Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Metody badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Predyspozycje do samodzielnego studiowania w celu poszukiwania nowych rozwiązań problemów naukowych. |
W-2 | Praktyczna znajomość komputerowego pakietu biurowego do edycji tekstów, obliczeń, tworzenia prezentacji i wykresów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z najważniejszymi metodami badawczymi stosowanymi w naukach rolniczych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności formułowania hipotez badawczych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności krytycznej analizy tekstów naukowych ze szczególnym uwzględnieniem metod badawczych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności poprawnej prezentacji wyników badań w różnej formie. |
C-5 | Kształtowanie umiejętności opracowania bibliografii naukowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Pojęcie pracy naukowej - cechy, przedmiot badań, efekty. Rodzaje badań naukowych, problem badawczy i sposób jego formułowania, temat pracy, cel badań, rodzaje procedur badawczych, hipotezy badawcze i ich weryfikacja, poprawne formułowanie hipotez badawczych i celu pracy naukowej. | 2 |
T-K-2 | Organizacja procesu badawczego, etapy postępowania, przygotowanie materiału i warsztatu badawczego, dobór metod, przeprowadzenie doświadczeń. | 2 |
T-K-3 | Porządkowanie i analiza wyników badań, dyskusja, uogólnianie wyników, formułowanie wniosków, wnioski praktyczne, błędy metodyczne i błędy wynikające z niewłaściwej analizy. | 2 |
T-K-4 | Struktura typowej opublikowanej pracy naukowej (przegląd literatury, materiał, metody, omówienie wyników, dyskusja, wnioski, streszczenie). Poprawność pisarska, estetyka pracy, zasady cytowania, zasady opracowania bibliografii naukowej, słowa kluczowe. | 2 |
T-K-5 | Zasady przygotowania dysertacji doktorskiej. Zasady opracowania graficznego wyników (tabele, wykresy, diagramy) do pracy doktorskiej i publikacji naukowych. Publikowanie pracy przez internetowe ‘bramki wydawnicze’ w czasopismach peer review (pokaz on line). | 2 |
T-K-6 | Zasady opracowania autoreferatu pracy doktorskiej (wersja papierowa). Ogólne zasady dotyczące prezentacji pracy, wymagania techniczne, wykorzystanie projektora multimedialnego. Wymagania dotyczące szaty graficznej posteru naukowego. | 2 |
T-K-7 | Opracowanie wniosku na projekt badawczy. Dobre obyczaje w nauce, rzetelność badawcza, problem plagiatów naukowych w aspekcie prawa autorskiego, ryzyko popełnienia plagiatu. | 2 |
T-K-8 | Przebieg przewodu doktorskiego, recenzje. Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | praca własna - opracowanie zadanych prac | 25 |
A-K-3 | studiowanie literatury | 10 |
A-K-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-2 | klasyczna metoda problemowa |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja naukowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena prac na zadane tematy |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C02_W01 Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi. | OS_3A_W05, OS_3A_W03, OS_3A_W09 | — | C-1 | T-K-3, T-K-1, T-K-6, T-K-5, T-K-8, T-K-2, T-K-4, T-K-7 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C02_U01 Potrafi formułować hipotezy badawcze na podstawie krytycznej analizy, oceny i selekcji dostępnych informacji. | OS_3A_U01, OS_3A_U06 | — | C-2, C-4, C-3 | T-K-4, T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-1, T-K-6 | M-4, M-3 | S-1 |
OS_3A_C02_U02 Potrafi umiejętnie przedstawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także poprawnie opracować bibliografię naukową. | OS_3A_U05, OS_3A_U04 | — | C-5, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-6, T-K-4, T-K-7, T-K-3, T-K-5 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C02_K01 Mająć świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, przyczynia się do doskonalenia etosu wspólnoty naukowej. | OS_3A_K04, OS_3A_K01 | — | C-3 | — | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C02_W01 Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi. | 2,0 | Nie ma wiedzy dotyczącej organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi. |
3,0 | Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C02_U01 Potrafi formułować hipotezy badawcze na podstawie krytycznej analizy, oceny i selekcji dostępnych informacji. | 2,0 | Nie posiada umiejętności krytycznej analizy i oceny informacji, nie potrafi sformułowac hipotezy badawczej. |
3,0 | Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na poprawne formułowanie hipotez badawczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_3A_C02_U02 Potrafi umiejętnie przedstawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także poprawnie opracować bibliografię naukową. | 2,0 | Nie potrafi przestawić wyników badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wniosków z przeprowadzonych badań, ani opracować bibliografii naukowej. |
3,0 | Potrafi przestawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także opracować bibliografię naukową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C02_K01 Mająć świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, przyczynia się do doskonalenia etosu wspólnoty naukowej. | 2,0 | Nie czuje potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia. |
3,0 | Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa, 2005
- Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny, WN PWN, Warszawa, 2009
- Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków, 1995
Literatura dodatkowa
- Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2002
- Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Znak, Warszawa, 2006
- Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Oficyna Wydawnica Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995