Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie uzdatniania wód i ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie akademickim. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne. |
C-2 | Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi podczas oczyszczania ścieków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Procesy mechanicznego oczyszczania ścieków. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji. Kraty, sita, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki | 1 |
T-A-2 | Oczyszczanie ścieków na złożach biologicznych i za pomocą osadu czynnego. | 2 |
T-A-3 | Urządzenia i ogólne procesy naturalnego oczyszczania ścieków. Hydrobotaniczne metody oczyszczania ścieków - pola irygowane, filtracyjne, stawy rybne, stawy glonowe. Oczyszczalnie glebowo-roślinne. Charakterystyka ścieków rolniczych. | 1 |
T-A-4 | Przydomowe oczyszczalnie ścieków. Oczyszczanie ścieków przemysłowych. Usuwanie metali ze ścieków. Chemiczne i fizyczne metody dezynfekcji. Utlenianie ścieków | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne). | 1 |
T-W-2 | Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu. | 1 |
T-W-3 | Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody. | 3 |
T-W-4 | Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki. | 1 |
T-W-5 | Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie. | 1 |
T-W-6 | Podstawowe wiadomości o ściekach. Podział ścieków. Charakterystyka fizyko-chemiczna i bakteriologiczna ścieków. Znaczenie charakterystyki ścieków i zasady ich oznaczania. Badanie bakteriologiczne ścieków. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach. | 5 |
A-A-3 | Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 15 |
A-W-2 | Samodzielne opanowanie materiału wykładowego | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody i składu ścieków. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D04_W01 Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody. | OS_1A_W05, OS_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
OS_1A_D04_W02 Znajomość metod stosowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. | OS_1A_W06, OS_1A_W08 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D04_U01 Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych. | OS_1A_U05, OS_1A_U09 | R1A_U04, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
OS_1A_D04_U02 Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. | OS_1A_U06, OS_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D04_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody i ścieków w oparciu o aktualne akty prawne. | OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K03, OS_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D04_W01 Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody. | 2,0 | Student nie zna procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody. |
3,0 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym ale z pewnymi niedociągnięciamii. | |
5,0 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym. | |
OS_1A_D04_W02 Znajomość metod stosowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. | 2,0 | Student nie zna metod stosowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. |
3,0 | Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu dostatecznym ale z niewielkimi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu bardzo dobrym ale z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D04_U01 Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych. | 2,0 | Student nie ma opanowanej umiejętności zastosowania do uzdatniania wody odpowiednich procesów jednostkowych. |
3,0 | Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami. | |
3,5 | Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami. | |
5,0 | Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu bardzo dobrym. | |
OS_1A_D04_U02 Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. |
3,0 | Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami. | |
3,5 | Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami. | |
5,0 | Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D04_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody i ścieków w oparciu o aktualne akty prawne. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić stanu środowiska dotyczącego jakości wody i ścieków. |
3,0 | Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dostatecznym z niewielkimi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
- Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, 1
Literatura dodatkowa
- Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska dotyczące wody i ścieków, 2012
- Bień J.B., Osady ściekowe teoria i praktyka, Wyd. PCz, Częstochowa, Częstochowa, 2007, 2
- Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999, 4