Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego z doktorantem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego z doktorantem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>, Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Helena Zakrzewska <Helena.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna, dobra znajomość problemów z zakresu ochrony środowiska, ochrony przyrody |
W-2 | Przynajmniej dostateczna znajmość języka obcego (angielskiego), umożliwiająca studiowanie światowej literatury z zakresu problematykli zainteresowań doktoranta |
W-3 | Zaintersowania naukowe doktoranta z zakresu wybranej dziedziny i chęć realizacji badań naukowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w wybranej dziedzinie nauki |
C-2 | Wdrożenie doktoranta do śledzenia aktualnych, krajowych i światowych osiągnięć naukowych z wybranej przez siebie dziedziny |
C-3 | Zapoznanie doktoranta z procesem wydawniczym osiągnięć naukowych i wdrożenie go do publikowania własnych wyników badań w czasopismach renomowanych polskich i zagranicznych |
C-4 | Wdrożenie doktoranta do przedstawiania swoich naukowych osiągnięć w formie prezentacji na seminarium oraz na konferencjach krajowych lub międzynarodowych |
C-5 | Przygotowanie doktoranta do poszukiwania środków finansowych (granty zewnętrzne) na zrealizowanie zaplanowanych badań terenowych, laboratoryjnych, wyjazdów szkoleniowych do innych ośrodków naukowych, celem nawiązywania kontaktów, współpracy i starania się o staż naukowy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wstępne badania doktoranta pod kontrolą promotora, z wykorzystaniem poznanych metod ( w terenie i w laboratorium), konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Kontynuacja badań według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy. Wstępne przygotowanie wyników z piewrszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji na seminarium, a w dlaszej kolejności przedstawienie ich na konferencji w formie referatu bądź posteru i publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badań (granty naukowe). | 15 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja zainteresowań naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Wybitni naukowcy i ich osiągnięcia z wybranej dziedziny przez doktoranta i zobligowanie go do jej przestudiowania. Czasopisma naukowe krajowe i zagraniczne o problematyce zbliżonej do zainteresowań doktoranta - zapoznanie go i zobligowanie do przestudiowania. Ośrodki naukowe w Polsce i za granicą zajmujące się podobną problematyką naukową - nawiązanie kontaktów, współpracy w celu przedyskutowania wybranych metod badawczych, zdobycia literatury, udziału w konferencjach oraz przygotowania się do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny badań doktoranta i jej studiowanie. Metody badań laboratoryjnych, terenowych w pracy naukowej. Sposoby opracowywania uzyskanych wyników badań metodą statystyczną, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych - zapoznanie się z nimi przez doktoranta. | 15 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisją Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji, z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badań oraz przedstawienie harmonogarmu dalszych prac zmierzających do zfinalizowania. Zapoznanie się z aktualną literaturą z zakresu opracowywanego tematu pracy oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badań i redakcji pracy. | 15 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systematyczne konsultacje z doktorantem i dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacją. Zakończenie badań naukowych. Ostateczne opracowanie wyników badań i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekaznie pracy do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do obrony dysertacji i przedstawienie jej przed Komisją. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem | 15 |
A-A-2 | Wstępne badania naukowe z wykorzystaniem poznanych metod | 25 |
A-A-3 | Wyszukiwanie i zgłębianie literatury dotyczącej metod i problematyki związanej z tematem pracy - celem wykorzystania jej do przeprowadzenia dyskusji | 20 |
60 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem | 15 |
A-A-2 | Dalsze badania w zakresie tematu doktoratu | 40 |
A-A-3 | Przygotowanie i przedstawienie uzyskanych w wyników w formie prezentacji celem otwarcia przewodu doktorskiego | 15 |
A-A-4 | Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć w zakresie tematyki doktoratu | 10 |
A-A-5 | Opracowanie wyników badań i redakcja tekstu artykułu i przekazanie go do danego wydawnictwa | 10 |
90 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie niezbędnych materiałów do badań, zakupienie aparatury i przyrządów do pomiarów, zapoznanie się z ich działaniem | 15 |
A-A-3 | Wyszukiwanie w bibliotekach naukowych i innych literatury i jej studiowanie | 20 |
A-A-4 | Opracowanie metod badań według których będą wykonywane prace terenowe i laboratoryjne | 10 |
60 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem | 15 |
A-A-2 | Końcowe badania własne doktoranta związane z tematyką doktoratu | 20 |
A-A-3 | Opracowanie wyników, danych w formie graficznej (wykresów, rysunków, fotografii) oraz tabel, ich interpretacja | 20 |
A-A-4 | Redakcja pracy | 30 |
A-A-5 | Przygotowanie prezentacji pracy na obronę dysertacji przed Komisją | 5 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dsykusja w ramach konsultacji z promotorem |
M-2 | Samokształcenie doktoranta poprzez studiowanie literatury krajowej i światowej z dziedziny doktoratu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena inwencji twórczej (pomysłowości) doktoranta w trakcie prowadzonych badań naukowych i dyskusji z promotorem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników badań naukowych, staranności i sumienności w zakresie prowadzonych badań, publikowania ich wyników, starania o granty zewnętrzne, wyjazdy do ośrodków naukowych, poznanie literatury z najnowszymi osiągnięciami w zakresie tematyki doktoratu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_D02_W01 Poszerzona wiedza w zakresie tematyki doktoratu, w zakresie metod badawczych, uzyskania środków finansowych oraz procesu wydawniczego. | OS_3A_W03, OS_3A_W05, OS_3A_W08, OS_3A_W06 | — | C-4, C-2, C-3, C-5, C-1 | T-A-1, T-A-1, T-A-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_D02_U01 Nabycie umiejętności szybkiej analizy zgromadzonej literatury i jej prawidłowego wykorzystania (cytowania), samodzielnego prowadzenia badań naukowych, pisania artukułów naukowych i ich przekazania do liczących się czasopism naukowych. Nabycie umiejętności prezentowania własnych wyników badań na seminarium doktoranckim oraz na konferencjach. | OS_3A_U01, OS_3A_U04, OS_3A_U05 | — | C-3, C-5, C-4, C-2, C-1 | T-A-1, T-A-1, T-A-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_D02_K01 Doktorant ma świadomość zdobywania i poszerzania wiedzy naukowej, co jest związane z postępem gospodarki i rozwojem cywilizacji, ma świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych, wymiany myśli naukowej i podniesienia własnego poziomu intelektualnego | OS_3A_K04, OS_3A_K01 | — | C-2, C-1, C-5, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-1, T-A-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_D02_W01 Poszerzona wiedza w zakresie tematyki doktoratu, w zakresie metod badawczych, uzyskania środków finansowych oraz procesu wydawniczego. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki doktoratu, metod badawczych niezbędnych do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych. Ma wiedzę na temat sposobu przygotowania publikacji do druku, z zakresu zdobycia środków finansowych, umożliwiających prowadzenie badań, ich prezentowania na seminarium, konferencjach i redakcji pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_D02_U01 Nabycie umiejętności szybkiej analizy zgromadzonej literatury i jej prawidłowego wykorzystania (cytowania), samodzielnego prowadzenia badań naukowych, pisania artukułów naukowych i ich przekazania do liczących się czasopism naukowych. Nabycie umiejętności prezentowania własnych wyników badań na seminarium doktoranckim oraz na konferencjach. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi korzystać z literatury krajowej i światowej, dokonać właściwej analizy pod kątem rozwiązywanego problemu badawczego. Ma umiejętność prezentowania uzyskanych wyników w formie referatu oraz potrafi zredagować artukuł. Ma umiejętość konwersacji w języku obcym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_D02_K01 Doktorant ma świadomość zdobywania i poszerzania wiedzy naukowej, co jest związane z postępem gospodarki i rozwojem cywilizacji, ma świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych, wymiany myśli naukowej i podniesienia własnego poziomu intelektualnego | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada podstawową świadomość roli nauki w rozwoju gospodarki kraju, jej konkurencyjności, a także dzielenia się posiadaną wiedzą naukową w kontaktach z ośrodkami naukowymi w kraju i zagranicą. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mendel T., Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 1999
- Gambarelli G., Lucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków, 1996
Literatura dodatkowa
- Wojciechowicz B. (red.), Praca promotora z doktorantem: materiały konserwatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii i Eksploatacji, Radom, 1997