Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Roślinność ekosystemów wodnych i lądowych w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Roślinność ekosystemów wodnych i lądowych w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, ochrony środowiska i ochrony przyrody. |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu ekologii. |
W-3 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią. |
C-2 | Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski. |
C-3 | Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania. |
C-4 | Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych. | 2 |
T-K-2 | Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym. | 2 |
T-K-3 | Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł. | 2 |
T-K-4 | Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych torfowisk niskich, przejściowych i wysokich. | 2 |
T-K-5 | Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. | 2 |
T-K-6 | Nitrofilne i antropogeniczne zbiorowiska upraw polowych i terenów ruderalnych. | 2 |
T-K-7 | Zbiorowiska lasów szpilkowych. | 2 |
T-K-8 | Charakterystyka różnych typów lasów liściastych. | 2 |
T-K-9 | Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-K-2 | Przygotowywanie się do zajęć. | 10 |
A-K-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-K-4 | Zebranie materiałów i przygotowanie prezentacji dotyczących wyznaczonego problemu. | 10 |
A-K-5 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z wykorzystaniem środków multimedialnych. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Prezentacja opracowań przez studentów, analiza i konfrontacja z wykorzystaną literaturą. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie formie kolokwium wiedzy zdobytej w trakcie konserwatoriów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umięjętności na podstawie prezentacji opracowanego problemu. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C07-1_W01 Student posiada wiedzę na temat zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk, metod ich badania oraz zna system klasyfikacji. | OS_3A_W01, OS_3A_W03, OS_3A_W06 | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-K-4, T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-6, T-K-5, T-K-8, T-K-7, T-K-9 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C07-1_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym. | OS_3A_U05, OS_3A_U09 | — | C-4, C-3, C-2, C-1 | T-K-3, T-K-6, T-K-4, T-K-2, T-K-5, T-K-8, T-K-1, T-K-9, T-K-7 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C07-1_K01 Student ma świadomość podnoszenia kwalifikacji i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | OS_3A_K01 | — | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-K-3, T-K-9, T-K-7, T-K-8, T-K-2, T-K-6, T-K-5, T-K-1, T-K-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C07-1_W01 Student posiada wiedzę na temat zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk, metod ich badania oraz zna system klasyfikacji. | 2,0 | |
3,0 | Zna w stopniu dostatecznym klasyfikację zbiorowisk roślinnych, posługuje się poprawnie terminologią fitosocjologiczną oraz umie wymienić podstawowe zbiorowiska z poznanych siedlisk. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C07-1_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać w danym siedlisku zbiorowiska roślinne, potrafi je nazwać oraz dokonać ich klasyfikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C07-1_K01 Student ma świadomość podnoszenia kwalifikacji i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Wysocki Cz. Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, SGGW, Warszawa, 2002
- Matuszkiewicz J. M., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2001
- Kłosowscy S. i G., Rośliny wodne i bagienne. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Falińska K., Ekologia roślin, PWN, Warszawa, 1996
- Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z., Rośliny chronione. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006