Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Zastosowanie spektroskopii absorpcyjnej w badaniach gleb i roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie spektroskopii absorpcyjnej w badaniach gleb i roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, fizyki, fizjologii roślin, gleboznawstwa na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS w badaniach próbkek glebowych i roślinnych |
C-2 | Ocena przydatności parametrów absorpcyjnych w monitoringu środowiska naturalnego |
C-3 | Przygotowanie, prowadzenie prezentacji i dyskusji na temat przedmiotu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Prawa absorpcji – nomenklatura, symbolika, wskazówki praktyczne. | 2 |
T-K-2 | Krzywe spektrofotometryczne – sposoby kreślenia krzywych spektrofotometrycznych, punkty izozbestyczne, eliminacja absorpcji odnośnika, rozpuszczalniki. | 2 |
T-K-3 | Ogólna charakterystyka podstawowych elementów aparatury spektrofotometrycznej – źródła promieniowania, urządzenia monochromatyzujące, detektory, sposoby klasyfikacji aparatury. | 2 |
T-K-4 | Identyfikacja spektrofotometryczna – stwierdzenie tożsamości próbki i wzorca, wykrywanie i identyfikacja zanieczyszczeń. | 2 |
T-K-5 | Ogólne podstawy analizy ilościowej – oznaczenie jednego składnika (zasada oznaczeń, dobór analitycznej długości fali). | 2 |
T-K-6 | Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek glebowych spektrofotometryczne oznaczanie węgla organicznego spektrofotometryczne wyznaczanie składu frakcyjnego próchnicy liczba humifikacji Hz parametry absorpcyjne - ocena jakościowa składu frakcyjnego próchnicy. | 5 |
T-K-7 | Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek roślinnych spektrofotometryczne oznaczanie barwników roślinnych fotosynteza – reakcja Hilla substancje organiczne próbek roślinnych – oznaczanie DNA i RNA, analiza olejków eterycznych spektrofotometryczne oznaczenie zmian przepuszczalności ścian komórkowych i błon cytoplazmatycznych | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo studenta w zajęciach. | 20 |
A-K-2 | Wyszukiwanie i referowanie publikacji naukowych. | 10 |
A-K-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wyznaczony temat. | 8 |
A-K-4 | Przygotowanie do dyskusji naukowej. | 8 |
A-K-5 | Przytowanie do zaliczenia konwersatorium. | 8 |
A-K-6 | Konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające/wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji naukowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na zadany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wiedzy zdobytej podczas konwersatorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C04-1_W01 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS w badaniach próbek roślinnych i glebowych. | OS_3A_W01, OS_3A_W05, OS_3A_W07 | — | C-1 | T-K-6, T-K-1, T-K-7, T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C04-1_U01 Student potrafi zaplanować pomiary z wykorzystaniem spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS i poprawnie zinterpretować uzyskane rezultaty w oparciu o znaną literaturę naukową i popularno-naukową. | OS_3A_U01, OS_3A_U02, OS_3A_U05 | — | C-3, C-2 | T-K-7, T-K-6 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C04-1_K01 Student ma świadomość konieczności stosowania prostych, szybkich i czułych metod badawczych. | OS_3A_K02, OS_3A_K04 | — | C-2, C-1, C-3 | T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-1, T-K-4 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C04-1_W01 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS w badaniach próbek roślinnych i glebowych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym podstawy teoretyczne z zakresu spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS. Zna podstawowe, znane z literatury, parametry absorpcyjne stosowane w analizie próbek roślinnych i glebowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C04-1_U01 Student potrafi zaplanować pomiary z wykorzystaniem spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS i poprawnie zinterpretować uzyskane rezultaty w oparciu o znaną literaturę naukową i popularno-naukową. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować podstawowe, znane z literatury, parametry absorpcyjne w analizie próbek roślinnych i glebowych. Potrafi opracować uzyskane rezultaty. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C04-1_K01 Student ma świadomość konieczności stosowania prostych, szybkich i czułych metod badawczych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się kreatywnością w poszukiwaniu prostych, szybkich i czułych metod badawczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cygański Andrzej, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa, 2002, 2009, 2012
- Robert M. Silverstein, Francis X., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Gołębiowska Dorota, Spektrometria absorpcyjna w zakresie UV – VIS: parametry i sposoby analizy widm absorpcji związków humusowych. W: Metody badań substancji humusowych ekosystemów wodnych i lądowych. D. Gołębiowska (red.), Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004
- Klocek J., Mioduszewska H., Kielak E., Przewodnik do ćwiczeń z fizjologii roślin : skrypt dla studentów Wydziału Przyrodniczego, Akademia Podlaska, Siedlce, 2009