Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Rośliny wodne w indykacji stanu ekologicznego wód i oczyszczaniu ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Rośliny wodne w indykacji stanu ekologicznego wód i oczyszczaniu ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z biologii oraz chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studentów wiedzy o roślinach wodnych w aspekcie ich właściwości do pobierania mineralnych związków pokarmowych.
C-2Możliwości zastosowania makrofitów jako wskaźników zanieczyszczenia wód.
C-3Wykorzystanie roślin wodnych w fitoremediacji ekosystemów wodnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podział roślin wodnych.1
T-K-2Metody badań roślin wodnych.1
T-K-3Rola makrofitów w kształtowaniu składu chemicznego wód zanieczyszczonych związkami biogennymi i metalami śladowymi.2
T-K-4Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.2
T-K-5Makrofitowe wskaźniki jakości wód - obliczenia rachunkowe i wyznaczenie stanu ekologicznego wód.6
T-K-6Hydrobotaniczne oczyszczalnie ścieków – rozwiązania techniczne realizowane w Polsce i na świecie.2
T-K-7Bezpośrednia i pośrednia rola makrofitów w oczyszczaniu ścieków.2
T-K-8Rola fitobarier w rekultywacji zbiorników wodnych.2
T-K-9Rola roślinności wodnej i bagiennej w renaturyzacji wód powierzchniowych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach20
A-K-2Przygotowanie do zaliczenia konwersatorium6
A-K-3Czytanie publikacji naukowych8
A-K-4Czytanie wybranych publikacji naukowych do przygotowywanej prezentacji o roślinach wodnych.10
A-K-5Przygotowanie prezentacji multimedialnej o właściwościach fizjologiczno-morfologicznych wybranych dwóch gatunków roślin wodnych.6
A-K-6Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje wykładów problemowych w Power Point.
M-2Wykonywanie obliczeń makrofitowych indeksów stanu ekologicznego wód

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C04-2_W01
Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
OS_3A_W01C-1T-K-4, T-K-3, T-K-2, T-K-1, T-K-7M-1S-1
OS_3A_C04-2_W05
Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
OS_3A_W05C-2, C-3T-K-9, T-K-8, T-K-6, T-K-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C04-2_U02
Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
OS_3A_U02C-1, C-2, C-3T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C04-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
OS_3A_K02C-3T-K-9, T-K-8, T-K-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C04-2_W01
Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
2,0
3,0Student potrafi ocenić wpływ wybranych gatunków roslin wodnych na jakość wód powierzchniowych i zna ich rolę w procesie oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_3A_C04-2_W05
Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybrane gatunki roślin wodnych i ocenić ich rolę w kształtowaniu środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C04-2_U02
Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
2,0
3,0Student potrafi dokonać wyboru roślin wodnych do hydrofitowej oczyszczalni ścieków wprowadzanych na terenach rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C04-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
2,0
3,0Student na podstawie gatunków roślin wodnych występujących w zbiornikach wodnych pozwala oceniś ich jakość i możliwości zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szmeja J., Przewodnik do badań roślinności wodnej., Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2006
  2. Obarska-Pempkowiak H., Gajewska M., Wojciechowska E., Hydrofitowe oczyszczanie wód i ścieków, PWN, Warszawa, 2010
  3. ROZP. MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych, Dziennik Ustaw, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kłosowski S. i Kłosowski G., "Rośliny wodne i bagienne”, MULTICO, 2006
  2. Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1996

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podział roślin wodnych.1
T-K-2Metody badań roślin wodnych.1
T-K-3Rola makrofitów w kształtowaniu składu chemicznego wód zanieczyszczonych związkami biogennymi i metalami śladowymi.2
T-K-4Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.2
T-K-5Makrofitowe wskaźniki jakości wód - obliczenia rachunkowe i wyznaczenie stanu ekologicznego wód.6
T-K-6Hydrobotaniczne oczyszczalnie ścieków – rozwiązania techniczne realizowane w Polsce i na świecie.2
T-K-7Bezpośrednia i pośrednia rola makrofitów w oczyszczaniu ścieków.2
T-K-8Rola fitobarier w rekultywacji zbiorników wodnych.2
T-K-9Rola roślinności wodnej i bagiennej w renaturyzacji wód powierzchniowych.2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach20
A-K-2Przygotowanie do zaliczenia konwersatorium6
A-K-3Czytanie publikacji naukowych8
A-K-4Czytanie wybranych publikacji naukowych do przygotowywanej prezentacji o roślinach wodnych.10
A-K-5Przygotowanie prezentacji multimedialnej o właściwościach fizjologiczno-morfologicznych wybranych dwóch gatunków roślin wodnych.6
A-K-6Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C04-2_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studentów wiedzy o roślinach wodnych w aspekcie ich właściwości do pobierania mineralnych związków pokarmowych.
Treści programoweT-K-4Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
T-K-3Rola makrofitów w kształtowaniu składu chemicznego wód zanieczyszczonych związkami biogennymi i metalami śladowymi.
T-K-2Metody badań roślin wodnych.
T-K-1Podział roślin wodnych.
T-K-7Bezpośrednia i pośrednia rola makrofitów w oczyszczaniu ścieków.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje wykładów problemowych w Power Point.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić wpływ wybranych gatunków roslin wodnych na jakość wód powierzchniowych i zna ich rolę w procesie oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C04-2_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-2Możliwości zastosowania makrofitów jako wskaźników zanieczyszczenia wód.
C-3Wykorzystanie roślin wodnych w fitoremediacji ekosystemów wodnych.
Treści programoweT-K-9Rola roślinności wodnej i bagiennej w renaturyzacji wód powierzchniowych.
T-K-8Rola fitobarier w rekultywacji zbiorników wodnych.
T-K-6Hydrobotaniczne oczyszczalnie ścieków – rozwiązania techniczne realizowane w Polsce i na świecie.
T-K-5Makrofitowe wskaźniki jakości wód - obliczenia rachunkowe i wyznaczenie stanu ekologicznego wód.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje wykładów problemowych w Power Point.
M-2Wykonywanie obliczeń makrofitowych indeksów stanu ekologicznego wód
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybrane gatunki roślin wodnych i ocenić ich rolę w kształtowaniu środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C04-2_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studentów wiedzy o roślinach wodnych w aspekcie ich właściwości do pobierania mineralnych związków pokarmowych.
C-2Możliwości zastosowania makrofitów jako wskaźników zanieczyszczenia wód.
C-3Wykorzystanie roślin wodnych w fitoremediacji ekosystemów wodnych.
Treści programoweT-K-5Makrofitowe wskaźniki jakości wód - obliczenia rachunkowe i wyznaczenie stanu ekologicznego wód.
T-K-6Hydrobotaniczne oczyszczalnie ścieków – rozwiązania techniczne realizowane w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje wykładów problemowych w Power Point.
M-2Wykonywanie obliczeń makrofitowych indeksów stanu ekologicznego wód
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać wyboru roślin wodnych do hydrofitowej oczyszczalni ścieków wprowadzanych na terenach rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C04-2_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-3Wykorzystanie roślin wodnych w fitoremediacji ekosystemów wodnych.
Treści programoweT-K-9Rola roślinności wodnej i bagiennej w renaturyzacji wód powierzchniowych.
T-K-8Rola fitobarier w rekultywacji zbiorników wodnych.
T-K-3Rola makrofitów w kształtowaniu składu chemicznego wód zanieczyszczonych związkami biogennymi i metalami śladowymi.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje wykładów problemowych w Power Point.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na podstawie gatunków roślin wodnych występujących w zbiornikach wodnych pozwala oceniś ich jakość i możliwości zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0