Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Ochrona roślin I - Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona roślin I - Entomologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ochrony Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość obsługi sprzętu do mikro- i makroskopii |
W-2 | znajomość popsolitych gatunków rośiin zielnych oraz drzew i krzewów |
W-3 | podstawowa wiedza z zakresu entomologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | ukształowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach |
C-2 | zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach |
C-3 | kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nicienie (Nematoda) - wskaźniki procesów ekologicznych. Szkodliwe i pożyteczne pajęczaki (Arachnida). | 2 |
T-A-2 | Owady (Insecta) - morfologia, biologia i ekologia. Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. | 2 |
T-A-3 | Entomofauna pożyteczna - znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych | 2 |
T-W-2 | Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników | 2 |
T-W-3 | Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska. Metody ochrony roślin przed fitofagami. Integrowana metoda zwalczania organizmów szkodliwych. Niechemiczne metody ograniczania szkodników roślin. | 2 |
T-W-4 | Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych. Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów. Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy. | 2 |
T-W-6 | Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych, pod osłonami oraz w lasach. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | udział w konsultacyach związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych | 4 |
A-A-3 | przygotowanie do sprawdzianów cząstkowych z ćwiczeń | 6 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
A-A-5 | studiowanie przedmiotowej literatury | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wykładu | 5 |
A-W-3 | udział w zaliczeniu wykładów | 2 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | studiowanie przedmiotowej literatury | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz połączony z przeżyciem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C04_W01 rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach | OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3 | M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
OS_1A_C04_W02 wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania | OS_1A_W01, OS_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C04_U01 identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach | OS_1A_U10, OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08 | InzA_U02 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-6, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
OS_1A_C04_U02 dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony | OS_1A_U10, OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08 | InzA_U02 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C04_K01 jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i technik ochrony roślin przed szkodnikami | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5 | M-3, M-4, M-6 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C04_W01 rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach | 2,0 | nie potrafi objaśnić różnic między owadami pajęczakami i nicieniami; nie potrafi wymienić żadnych grup troficznych stawonogów i nicieni |
3,0 | zna podstawowe różnice morfologczne i potrafi wymienić najważniejsze grupy stanownogów; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni | |
3,5 | zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni i określić ich rolę w środowisku | |
4,0 | zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów wraz przykładami konkretnych gatunków; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni, podać przykłady gatunków i określić ich rolę w wybranych agro- i biocenozach | |
4,5 | zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów wraz przykładami konkretnych gatunków w wybranych agro- i biocenozach; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni, podać przykłady gatunków i określić ich rolę w wybranych agro- i biocenozach | |
5,0 | zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów wraz przykładami konkretnych gatunków w wybranych agro- i biocenozach; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni, podać przykłady gatunków i określić ich rolę w środowisku; zna najważniejsze gatunki organizmów pożytecznych i szkodliwych oraz ich powiązania z wybranymi agro- i biocenozami | |
OS_1A_C04_W02 wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania | 2,0 | nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed fitofagami |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami | |
3,5 | potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania | |
4,0 | potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania ; zna metody pognozowania pojawu fitofagów w wybranych agro- i biocenozach | |
4,5 | potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania; zna metody pognozowania pojawu fitofagów w wybranych agro- i biocenozach; wymienia techniki zastosowania wybranych metod ochrony roślin | |
5,0 | potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania; zna metody pognozowania pojawu fitofagów w wybranych agro- i biocenozach; wymienia i potrafi zdefiniować techniki zastosowania wybranych metod ochrony roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C04_U01 identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach | 2,0 | nie potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; nie umie zdiagnozować żadnych fitofagów ani orgaznizmów pożytecznych w wybranych agor- i biocenozach oraz opisać ich roli w środowisku i w gospodarce człowieka |
3,0 | potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zidentyfikować pojedyncze fitofagi; nie potrafi ocenić ich wymiernej roli w środowisku i w gospodarce człowieka | |
3,5 | potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zdiagnozować najważniejsze fitofagi i organizmy pożyteczne w wybranych agro- i biocenozach | |
4,0 | potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zdiagnozować najważniejsze fitofagi i organizmy pożyteczne występujące w wybranych agro- i biocenozach ze wskazaniem ich roli w środowisku i w gospodarce człowieka | |
4,5 | potrafi zidentyfikować najważniejsze fitofagi na podstawie specjalistycznych kluczy zoologicznych oraz wskazać ich powiązania ze określonym środowiskiem; właściwie interpretuje zależności pomiędzy poszczególnymi gatunkami fitofagów a organizmami pożytecznymi stanowiącymi naturlany opór środowiska | |
5,0 | potrafi zidentyfikować najważniejsze fitofagi na podstawie specjalistycznych kluczy zoologicznych oraz wskazać zagrożenia wynkające z ich przegęszczenia; właściwie interpretuje zależności pomiędzy poszczególnymi gatunkami fitofagów a organizmami pożytecznymi w wybranych agro- biocenozach wskazując ich znaczenie w ochronie roślin przed szkodnikami | |
OS_1A_C04_U02 dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony | 2,0 | nie potrafi wskazać i zastosować żadnych skutecznych metod i technik ochrony roślin przed wybranymi fitofagami |
3,0 | potrafi wskazać metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami; nie zna technik ochrony roślin i sposobów ich wykorzystania w praktyce | |
3,5 | potrafi wskazać wybrane metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych metod ochrony roślin; zna techniki ochrony roślin | |
4,0 | potrafi wskazać i zastosować określone metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych i ekologicznych metod ochrony roślin; zna techniki ochrony roślin | |
4,5 | potrafi wskazać i zastosować określone metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami w oparciu o ich progi szkodliwości, ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych i ekologicznych metod ochrony roślin; analizuje kondycję środowiska na podstawie wybranych zoowskaźników | |
5,0 | potrafi wskazać i zastosować określone metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami w oparciu o ich progi szkodliwości, ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych i ekologicznych metod ochrony roślin; analizuje kondycję środowiska na podstawie wybranych zoowskaźników; potrafi w praktyce wykorzystać zasady bezpiecznego i skutecznego stosowania metod i środków ochrony roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C04_K01 jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i technik ochrony roślin przed szkodnikami | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
3,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
4,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
4,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak prawie zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
5,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany |
Literatura podstawowa
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia. Entomologia szczegółowa 2, PWRiL, Poznań, 2010
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia stosowana, Poznań, 2002
Literatura dodatkowa
- Boczek J., Brzeski M., Kropczyńska-Linkiewicz D., Wybrane działy zoologii. Podręcznik dla studiujących ochronę roślin i środowiska., PWN, Warszawa, 2000
- Banaszak J., Przegląd systematyczny owadów, WSP, Bydgoszcz, 1994
- Wiech K., Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Medix Plus, Poznań, 1997