Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia mikroorganizmów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z mikrobiologii ogólnej, chemii i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów. |
C-3 | Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany. |
C-4 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystywania drobnoustrojów glebowych jako bioindykatorów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie. | 2 |
T-A-2 | Mikrobiologiczna hydroliza skrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja. | 3 |
T-A-3 | Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb. | 3 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe. | 1 |
T-W-2 | Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem. | 2 |
T-W-3 | Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy. | 2 |
T-W-4 | Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami. | 1 |
T-W-5 | Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków. | 1 |
T-W-6 | Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego. | 1 |
T-W-7 | Wpływ człowieka na mikroflorę. Mikroorganizmy a żyzność gleby. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | przygotowanie się do zajęć | 8 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 5 |
A-A-4 | przygotowanie się do kolokwiów | 10 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 20 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny i problemowy |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedzi ustne |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja |
S-4 | Ocena podsumowująca: test |
S-5 | Ocena podsumowująca: odpowiedzi ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O08-3_W01 Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby. | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
OS_1A_O08-3_W02 Student ma wiedzę dotyczącą metabolizmu drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy. | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
OS_1A_O08-3_W03 Student zna zależności zachodzące pomiędzy mikroorganizmami i innymi organizmami oraz bioindykacyjne znaczenie drobnoustrojów glebowych. | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-2, C-3, C-4 | T-A-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O08-3_U01 Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie. | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OS_1A_O08-3_U02 Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku zachodzące przy udziale mikroorganizmów glebowych i dobierać odpowiednie metody oceny liczebności i aktywności drobnoustrojów. | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
OS_1A_O08-3_U03 Student powinien umieć oceniać w jakim zakresie czynniki środowiskowe, w tym antropogeniczne, mogą wpływać na populacje mikroorganizmów i powodowane przez nie zmiany oraz w jaki sposób wykorzystywać poznane mikroorganizmy do oceny stanu środowiska glebowego. | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-3 | T-A-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O08-3_K01 Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego. | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
OS_1A_O08-3_K02 Student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji. | OS_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-2 | T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O08-3_W01 Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby. | 2,0 | Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału | |
OS_1A_O08-3_W02 Student ma wiedzę dotyczącą metabolizmu drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy. | 2,0 | Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału | |
OS_1A_O08-3_W03 Student zna zależności zachodzące pomiędzy mikroorganizmami i innymi organizmami oraz bioindykacyjne znaczenie drobnoustrojów glebowych. | 2,0 | Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O08-3_U01 Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie. | 2,0 | Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału | |
OS_1A_O08-3_U02 Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku zachodzące przy udziale mikroorganizmów glebowych i dobierać odpowiednie metody oceny liczebności i aktywności drobnoustrojów. | 2,0 | Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału | |
OS_1A_O08-3_U03 Student powinien umieć oceniać w jakim zakresie czynniki środowiskowe, w tym antropogeniczne, mogą wpływać na populacje mikroorganizmów i powodowane przez nie zmiany oraz w jaki sposób wykorzystywać poznane mikroorganizmy do oceny stanu środowiska glebowego. | 2,0 | Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O08-3_K01 Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego. | 2,0 | Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska. |
3,0 | Student ma niewielką świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska. | |
3,5 | Student ma średnią świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska. | |
4,0 | Student ma dość dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska. | |
OS_1A_O08-3_K02 Student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji. | 2,0 | Student nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji. | |
3,5 | Student w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji. | |
4,0 | Student dość dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji. | |
4,5 | Student dobrzeu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji. | |
5,0 | Student bardzo dobrze dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji. |
Literatura podstawowa
- Burges A., Raw F., Biologia gleby, PWRiL, Warszawa, 1971
- McKenzie A., Ball A.s., Virdee S.R., Ekologia, PWN, Warszawa, 2000