Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_B08_U01 | Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_U08 | Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. |
---|
OS_1A_U05 | Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
---|
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy |
---|
C-2 | Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii |
C-4 | Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych |
Treści programowe | T-W-1 | Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro i mikroelementów) w procesach biologicznych. Prawa termodynamiczne, pojęcia entropii i entalpii, wysokoenergetyczne związki zawierające P – mechanizm ich funkcjonowania |
---|
T-L-1 | Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa |
T-L-2 | Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek |
T-W-2 | Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja. |
T-L-3 | Elementy struktury kwasów nukleinowych, podsatwowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz |
T-W-3 | Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne. |
T-W-4 | Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Proteoliza białek oraz przemiany metaboliczne aminokwasów. Budowa i rola enzymów proteolitycznych. Katabolizm aminokwasów, cykl mocznikowy. Biochemiczna rola produktów przemian aminokwasów. |
T-L-4 | Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców: Polisacharydy |
T-W-5 | Węglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup węglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm węglowodanów. |
T-L-5 | Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów |
T-L-6 | Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. |
T-W-6 | Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Fermentacje – mleczanowa, alkoholowa i octowa. Włączanie cukrów do przemiany glikolitycznej. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych. (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm węglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów. |
T-W-7 | Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. β-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów. |
T-L-7 | Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej |
T-W-8 | Wzajemne powiązania pomiędzy metabolizmem białek, węglowodanów i lipidów. Wpływ skażenia środowiska na biochemię komórki. |
T-L-8 | Biochemia mleka i gruczołu mlecznego. Skład chemiczny mleka i siary |
T-L-9 | Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów |
Metody nauczania | M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
---|
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych |
---|
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć biochemicznych i nie potrafi przeprowadzać analiz laboratoryjnych |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela |
3,5 | Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela |
4,0 | Student posługuje się większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić większość analiz identyfikacji makrocząsteczek |
4,5 | Student posługuje się znaczącą większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek |
5,0 | Student posługuje się wszystkimi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek |