Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona roślin II - Fitopotologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona roślin II - Fitopotologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 12 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość obsługi mikroskopu świetlnego
W-2znajomośc anatomii, fizjologii i taksonomii roślin
W-3umiejętnośc rozpoznawania pospolicie występujących gatunków roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Choroby pochodzenia nieinfekcyjnego, wirozy i bakteriozy roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.1
T-A-2Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady OOmycota rzedów Pythiales i Peronosporales.1
T-A-3Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).2
T-A-4Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).1
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby anamorficzne. Pasożytnicze rośliny nasienne.1
6
wykłady
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-2Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg.2
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).3
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2udział w konsultacjach7
A-A-3przygotowanie do pisemnych sprawdzianów7
A-A-4wykonanie zielnika z chorującymi roślinami6
A-A-5studiowanie podanej literatury4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów10
A-W-3udział w konsultacjach6
A-W-4udział w pisemnym zaliczeniu wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
M-3obserwacja mikroskopowa przedstawicieli wybranych grup grzybów
M-4metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: wyjściówki (ocena poprawności rysunków wykonanych w czasie ćwiczeń)
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C05_W01
objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-5
OS_1A_C05_W02
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
OS_1A_W01, OS_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-4S-1, S-3, S-4, S-5
OS_1A_C05_W03
wymienia i rozpoznaje wybrane choroby roślin na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-2T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C05_U01
umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez wazniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określic moment krytyczny dla rozwoju choroby
OS_1A_U10, OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08InzA_U02C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-5
OS_1A_C05_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwac i zastosowac preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin
OS_1A_U01, OS_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08InzA_U02C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C05_K01
jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C05_W01
objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów
2,0nie potrafi zdefiniowac procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów, nie potrafi wymienić czynników wplywających na przebieg choroby u roślin
3,0definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin
3,5definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin
4,0definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin
4,5definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby i epidemii u roślin
5,0definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby i epidemii u roślin i wytłumaczyć ich wpływ na przebieg choroby i epidemii
OS_1A_C05_W02
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić zaden metody zwalczania chorób roślin
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób roślin
3,5potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób roślin
4,0potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób roślin
4,5potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób roślin
5,0potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować właściwe i najbardziej skuteczne metody zwalczania chorób roślin
OS_1A_C05_W03
wymienia i rozpoznaje wybrane choroby roślin na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób
2,0nie potrafi rozpoznać po oznakach etiologicznych chorób wybranych gatunków roślin; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby danego gatunku rośliny; nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin
3,5rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych
4,0rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych
4,5rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych; z pomocą nazywa sprawców ważniejszych chorób
5,0rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych; bezbłędnie nazywa sprawców ważniejszych chorób

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C05_U01
umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez wazniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określic moment krytyczny dla rozwoju choroby
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie oszacować przebiegu chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych, nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników pogodowych na wystąpienie kilku ważniejszych chorób
3,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby w określonych warunkach pogodowych
4,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby lub epidemii w określonych warunkach pogodowych
4,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby lub epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby
5,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby lub epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby; umie nakreślać wykres przebiegu choroby i epidemii
OS_1A_C05_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwac i zastosowac preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin
2,0nie umie dobrać żadnych metod ochrony roślin przed wybranymi chorobami; nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin; nie umie wyszukiwac środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, samodzielnie układa plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C05_K01
jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane

Literatura podstawowa

  1. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
  3. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2011
  4. Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
  2. Kochman J. Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Choroby pochodzenia nieinfekcyjnego, wirozy i bakteriozy roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.1
T-A-2Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady OOmycota rzedów Pythiales i Peronosporales.1
T-A-3Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).2
T-A-4Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).1
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby anamorficzne. Pasożytnicze rośliny nasienne.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-2Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg.2
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).3
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.3
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2udział w konsultacjach7
A-A-3przygotowanie do pisemnych sprawdzianów7
A-A-4wykonanie zielnika z chorującymi roślinami6
A-A-5studiowanie podanej literatury4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów10
A-W-3udział w konsultacjach6
A-W-4udział w pisemnym zaliczeniu wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C05_W01objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
Treści programoweT-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-A-1Choroby pochodzenia nieinfekcyjnego, wirozy i bakteriozy roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.
T-A-2Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady OOmycota rzedów Pythiales i Peronosporales.
T-W-2Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg.
T-A-3Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-A-4Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby anamorficzne. Pasożytnicze rośliny nasienne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniowac procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów, nie potrafi wymienić czynników wplywających na przebieg choroby u roślin
3,0definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin
3,5definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin
4,0definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin
4,5definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby i epidemii u roślin
5,0definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby i epidemii u roślin i wytłumaczyć ich wpływ na przebieg choroby i epidemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C05_W02rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-A-1Choroby pochodzenia nieinfekcyjnego, wirozy i bakteriozy roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-A-2Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady OOmycota rzedów Pythiales i Peronosporales.
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-A-3Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).
T-A-4Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby anamorficzne. Pasożytnicze rośliny nasienne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
M-4metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić zaden metody zwalczania chorób roślin
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób roślin
3,5potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób roślin
4,0potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób roślin
4,5potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób roślin
5,0potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować właściwe i najbardziej skuteczne metody zwalczania chorób roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C05_W03wymienia i rozpoznaje wybrane choroby roślin na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
Treści programoweT-A-1Choroby pochodzenia nieinfekcyjnego, wirozy i bakteriozy roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-A-2Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady OOmycota rzedów Pythiales i Peronosporales.
T-A-3Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-A-4Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby anamorficzne. Pasożytnicze rośliny nasienne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
M-3obserwacja mikroskopowa przedstawicieli wybranych grup grzybów
M-4metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: wyjściówki (ocena poprawności rysunków wykonanych w czasie ćwiczeń)
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozpoznać po oznakach etiologicznych chorób wybranych gatunków roślin; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby danego gatunku rośliny; nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin
3,5rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych
4,0rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych
4,5rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych; z pomocą nazywa sprawców ważniejszych chorób
5,0rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych; bezbłędnie nazywa sprawców ważniejszych chorób
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C05_U01umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez wazniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określic moment krytyczny dla rozwoju choroby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
Treści programoweT-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-A-1Choroby pochodzenia nieinfekcyjnego, wirozy i bakteriozy roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.
T-A-2Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady OOmycota rzedów Pythiales i Peronosporales.
T-W-2Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg.
T-A-3Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-A-4Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby anamorficzne. Pasożytnicze rośliny nasienne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie oszacować przebiegu chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych, nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników pogodowych na wystąpienie kilku ważniejszych chorób
3,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby w określonych warunkach pogodowych
4,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby lub epidemii w określonych warunkach pogodowych
4,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby lub epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby
5,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby lub epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby; umie nakreślać wykres przebiegu choroby i epidemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C05_U02umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwac i zastosowac preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-A-1Choroby pochodzenia nieinfekcyjnego, wirozy i bakteriozy roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.
T-A-2Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady OOmycota rzedów Pythiales i Peronosporales.
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-A-3Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).
T-A-4Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby anamorficzne. Pasożytnicze rośliny nasienne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
M-3obserwacja mikroskopowa przedstawicieli wybranych grup grzybów
M-4metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie dobrać żadnych metod ochrony roślin przed wybranymi chorobami; nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin; nie umie wyszukiwac środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, samodzielnie układa plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C05_K01jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-A-1Choroby pochodzenia nieinfekcyjnego, wirozy i bakteriozy roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych.
T-A-2Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady OOmycota rzedów Pythiales i Peronosporales.
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-A-3Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales).
T-A-4Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales).
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-A-5Choroby wywołane przez grzyby anamorficzne. Pasożytnicze rośliny nasienne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane