Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna regionu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna regionu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 8 2,00,38zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Meteorologia i klimatologia
W-3Matematyka - statystyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa1
T-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni3
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników2
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego2
8
wykłady
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna1
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 20301
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.2
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.2
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.2
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie1
T-W-7Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zajęć, do sprawdzianów wejściowych (trzech)8
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń, zebranie materiałów z zakresu hydrologii.6
A-A-4Realizacja zadań projektowych16
A-A-5Konsultacje10
A-A-6Przygotowanie do kolokwium końcowego12
60
wykłady
A-W-1Przygotowanie prezentacji końcowej zaliczającej wykłady14
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
A-W-3Konsultacje6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
M-4Seminarium - prezentacja własnych opracowań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_W01
objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_U01
potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_K01
Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2, C-3T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_W01
objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
2,0Student nie ma wiedzy na temat gospodarki wodnej, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat gospodarki wodnej, zna przyczyny braku równowagi wodnej w środowisku przyrodniczym, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej, potrafi wyliczyć zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych wybranych zlewni regionu, ma wiedzę na temat przyczyn i skutków nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, objaśnia i rozpoznaje przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w systemach wodno-gospodarczych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student ma pełną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, w pełni wyjaśnia i wylicza zasoby wodne w skali zlewni, sprawnie objaśnia przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w róznych systemach wodno-gospodarczych, korzysta z bogatej literatury branżowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_U01
potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
2,0Student nie potrafi skorzystać z zasobów danych hydrologicznych, nie wykorzystuje literatury przedmiotu
3,0Student w ograniczony sposób wykorzystuje dostępne źródła danych hydrologicznych (roczniki) i ma kłopoty z ich analizą, w ograniczonym stopniu wykorzystuje literaturę przedmiotu
3,5Student potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych (roczniki) i je analizuje, wykorzystuje podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student korzysta z dostępnych źródeł danych hydrologicznych, analizuje i opracowuje zebrane dane, potrafi wykorzystać dane z innych żródeł (internet), korzysta z literatury uzupełniającej do analizych przedmiotowych
4,5Student w sprawny sposób wykorzystuje dostepne źródła danych hydrologicznych, sprawnie je analizuje i wykorzystuje w opracowaniach związanych z gospodark wodną regionu, korzysta z literatury branżowej przedmiotu (Gospodarka wodna)
5,0Student w pełni korzysta z wszystkich źródeł danych hydrologicznych (, strony wwww, serwisy IMGW, roczniki, dane lokalne RZGW), dogłębnie wykonuje analizy zasoby wodne w skali zlewni, regionu, wykorzystuje opracowania branżowe i literaturę branżową

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_K01
Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu
2,0Student nie ma świadomośći relacji zachodzących pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, nie interesują go sprawy związane z gospodarką wodną w regionie
3,0Student w ograniczonym stopniu ocenia relacje zachodzące pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, zwłaszcza dotyczącą rolnictwa regionu,
3,5Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), uczestniczy w konsultacjach społecznych dotyczących gospodarki wodnej regionu
4,0Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej regionu na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo zachodniopomorskie (zjawiska powodziowe oraz susze rolnicze regionu), ma świadomość ważności udziału społeczeństwa w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodną regionu
4,5Student ma świadomość działań dotyczących gospodarki wodą w regionie i jej wpływu na środowisko przyrodnicze a zwłaszcza na sektor rolniczy, rozpoznaje wpływ zjawisk ekstremalnych na działalność rolniczą, aktywnie uczestniczy w działaniach związanych z konsultacjami dotyczącymi wszystkich spraw wodnych regionu
5,0Student ma pełną świadomość relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym i wpływie szeroko pojętej gospodarki wodnej regionu na ten stan, jest w stanie krytycznie oceniać podejmowane działania szczególnie dotyczące rolnictwa regionu w walce ze zjawiskami ekstremalnymi (zwłaszcza powodzie i susze), jest czynnym uczestnikiem przedmiotowych konsultacji społecznych

Literatura podstawowa

  1. Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
  2. Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  3. Praca zbiorowa, Stan i wykorzystanie zasobów wód powierzchniowych w Polsce., IMGW, Kraków, 1996
  4. praca zb. red nauk. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009, I

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie - czasopisma, SITWM NOT, Warszawa, 2012
  2. strony www KZGW i RZGW w Polsce, 2011, strony Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i Regionalnych Zarządów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa1
T-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni3
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników2
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna1
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 20301
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.2
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.2
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.2
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie1
T-W-7Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zajęć, do sprawdzianów wejściowych (trzech)8
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń, zebranie materiałów z zakresu hydrologii.6
A-A-4Realizacja zadań projektowych16
A-A-5Konsultacje10
A-A-6Przygotowanie do kolokwium końcowego12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie prezentacji końcowej zaliczającej wykłady14
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
A-W-3Konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-1_W01objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)
Treści programoweT-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa
T-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 2030
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie
T-W-7Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
M-4Seminarium - prezentacja własnych opracowań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat gospodarki wodnej, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat gospodarki wodnej, zna przyczyny braku równowagi wodnej w środowisku przyrodniczym, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej, potrafi wyliczyć zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych wybranych zlewni regionu, ma wiedzę na temat przyczyn i skutków nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, objaśnia i rozpoznaje przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w systemach wodno-gospodarczych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student ma pełną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, w pełni wyjaśnia i wylicza zasoby wodne w skali zlewni, sprawnie objaśnia przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w róznych systemach wodno-gospodarczych, korzysta z bogatej literatury branżowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-1_U01potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)
Treści programoweT-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
M-4Seminarium - prezentacja własnych opracowań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z zasobów danych hydrologicznych, nie wykorzystuje literatury przedmiotu
3,0Student w ograniczony sposób wykorzystuje dostępne źródła danych hydrologicznych (roczniki) i ma kłopoty z ich analizą, w ograniczonym stopniu wykorzystuje literaturę przedmiotu
3,5Student potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych (roczniki) i je analizuje, wykorzystuje podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student korzysta z dostępnych źródeł danych hydrologicznych, analizuje i opracowuje zebrane dane, potrafi wykorzystać dane z innych żródeł (internet), korzysta z literatury uzupełniającej do analizych przedmiotowych
4,5Student w sprawny sposób wykorzystuje dostepne źródła danych hydrologicznych, sprawnie je analizuje i wykorzystuje w opracowaniach związanych z gospodark wodną regionu, korzysta z literatury branżowej przedmiotu (Gospodarka wodna)
5,0Student w pełni korzysta z wszystkich źródeł danych hydrologicznych (, strony wwww, serwisy IMGW, roczniki, dane lokalne RZGW), dogłębnie wykonuje analizy zasoby wodne w skali zlewni, regionu, wykorzystuje opracowania branżowe i literaturę branżową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-1_K01Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)
Treści programoweT-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 2030
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomośći relacji zachodzących pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, nie interesują go sprawy związane z gospodarką wodną w regionie
3,0Student w ograniczonym stopniu ocenia relacje zachodzące pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, zwłaszcza dotyczącą rolnictwa regionu,
3,5Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), uczestniczy w konsultacjach społecznych dotyczących gospodarki wodnej regionu
4,0Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej regionu na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo zachodniopomorskie (zjawiska powodziowe oraz susze rolnicze regionu), ma świadomość ważności udziału społeczeństwa w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodną regionu
4,5Student ma świadomość działań dotyczących gospodarki wodą w regionie i jej wpływu na środowisko przyrodnicze a zwłaszcza na sektor rolniczy, rozpoznaje wpływ zjawisk ekstremalnych na działalność rolniczą, aktywnie uczestniczy w działaniach związanych z konsultacjami dotyczącymi wszystkich spraw wodnych regionu
5,0Student ma pełną świadomość relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym i wpływie szeroko pojętej gospodarki wodnej regionu na ten stan, jest w stanie krytycznie oceniać podejmowane działania szczególnie dotyczące rolnictwa regionu w walce ze zjawiskami ekstremalnymi (zwłaszcza powodzie i susze), jest czynnym uczestnikiem przedmiotowych konsultacji społecznych