Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Rośliny wodne w indykacji stanu ekologicznego wód i oczyszczaniu ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny wodne w indykacji stanu ekologicznego wód i oczyszczaniu ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z biologii oraz chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studentów wiedzy o roślinach wodnych w aspekcie ich właściwości do pobierania mineralnych związków pokarmowych. |
C-2 | Możliwości zastosowania makrofitów jako wskaźników zanieczyszczenia wód. |
C-3 | Wykorzystanie roślin wodnych w fitoremediacji ekosystemów wodnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Podział roślin wodnych. | 1 |
T-K-2 | Metody badań roślin wodnych. | 1 |
T-K-3 | Rola makrofitów w kształtowaniu składu chemicznego wód zanieczyszczonych związkami biogennymi i metalami śladowymi. | 2 |
T-K-4 | Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych. | 2 |
T-K-5 | Makrofitowe wskaźniki jakości wód - obliczenia rachunkowe i wyznaczenie stanu ekologicznego wód. | 6 |
T-K-6 | Hydrobotaniczne oczyszczalnie ścieków – rozwiązania techniczne realizowane w Polsce i na świecie. | 2 |
T-K-7 | Bezpośrednia i pośrednia rola makrofitów w oczyszczaniu ścieków. | 2 |
T-K-8 | Rola fitobarier w rekultywacji zbiorników wodnych. | 2 |
T-K-9 | Rola roślinności wodnej i bagiennej w renaturyzacji wód powierzchniowych. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w konwersatoriach | 20 |
A-K-2 | Przygotowanie do zaliczenia konwersatorium | 6 |
A-K-3 | Czytanie publikacji naukowych | 8 |
A-K-4 | Czytanie wybranych publikacji naukowych do przygotowywanej prezentacji o roślinach wodnych. | 10 |
A-K-5 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej o właściwościach fizjologiczno-morfologicznych wybranych dwóch gatunków roślin wodnych. | 6 |
A-K-6 | Konsultacje | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje wykładów problemowych w Power Point. |
M-2 | Wykonywanie obliczeń makrofitowych indeksów stanu ekologicznego wód |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C04-2_W01 Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym. | OS_3A_W01 | — | C-1 | T-K-4, T-K-3, T-K-2, T-K-1, T-K-7 | M-1 | S-1 |
OS_3A_C04-2_W05 Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka. | OS_3A_W05 | — | C-2, C-3 | T-K-9, T-K-8, T-K-6, T-K-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C04-2_U02 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej | OS_3A_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-5, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C04-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego. | OS_3A_K02 | — | C-3 | T-K-9, T-K-8, T-K-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C04-2_W01 Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić wpływ wybranych gatunków roslin wodnych na jakość wód powierzchniowych i zna ich rolę w procesie oczyszczania ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_3A_C04-2_W05 Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować wybrane gatunki roślin wodnych i ocenić ich rolę w kształtowaniu środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C04-2_U02 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać wyboru roślin wodnych do hydrofitowej oczyszczalni ścieków wprowadzanych na terenach rolniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C04-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student na podstawie gatunków roślin wodnych występujących w zbiornikach wodnych pozwala oceniś ich jakość i możliwości zastosowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szmeja J., Przewodnik do badań roślinności wodnej., Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2006
- Obarska-Pempkowiak H., Gajewska M., Wojciechowska E., Hydrofitowe oczyszczanie wód i ścieków, PWN, Warszawa, 2010
- ROZP. MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych, Dziennik Ustaw, 2011
Literatura dodatkowa
- Kłosowski S. i Kłosowski G., "Rośliny wodne i bagienne”, MULTICO, 2006
- Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1996