Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia i klimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego. |
C-2 | Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz oceny ich wpływu na środowisko geograficzne |
C-3 | Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przyrządy, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: temperatury powietrza, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. | 6 |
T-A-2 | Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Analiza map synoptycznych. | 2 |
T-A-3 | Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w różnych regionach kraju. | 2 |
T-W-2 | Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby. | 2 |
T-W-3 | Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny. | 4 |
T-W-4 | Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery | 2 |
T-W-5 | Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych | 2 |
T-W-6 | Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyczne cechy topoklimatu obszar.w miejskich i przemysłowych | 2 |
T-W-8 | Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej | 2 |
T-W-9 | Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Opracowanie i interpretacja czasowej zmienności głównych elementów meteorologicznych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zadań realizowanych na ćwiczeniach | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do sprawdzianów | 12 |
A-A-5 | udział w konsultacjach | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych ( film) i aktywizującej ( dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów. |
M-3 | Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody. |
M-4 | Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej ( komentarz) |
M-5 | Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody. |
M-6 | Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C02_W01 Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu. | OS_1A_W03, OS_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-1, M-2, M-5, M-6 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C02_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-2, C-1 | T-A-1 | M-2, M-5, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C02_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-3 | T-A-3 | M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C02_W01 Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu. | 2,0 | Student nie zna elementów i zjawisk atmosferycznych. Nie rozróżnia pojęć: pogoda i klimat |
3,0 | Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiedzy pogodą i klimatem. | |
3,5 | Student nazywa i charakteryzuje poszczególne elementy i zjawisk a atmosferyczne i ich zmienność dobową i sezonową, ale nie zna ich rozkładów przestrzennych. Wskazuje czynniki i elementów kształtujące główne typy pogody, ale zna tylko niektóre czynniki klimatotwórcze | |
4,0 | Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody, zna czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne. | |
4,5 | Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrznnych. | |
5,0 | Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrznnych. Wylicza i objaśnia przyczyny i skutki zmian klimatu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C02_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska | 2,0 | Student nie zna żadnych sposobów opracowania elementów i zjawisk atmosferycznych. |
3,0 | Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje na ich podstawie zaledwie pojedyncze ich cechy. | |
3,5 | Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale interpretuje je tylko dla oceny zmienności pogody, bez odniesienia do warunków ( normalnych) klimatycznych. | |
4,0 | Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, interpretuje je zarówno dla opisu zmienności klimatu, jak i pogody, ocenianej w porównaniu z warunkami przecietnymi, ale nie analizuje zagrożeń środowiska przez warunki atmosferyczne. | |
4,5 | Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale tez potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystapienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje zagrożenia środowiska przyrodniczego przez warunki atmosferyczne. | |
5,0 | Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale tez potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystapienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje i precyzuje zagrożenia ze strony atmosfery w odniesieniu do głównych komponentów środowiska i szacuje ich wielkość w nawiązaniu do stwierdzonych i przewidywanych zmian klimatu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C02_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | Student nie ma swiadomosci rozwoju metod opisu srodowiska atmosferycznego i nie rozumie potrzeby podnoszenia kwalifikacji. |
3,0 | Student ma swiadomosc rozwoju metod opisu srodowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | Student ma swiadomosc rozwoju metod opisu srodowiska atmosferycznego i rozumie potrzebe podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
4,0 | Student ma swiadomosc rozwoju metod opisu srodowiska atmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebe ale wrecz koniecznosc podnoszenia swoich kwalifikacji | |
4,5 | Student ma swiadomosc rozwoju metod opisu srodowiska atmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebe ale wrecz koniecznosc podnoszenia swoich kwalifikacji i jest chetny do dzielenia sie swoimi doswiadczeniami w grupie | |
5,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę, ale wręcz konieczność doskonalenia swoich umiejętności, dzieli się swoimi doświadczeniami oraz aktywnie inspiruje grupę do podejmowania działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji |
Literatura podstawowa
- Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
- Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
- Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
- Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
- Koźmiński C. i Michalska B. (red.), Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, US, Szczecin, 2001
- Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004