Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Filogenetyka – zasady i wykorzystanie filogenetycznej systematyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Filogenetyka – zasady i wykorzystanie filogenetycznej systematyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ochrony Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu genetyki. |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i ochrony środowiska. |
W-3 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu ekologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z celami i zasadami filogenetyki |
C-2 | Poznanie filogenetycznych hipotez. |
C-3 | Zapoznanie z metodami stosowanymi w badaniach filogenetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Organizmy i grupowanie organizmów. | 2 |
T-K-2 | Rodzaje filogenetycznych hipotez. | 2 |
T-K-3 | Koncepcje gatunku. | 2 |
T-K-4 | Takson naturalny. | 2 |
T-K-5 | Monofilogeneza, parafilogeneza i polifilogeneza. | 2 |
T-K-6 | Rodzaje drzew filogenetycznych. | 2 |
T-K-7 | Cechy i homologia. | 2 |
T-K-8 | Okazy i ich przechowywanie. | 2 |
T-K-9 | Publikowanie i zasady nomenklatury. | 2 |
T-K-10 | Izolowanie, oczyszczanie, klonowanie i sekwencjonowanie DNA z grzybów. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-K-2 | studiowanie literatury | 25 |
A-K-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-K-4 | udział w zaliczeniu | 2 |
A-K-5 | konsultacje | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem środków multimedialnych. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie sprawdzianu podsumowującego wiedzę zdobytą w czasie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C08-2_W02 Posiada wiedzę na temat nowoczesnych technik filogenetycznych stosowanych w systematyce organizmów i sposobów zastosowania osiagnięć badawczych w procesach technologicznych i produkcyjnych | OS_3A_W03, OS_3A_W05, OS_3A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-10, T-K-5, T-K-4, T-K-7, T-K-1, T-K-2, T-K-8, T-K-9, T-K-3, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C08-2_U01 Posiada umiejętność formułowania nowych koncepcji i określania problemów badawczych oraz dobierania do ich rozwiązania odpowiednich nowoczenych technik badawczych | OS_3A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-9, T-K-3, T-K-8, T-K-10, T-K-5, T-K-6, T-K-2, T-K-4, T-K-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
OS_3A_C08-2_U02 Posiada umiejętność poszukiwania i stosowania najnowocześniejszych technik filogenetycznych w systematyce organizmów | OS_3A_U05, OS_3A_U06 | — | C-2, C-3, C-1 | T-K-2, T-K-4, T-K-6, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-8, T-K-10, T-K-5, T-K-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C08-2_K01 Ma świadomość i potrzebę samodoskonalenia się i dokształcania oraz rozwijania własnych umiejętności, a także wymiany obserwacji z innymi osobami tworzącymi wspólnotę naukową i zawodową. Jest otwarty na stosowanie nowoczesnych technologii w procesach badawczych. | OS_3A_K01, OS_3A_K04 | — | C-2, C-3, C-1 | T-K-10, T-K-1, T-K-8, T-K-3, T-K-6, T-K-4, T-K-7, T-K-2, T-K-5, T-K-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C08-2_W02 Posiada wiedzę na temat nowoczesnych technik filogenetycznych stosowanych w systematyce organizmów i sposobów zastosowania osiagnięć badawczych w procesach technologicznych i produkcyjnych | 2,0 | |
3,0 | posiada wiedzę na temat nowoczesnych technik stosowanych w systematyce organizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C08-2_U01 Posiada umiejętność formułowania nowych koncepcji i określania problemów badawczych oraz dobierania do ich rozwiązania odpowiednich nowoczenych technik badawczych | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność dobierania nowoczesnych technik badawczych do rozwiązania określonego problemu badawczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_3A_C08-2_U02 Posiada umiejętność poszukiwania i stosowania najnowocześniejszych technik filogenetycznych w systematyce organizmów | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność poszukiwania informacji o najnowocześniejszych technikach stosowanych w systematyce organizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C08-2_K01 Ma świadomość i potrzebę samodoskonalenia się i dokształcania oraz rozwijania własnych umiejętności, a także wymiany obserwacji z innymi osobami tworzącymi wspólnotę naukową i zawodową. Jest otwarty na stosowanie nowoczesnych technologii w procesach badawczych. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość i potrzebę dokształcania się i rozwijania własnych umiejetności, jest otwarty na nowoczesne technologie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hall B. G., Łatwe drzewa filogenetyczne. Poradnik użytkownika, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Wiley E. O., Lieberman B. S., Phylogenetics. The theory of phylogenetic systematics., Wiley-Blackwell, 2011, 2nd ed.
Literatura dodatkowa
- Winter P. C., Hickey G. I., Flechter H. L., Krótkie wykłady. Genetyka, PWN, Warszawa, 2008
- Brown T. A., Genomy, PWN, Warszawa, 2001
- Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2007
- Żuk B., Wierzbicki H., Zatoń-Dobrowolska M., Genetyka populacji i metody hodowlane, PWRiL, 2011