Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Podstawy chemometrii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy chemometrii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, biologii i matematyki na poziomie akademickim, podstawowa znajomość programu Excel i Statistica

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami uzyskania użytecznych informacji z wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
C-2Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji, określenia ewentualnych podobieństw, różnic oraz zależności między badanymi parametrami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badan i zastosowan, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalnosc planu, model liniowy, plany czynnikowe.2
T-K-2Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna.6
T-K-3Analiza podobienstw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiazkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległosci.6
T-K-4Projekty obliczeniowe demonstrujace praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych6
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo studenta w cwiczeniach20
A-K-2Przygotowanie sprawozdań15
A-K-3Utrwalanie przerobionego matriału15
A-K-4Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2metoda programowana/z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocenianie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: wynik testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C03-1_W01
Student zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i wskazania zależności między badanymi parametrami.
OS_3A_W04, OS_3A_W01, OS_3A_W05C-1, C-2T-K-2, T-K-3, T-K-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C03-1_U01
Student posługuje się wybranymi metodasmi informatycznymi do oceny zagrozeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych
OS_3A_U09C-2T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-1M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C03-1_K01
Student potrafi zaplanować pomiary i uzyskać wybrane informacje z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
OS_3A_K02C-1T-K-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C03-1_W01
Student zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i wskazania zależności między badanymi parametrami.
2,0Student nie zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
3,0Student zna tylko pojedyncze mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
3,5Student zna część mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
4,0Student zna wiekszość mozliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
4,5Student zna prawie wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
5,0Student zna wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C03-1_U01
Student posługuje się wybranymi metodasmi informatycznymi do oceny zagrozeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych
2,0Student nie posługuje się wybranymi metodami chemometrycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
3,0Student posługuje się tylko jedna z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
3,5Student posługuje się więcej niż jedną z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
4,0Student posługuje się połową z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
4,5Student posługuje się większością z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
5,0Student posługuje się wszystkimi z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C03-1_K01
Student potrafi zaplanować pomiary i uzyskać wybrane informacje z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
2,0Student nie potrafi zaplanować pomiarów i uzyskaćwybrane informacje z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi zaplanować wybrane pomiary i uzyskać tylko szczątkowe wybrane informacje z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
3,5Student w zadowalajacym stopniu potrafi zaplanować wybrane pomiary i uzyskać część informacji z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
4,0Student poprawnie potrafi zaplanować pomiary i uzyskać część wybranych informacji z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
4,5Student poprawnie potrafi zaplanować pomiary i uzyskać większość wybranych informacji z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
5,0Student poprawnie potrafi zaplanować pomiary i uzyskać wszystkie wybrane informacji z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.

Literatura podstawowa

  1. Jan Mazerski, Podstawy chemometrii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000
  2. Richard G. Brereton, Chemometrics: data analysis for the laboratory and chemical plant, Wiley, 2003

Literatura dodatkowa

  1. D. Zuby i A. Parczewskiego, Chemometria w analityce - wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, warszaw, 2008

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badan i zastosowan, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalnosc planu, model liniowy, plany czynnikowe.2
T-K-2Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna.6
T-K-3Analiza podobienstw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiazkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległosci.6
T-K-4Projekty obliczeniowe demonstrujace praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych6
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo studenta w cwiczeniach20
A-K-2Przygotowanie sprawozdań15
A-K-3Utrwalanie przerobionego matriału15
A-K-4Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C03-1_W01Student zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i wskazania zależności między badanymi parametrami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W04Ma pogłębioną wiedzę z zakresu doświadczalnictwa rolniczego i stosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań i obserwacji odnoszących się do nauk rolniczych.
OS_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
OS_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami uzyskania użytecznych informacji z wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
C-2Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji, określenia ewentualnych podobieństw, różnic oraz zależności między badanymi parametrami
Treści programoweT-K-2Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna.
T-K-3Analiza podobienstw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiazkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległosci.
T-K-1Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badan i zastosowan, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalnosc planu, model liniowy, plany czynnikowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2metoda programowana/z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenianie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: wynik testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
3,0Student zna tylko pojedyncze mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
3,5Student zna część mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
4,0Student zna wiekszość mozliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
4,5Student zna prawie wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
5,0Student zna wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C03-1_U01Student posługuje się wybranymi metodasmi informatycznymi do oceny zagrozeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji, określenia ewentualnych podobieństw, różnic oraz zależności między badanymi parametrami
Treści programoweT-K-3Analiza podobienstw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiazkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległosci.
T-K-4Projekty obliczeniowe demonstrujace praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych
T-K-2Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna.
T-K-1Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badan i zastosowan, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalnosc planu, model liniowy, plany czynnikowe.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana/z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenianie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posługuje się wybranymi metodami chemometrycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
3,0Student posługuje się tylko jedna z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
3,5Student posługuje się więcej niż jedną z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
4,0Student posługuje się połową z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
4,5Student posługuje się większością z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
5,0Student posługuje się wszystkimi z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C03-1_K01Student potrafi zaplanować pomiary i uzyskać wybrane informacje z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami uzyskania użytecznych informacji z wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
Treści programoweT-K-4Projekty obliczeniowe demonstrujace praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2metoda programowana/z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenianie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: wynik testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować pomiarów i uzyskaćwybrane informacje z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi zaplanować wybrane pomiary i uzyskać tylko szczątkowe wybrane informacje z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
3,5Student w zadowalajacym stopniu potrafi zaplanować wybrane pomiary i uzyskać część informacji z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
4,0Student poprawnie potrafi zaplanować pomiary i uzyskać część wybranych informacji z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
4,5Student poprawnie potrafi zaplanować pomiary i uzyskać większość wybranych informacji z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.
5,0Student poprawnie potrafi zaplanować pomiary i uzyskać wszystkie wybrane informacji z wielowymiarowych danych pomiarowych w zakresie ochrony środowiska.