 40 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium i egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-2 | Ocena formująca: kolkwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B01_W01 Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku. | OS_1A_W02, OS_1A_W03 | R1A_W01 | — | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B01_U01 Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych | OS_1A_U04 | R1A_U03 | InzA_U01 | C-1 | T-W-12, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B01_K01 Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-11, T-W-13 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B01_W01 Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku. | 2,0 | Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych |
3,0 | Student w stopniu zadowalającycm zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych | |
4,5 | Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B01_U01 Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych | 2,0 | Student nie nabył umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji |
3,0 | Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji | |
3,5 | Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji | |
4,0 | Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji | |
4,5 | Student zdobył wiedzę w stopniu dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze | |
5,0 | Student zdobył wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B01_K01 Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. | 2,0 | Student nie nabył kompetencji w zakresie świadomości oraz samorozwoju. |
3,0 | Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. | |
3,5 | Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. | |
4,0 | Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. | |
4,5 | Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. | |
5,0 | Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. |
Literatura podstawowa
- Oktaba W., Niedokos E., Matematyka i podstawy statystyki matematycznej., PWN, Warszawa, 1974
- Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych., WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Winnicki K. i in., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002
- Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, AR, 2001