Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Europejska Sieć Ekologiczna - Natura 2000:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Europejska Sieć Ekologiczna - Natura 2000
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza w zakresie systematyki roślin i zwierząt, ekologii i ochrony przyrody.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.2
T-A-2Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-3Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.2
T-A-4Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.2
8
wykłady
T-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO.2
T-W-2Przegląd gatunków flory i siedlisk uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych.2
T-W-3Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.1
T-W-4Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.2
T-W-5Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-3przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń12
A-A-4konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje4
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia10
A-W-4zaliczenie pisemne2
A-W-5czytanie literatury przedmiotu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
M-3przygotowanie referatu
M-4przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-2_W01
Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000.
OS_1A_W04R1A_W02InzA_W03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1S-1
OS_1A_O04-2_W02
Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000.
OS_1A_W08R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-A-4, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-2_U01
Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
OS_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-A-2, T-A-3, T-W-2M-3S-2
OS_1A_O04-2_U02
Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-1M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-2_K01
Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000.
OS_1A_K05R1A_K05C-1T-W-4, T-A-3M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-2_W01
Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-30 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
OS_1A_O04-2_W02
Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-30 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-2_U01
Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Nie potrafi odpowiedzieć ma żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,0przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,5przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób wyczerpujący omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Nie potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
5,0przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Nie potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
OS_1A_O04-2_U02
Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
4,5potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-2_K01
Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
4,5potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych

Literatura podstawowa

  1. Makomska-Juchniewicz M., Tworek S. (red.), Ekologiczna sieć Natura 2000 - problem czy szansa?, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003
  2. Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ, Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Herbich J. (red.), Poradniki ochrony siedlisk i gatunków - podręcznik metodyczny., Min. Środowiska, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.2
T-A-2Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-3Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.2
T-A-4Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO.2
T-W-2Przegląd gatunków flory i siedlisk uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych.2
T-W-3Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.1
T-W-4Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.2
T-W-5Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-3przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń12
A-A-4konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje4
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia10
A-W-4zaliczenie pisemne2
A-W-5czytanie literatury przedmiotu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-2_W01Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W04Zna podstawowe definicje i regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona i kształtowania środowiska. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-3Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.
T-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO.
T-W-5Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-30 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-2_W02Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-A-4Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.
T-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-30 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-2_U01Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-A-2Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.
T-A-3Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.
T-W-2Przegląd gatunków flory i siedlisk uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych.
Metody nauczaniaM-3przygotowanie referatu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Nie potrafi odpowiedzieć ma żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,0przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,5przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób wyczerpujący omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Nie potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
5,0przygotuje i przedstawi prezentacje w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Nie potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-2_U02Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.
Metody nauczaniaM-4przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
4,5potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-2_K01Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-4Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.
T-A-3Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.
Metody nauczaniaM-4przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
4,5potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych